Bukefalos 28 år!

Stroke på kanin?

Milene

Trådstartare
Älskade lilla kaninen Plexus, 8 år, skrämde slag på mig ikväll. I boxen han bor i så ramlade han omkull flera gånger. och hade svårt att komma upp...

Tyckte han var jättedålig, tog med honom in och vi alla förberedde oss på det värsta, då han bara var helt stilla och andades jättesvagt. Efter en halvtimma då vi med rinnande tårar tagit farväl och önskat honom lycka till i himlen, så tog han resolut och började knapra på handduken han låg på...:confused:

Nu ett par timmar senare är han inkvarterad i en vadderad bur. Är lite vinglig och sover hårt emellanåt, men dessemellan äter han med god aptit både gurka och pellets!

Fattar inget, vad har han råkat ut för??? :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Stroke på kanin?

Det kan mycket väl vara en stroke han drabbats utav som gjort att han betedde sig så. Särskilt med tanke på åldern.
 
Sv: Stroke på kanin?

Jag tror hellre din kanin råkat ut för Pastruella infektion, och då i mellanörat med tanke på att den har neurologiska besvär. Har själv haft en kanin med detta. Det är hemskt att se. Prognosen brukar inte vara direkt lysande vid sådana symtom. Min dog i alla fall :(
 
Sv: Stroke på kanin?

Glömde...du bör snarast uppsöka en veterinär som där får avgöra om din kanin bör behandlas eller faktiskt tas bort. Alla neurologiska sjukdomar på en kanin kan vara mycket svårbehandlade, och eftersom det kan ta väldigt lång tid innan förbättring ses, är det viktigt att från början avgöra om kaninen kan leva en längre tid med sin sjukdom eller inte.
 
Sv: Stroke på kanin?

Jag har tittat på symtomen på pastruella och tror faktiskt att det är det han har! Pratade med vet i fredags, ska ringa direkt imorgon igen.

Han är nu i en vanlig innebur och det funkar bra, det är när han har stora utrymmen att springa på som han "tippar". Jag hoppas få antibiotika redan imorgon till honom, och om han inte blir sämre än han är nu, så kommer det förhoppningsvis att gå vägen.

Håll alla tummar du har!!!
 
Sv: Stroke på kanin?

Det gick inte så bra...:cry:

Veterinären satte in antibiotikabehandling på honom i måndags. De två sista dagarna blev han sämre och slutade nästan äta. Ljuset slocknade i hans ögon, och han tyckte nog att det räckte såhär.

Igår eftermiddag somnade han in i min famn hos veterinären, han fick narkosmedel först så allt gick så lugnt och fint till väga, och han bara somnade in.

Veterinären tyckte, förutom sjukdomen, att han var fin för att vara så gammal, det gör mig ändå lie glad mitt i sorgen.

Han har gjort så mycket gott för så många, Jag jobbar på särskola, och där har han varit det djur de som varit allra räddast vågat klappa och pyssla om. Han var så lugn och tålmodig och snäll! Han hade en uppgift i sitt liv! Och efter att ha fyllt så mångas liv med glädje, så var detta det sista jag kunde göra för honom, att låta honom få sluta med värdighet!

När jag åkte från veterinären satt det en hare i trädgården bredvid och tittade på mig, viltfärgad, så lik min lille Plexus... ... Mitt inne i stan... Jag tog det som en hälsning från Plexus, att han faktiskt var nöjd med sitt liv och finns kvar i våra tankar och hjärtan!

Älskade lilla vännen!!!

DSC00187web.jpg
 
Sv: Stroke på kanin?

Åh, va sorgligt! Beklagar... Du får se tillbaka på det fina du och alla andra har haft med honom!
 
Sv: Stroke på kanin?

Usch vad sorgligt. Men det är svårt med denna sjukdom eftersom valet och kvalet är antibiotika villket kan göra att: antibiotikan slår ut de friska bakterierna och då kan de onda få fäste och det kan bli än värre. Kaniner är känsliga för antibiotika. En balansgång med andra ord. Min fick också antibiotika, men som sagt, han dog med.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Min kanin har varit sjuk sen torsdag, troligen sen natten till torsdag. När han skulle hoppa in i sin bur efter att ha skuttat ramlade...
Svar
8
· Visningar
3 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp