Strömsholm och behandling mot hovbenssänkning/Rotation

Sv: Strömsholm och behandling mot hovbenssänkning/Rotation

Hej,
Har ingen erfarenhet av det själv men däremot så finns det en uppsats av Jenny Liman som heter Tillfrisknande och användning av hästar med fång. Det är ett examensarbete med nummer 2004:39 från veterinärprogrammet, veterinärmedicinska fakulteten. I uppsatsen görs en utvärdering av den metoden du frågar om. Finns på nätet på Hippocampus, bara att ladda ner och läsa.

Ja..min valack fick fång i februari 2003...och behandlades med fenylbutazon/finadyne i några omgångar. Vi röntgade honom och konstaterade en lindrig rotation. När allt verkade frid och fröjd och vi så smått börjat sätta igång igen i juli samma år...blev han sämre igen i direkt anslutning till en skoning där sulor sattes på.
Jag belsutade då att åka till Strömsholm för att verkligen komma tillrätta med problemet.
Väl där fick jag veta att man öppnade hovväggen för att "släppa på trycket" och att hästen därefter skulle stå i total boxvila under fem veckor med "tofflor" på sig varefter vi skulle återkomma.
På min häst tyckte man tydligen inte att det var så pass allvarligt att man behövde öppna hovväggen utan man nöjde sig med att tunna ner den lite.
Efter fem veckor som hade haft önskat resultat...fick han på sig bakvända skor...och ansågs så bra att han gången därefter kunde skos hemma.
I november 2003 friskförklarades han efter röntgen då hovbenet var helt tillbaka i ursprungsläge...och han kunde släppas ut i hage igen.
Vid detta tillfälle kunde man också konstatera att fånget med största sannolikhet hade orsakats av överbelastning p g a en vindlande hovböld under hovväggen...och eftersom det är en riktigt stor häst...hade detta i kombination med hårt underlag i februari varit tillräckligt för att utlösa fånget.
Därefter har han varit fullt frisk med undantag för att det tagit lite tid att fixa ordning med hovböldens efterverkningar....och diagnosen överbelastningsfång var också sannolikt riktig...eftersom han utan problem kunnat gå helt på gräs under sommaren..(och sommaren innan) utan några reaktioner. Däremot kommer jag nog aldrig våga ha honom ute på gräs dygnet runt i framtiden.

Jag är väldigt nöjd med den behandling och den vård han fick på Strömsholm och det kändes skönt att själv få svar på många av mina frågor...och att under boxviloperioden hela tiden ha en veterinär att kunna ringa.

Jag var oerhört fundersam över hur min mer än aktiva pojke skulle klara boxvilan...men blev otroligt förvånad över hur väl han hanterade det. Jag hade honom i en särskild box under dagarna..där han kunde sticka ut huvudet genom fönstret och hålla koll på de andra i hagarna....och det gjorde honom helt lugn..och nöjd med att detta var hans "utevistelse"...

bullis1 skrev:
Hej,
Har ingen erfarenhet av det själv men däremot så finns det en uppsats av Jenny Liman som heter Tillfrisknande och användning av hästar med fång. Det är ett examensarbete med nummer 2004:39 från veterinärprogrammet, veterinärmedicinska fakulteten. I uppsatsen görs en utvärdering av den metoden du frågar om. Finns på nätet på Hippocampus, bara att ladda ner och läsa.

Tack för tipset! Läste den, bra uppsats!

Vi skall med ponnyn till Strömsholm på Tisdag.
Han fick ett rätt så kraftigt fånganfall för c:a 3 månader sedan i samband med att han började gå ute på nätterna.
Sattes på box + finadyn och blev snabbt bättre.
Efter tillvänjning så fick han gå ut i hagen igen, men har sedan en dryg månad gått in på nätterna.
I Måndags blev han halt hf och genast började man ana oråd. Han har inte i närheten av dom symptom som han hade första gången. Han skrittar/travar villgit rakt fram, men vill inte gärna gå i höger varv. Vänder snävt utan problem och lyfer hovar utan problem
På sulorna såg hovis att det blivit en breddning av lamellranden plus att han sätter i hoven "häl-tå", något som tyder på att något har hänt.
Så nu blir det Strömsholm. Har hört mycket bra om metoden dom använder där, men det är inte alla inom veterinärkåren som verkar dela deras uppfattning.....

Håller en tumme för er på tisdag. Vill jättegärna höra hur det gick för er och vad veterinärerna sa eftersom jag också har en häst med fång.

Lycka till!
Jag vill också höra hur det går, vi har också en fång-ponny, dock har vi inte varit på Strömsholm.

Tack för omtanken! Vi kommer att göra allt som är möjligt och rimligt för den här hästen. Han är speciell!

Det konstiga är att veterinärer kan ha så olika uppfattning om saker. Jag menar, Strömsholm skall ju vara en av Sveriges bästa hästkliniker, så man tycker ju att dom inte helt kan vara ute och cykla....

Hovväggsresektion som metoden kallas är säkert effektiv, vad motståndarna, tex Göran Åkerström på hovslagarskolan, inte gillar är det stora risken för infektion.
PL

Infektionsrisken variera beroende på hur stor resektion (heter det verkligen så? Partial hoofwall resection på eng.???) hovslagaren gör. Hur mycket som tas bort beror på hovbenets läge och lamellrandens kondition.

Ingreppet kan göras långt efter fånganfallet. En missuppfattninge är att metoden behandlar fång. Själva inflammationen (fång) behandlas mha antiinflammatoriska+blodförtunnande mediciner. Resektionen behandlar en påföljd av fång (rotation/sänkningen).
Självklart kan ingreppet ge hoven förutsättningar för att snabbare minska inflammationen men det primära syftet är ändå att korrigera en konsekvens av fång och inte själva fånget.

Man öppnar hovväggen för att frigöra hovkapsel och INTE för att släppa trycket. Den nya hovväggen kommer då att växa parallellt med hovbenet igen. Den hovväggen som man avlägsnar ligger fel i förhållandet till hovbensvinkeln, en smärtsam dragkraft utvecklas genom lamellranden den gamla, felvinklade väggen och den nya parallella väggen.
Man hjälper naturen på traven och påskyndar återställningen av hovmekanismen.
Lamellranden blottas men lämnas intakt för att skydda kötthoven. Min erfarenhet av den nya metoden är att man slipper en del smärtsamma hovbölder vilket också kan vara en komplikation vid fång. Jag hade betydligt större problem med infektioner vid den förra rotationen då strålstödsmetoden användes.

Jag är positiv till metoden men jag håller med vissa vet att den kan gå för långt när man avlägsnar hela sulan och hovväggen. I sina extrema former ger den hästen upp till ett års konvalescens i ett mycket infektionskänslig tillstånd och med stora smärtor. DET skulle jag aldrig tillåta på min häst.
Hästmassören:
Jag har bilder på hur det ser ut om du vill vara välförberedd!
Lycka till på tisdag, var inte orolig, du är i goda händer!
/N

Den tidiga djupa resektionen som görs på ett tidigt stadium (på klinik knappast bara av hovslagare) för att lätta på trycket är den den största tveksamheten gäller. Att senare kapa in en bra bit i en breddad lamellrand tycker jag de flesta är överens om är bra.
Som du säger det är en fråga om när o hur djupt.
PL

Tack för dom kunniga och insiktsfulla svaren!
Jag har varit på Strömsholm några gånger tidigare och alltid blivit bemött på ett kanonbra sätt!

Lillponnyn ökade dramatiken igår genom att få en koliksväng, så Fredagskvällen ägnades åt att leda en extremt pigg, stutsande ponny runt i paddocken i 1 1/2 timme, (i regnet...). Det positiva var väl att han såg inte så där jättedålig ut i dom nedre extrimiteterna... mera som en ponny som elakt tvingats stå inne i några dagar!
Hur som helst, vet kom och gav kramplösande och jag och dottern var ute vid 12-tiden på natten och hällde i hästen en halv liter olivolja. I morse hade magen kommit igång, (tänk att man kan bli så glad för lite hästskit!), dottern fick rosett på sin första lingondressyr på nya ponnyn och lillkillen verkar vara mer och mer sitt gamla jag.
Återkommer med rapport efter Strömsholm!

Då har vi varit på Strömsholm med ponnyn, denna FANTASTISKA inrättning!!!
Efter röngkten av hovar så visade sig att han faktiskt hade klarat sig väldigt bra. Ingen rotation alls att tala om!!!! :bump: :banana: :bump:
Hältan berodde antagligen på att han var sulöm pga en inflammation av lamellerna i hoven. Kunde vara en liten fångkänning, så stackarn få stå på box i 5 veckor.
Sedan skall vi tillbaka och kolla att hovarna ser ba ut.
Eventuellt var något på väg att hända i ena hoven, men inget än och skulle det hända något, så kan vi ta hand om det på en gång.
Jag kan varmt rekommendera alla ägare till fånghästar att ta kontakt med Strömsholm!

Liknande trådar

Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
589
Senast: Valle
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 182
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
722
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
609
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka