Strö till grisig häst?

Varför tycker du att man ska vända på ströet hos en häst som gräver/boar? Jag tänker tvärt om, absolut inte vända mer än nödvändigt eftersom allt håller sig mer stadigt om det får packa ihop sig.
Hos ett sto kan man ju (beroende på storlek på box och hur stoet kissar) låta bli att vända i mitten och då kommer det ju bli bättre när den ligger ner.
För att spånpellets som inte vänds blir som cement, och extremt tungjobbat när det sen ska ut. Och vänds det varje dag så håller det sig fräschare längre och du behöver inte fylla på strö så ofta. Med kutterspån så låter jag vallarna vara , men jag hatar att mocka i kutterspån så det är inte ett alternativ. Med nog mycket strö så spelar det ingen roll att det vänds varje dag, men det är typ dubbelt så mkt som vad man tänker sig från början, jag har nog två dm strö. Det tar sin tid att mocka, men efter att ha provat lite olika varianter med det sto jag har på jobbet som gräver, så är det detta som funkar bäst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vad skulle ni välja för strö till en extremt grisig häst som behöver boxvila? Hästen skiter i princip över hela boxen, trampar sen...
Svar
12
· Visningar
1 373
Senast: Buzzter
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 017
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö I stallet där vi står nu sen i somras är det halm som strö (ingår obegränsad mängd). Min häst kissar vid sidorna, är stor o tung o rör...
Svar
10
· Visningar
1 386
Senast: Leeelot
·
Hästvård Är det någon som har testat att ha annat underlag/strö i lösdrift/vindskydd än halm, spån eller torv? Vi har en lösdrift med en öppen...
Svar
13
· Visningar
2 539
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp