Bukefalos 28 år!

Strömsholm och Klassisk Dressyr?

Jegra

Trådstartare
Har idag läst på Sylvia Lochs (jätteintressanta!) hemsida och hittade följande textsnutt:

"Happily there is also now a revival of the Classical Art of Dressage at national level in Portugal and Spain, and the French at Saumur and Swedish at Stromsholm have largely maintained similar traditions."

Länk

Det här finner jag högst intressant, för så upplever ju inte jag själv Strömsholm, men jag ska inte säga för mycket då jag inte själv sett den undervisning som pågår där.

Vad säger ni övriga om detta? :confused:
 
Att det fanns en gammal lära som kallades Strömsholmsläran fast den tillämpas inte längre kan man ju lugnt säga :crazy:
 
Rätta mig om jag har fel (vilket jag mycket väl kan ha); jag trodde att BT har utvecklat normen för undervisningen på Strömsholm :confused:? Alltså den nuvarande, som inte har nåt att göra med "den gamla goda tiden"...
 
Ja det kan ju vara så mycket väl inte vet jag, jag trodde du menade att det var han som undervisade där.

Men med tanke på att han var dressyrdomarutbildare och allt vad det var har han säkert utformat normen för undervisningen, det skulle inte förvåna mig alls.
 
Vag jag säger :)
ÅN har sin grund därifrån och anses som ok av många här. Har en Å här som har sin grund därifrån. Som dessutom är f-n så mycket bättre än nån AR jag har sett, bättre än Portugiser jag sett mfl.
Men man ska inte dömma anläggningen efter alla som gått där. En del har inget med häst att göra, är det anläggningens fel?
 
De bästa ridlärarna jag ridit för har varit utb från Strömsholm. Det är en gedigen utbildning som ger pedagogiska tränare. Men jag kan inte tänka mig att Sylvia Loch avser den moderna ridlära som där lärs ut. Det var vad jag menade. Jämför t ex fotona i BT:s bok med foton av t ex Nyblaeus och kolla formen på hästarna.
 
Det var just det jag funderade på... Att Strömsholm utbildar duktiga pedagoger och att det blir möjligen även duktiga ryttare inom den moderna dressyren opponerar jag mig inte så mycket emot, men att nämna just Strömsholm i samma mening som Jerez, Lissabon och Saumur fick mig definitivt att haja till...
 
Nä det går nog inte. Sverige har väl aldrig haft någon utbildning av ryttare över marken.
Men att ur det dra likhetstecken med att ridning är dåligt är inte rätt.
Att det finns kvar på kontinenten är kanske inte bra.
För vad är det?
Rester av ett förtryckar samhälle :)
Kungar, adel levde gott på massan och hade möjligheter till dylika skolsprång.
 
Jajemän, mitt egentliga mål är att bli regent så jag kan sitta där och skutta omkring i olika finurliga språng :bump: medan folket tar hand om grovgörat. :D

Men din tanke är intressant, man kan alltså, om man vill vara lite djuptänkande och filosofisk, se det som att Wien är en av de sista resterna för feodalismen och övermaktens förtryck av folket.

*suger lite på den karamellen*

Nä, då borde vi sluta tycka om opera, balett, klassisk musik och inte att förglömma fint vin och champagne...
 
Men din tanke är intressant, man kan alltså, om man vill vara lite djuptänkande och filosofisk, se det som att Wien är en av de sista resterna för feodalismen och övermaktens förtryck av folket.

Snarare att Wien uppvisar dåtida skillnader. Och kan kanske uppvisa igen, SRS har ju blivit privat? och ska gå med vinst.
Hembränt, surströmming är för er. Lena PH osv :)
Lämna överklassens smak till oss som har den.
 
Åh, så du tillhör den fina släkten "af Walnestedt"?

Själv hör jag faktiskt till den gamla "von Larsson"... :rofl:
 
Nej, nej, det var van Larsen, en helt annan släkt. Vi hade stora fina gods i trakterna av Grönköping. Vi var kända för vår uppfödning av konst-hästar.
 
Att det finns kvar på kontinenten är kanske inte bra.
För vad är det?
Rester av ett förtryckar samhälle :)
Kungar, adel levde gott på massan och hade möjligheter till dylika skolsprång.

Hmmm... Ingen förtrycks ju längre, eller hur... och jag är nog rätt glad att adeln hade en möjlighet att forska i dressyrridning, annars hade vi nog haft ett helsikes jobb att göra. Modern ridning skulle inte se ut som den gör, och "klassisk ridning" skulle inte existera. Man kan inte plocka bort en isolerad händelse i historien utan att det blir stora ringar på vattnet! Plocka bort Guérinière och gudarna vet om Nokia hade funnits! ;)
 
Ingen förtrycks längre?
Snarare har väl aldrig förtrycken varit så häftiga som idag.
Men ingen tänker på det så länge det går såpa på TV.
Du kan inte göra ett dugg utan att ha tillstånd till det.
 
Men oj vilket saftigt köttben jag slängde framför dig! ;)
Men du har ju rätt förstås. Jag höll mina tankar i det perspektiv du presenterade med en historisk samhällsbild och att det således var de ridkunniga som förtryckte pöbeln. Vilket ju inte i så stor utsträckning förekommer på samma sätt idag... :D
Men jo, det är hart när omöjligt att ha en stackars liten kossa utan öronflaggor. Du kan inte äga eller förtjäna nånting utan att myndigheterna lägger sig i, och snart har de vilka abnorma rättigheter som helst att övervaka ditt liv. De rättigheterna de har nu är redan abnorma och det verkar inte mjukas upp... :mad:
Men även om de som vinner hästtävlingar tillhör de "rika förtryckarna" till stor del så är det inte längre samma direkta samband (dvs inte de som vinner rosetter som övervakar din telefon, din datatrafik och dina banktransaktioner), som jag ser det.
Det är heller inte kutym för de moderna rika förtryckarna att utbildas i konsterna. Det är snabba klipp och sen glida på ytan som räknas, inte en kulturell daning. Intressant är dock att det fortfarande är status att rida bra och att det är de rika som har lyckats lura till sig en bedömning som gör att dyraste hästen vinner... :devil:
Bara en aning tillspetsat :D och ytterligare ett väldigt saftigt köttben för dig att smaska på! :)
 
Vill minnas att det stod, rester av den tidens förtryckar..........
Vad som kommer att bli rester från denna tid vet dom längre fram.
 
Det dar citatet kommer ur en bok som ar ganska gammal. Ska jag vara arlig sa tror jag inte att hon har koll pa vad som hander och sker pa Stromsholm nu. Hon har varit bjuden till Sverigen men inte haft mojlighet att komma. Jag tror att Sverige i detta fall lever pa gamla meriter...
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: MonteRose
·
  • Artikel
Företag Sassi Talu – a swedish horsefarm in Estonia been a popular holiday base for swedish horse lovers already from 1998 . For summer 2016 we...
Svar
0
· Visningar
3 519
Senast: malleaava
·
J
Ekonomi & Juridik Hej :) First of all, sorry about this English topic on a Swedish forum! But my Swedish language skills are not yet good enough for me...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 123
Senast: krocket
·
Avel Det kan vara intressant att diskutera om treårstestet på Flyinge där det var en hollänsk domare som dömde enligt deras linjära system...
Svar
11
· Visningar
1 861
Senast: Flippeti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp