Strunta i bakåtvänd bilstol...

taccotad

Trådstartare
Har sett flera föräldrar köra sina småttingar utan bilstol. Bara precis satt in barnet i bilen, vissa iaf med bälte med även nån utan bälte.

Då har det handlat om åldrarna ca 9 månader - 2 år.

För mig känns det inte som en tänkbar lösning, men jag funderar på hur andra tänker.

Så, finns det någon bra anledning till att köra sitt barn på det viset?

Sv: Strunta i bakåtvänd bilstol...

Ser ingen som helst bra anledning till detta :eek:

Ur-idiotiskt helt enkelt :mad:

Det är inte ens lagligt att köra barn "lösa" i bilen.

vägverkets webplats kan man bland annat läsa följande:
Alla barn som är kortare än 135 centimeter ska använda en särskild skyddsanordning i bilen, det vill säga babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde. Det anger nya regler som började gälla 1 januari 2007. Läkare och forskare rekommenderar att barn ska använda bältesstol eller bälteskudde tills de är 10-12 år.

Nej, det finns inte någon som helst anledning att köra barn utan lämplig bilstol.

Tyvärr är det en vanlig syn. Jag mår dåligt varje gång jag ser det.
Det verkar vara vanligast bland utländska föräldrar. Antar att det är en kulturgrej. Det är inte lika vanligt i alla länder att man använder skyddsanordning i bilen.
De svenskar som låter barnen åka utan bilstol vet jag inte vad de ska skylla på mer än dumhet.

Själv blev jag beklämd när jag såg en Volvos bakåtvända stol i mitten av baksätet, framåtvänd. Det GÅR ju liksom inte ens att fästa den stolen framåtvänt på något bra sätt. Och ett barn som är så litet att det får plats i den stolen - med "tak" över - är knappast tillräckligt stor för att åka framlänges.

Läs gärna på vägverkets webplats som jag länkade till ovan, där finns många bra tips faktiskt!

Nej det finns ingen bra andledning till att köra barn på det viset.

När min son föddes (jag tror det var så även när dottern föddes men är osäker) så fanns det ingen lag på att barn under 7 år skulle sitta fast i bilen, det var många och ibland långa diskussioner med folk varför jag inte bara hade dem i knät:crazy:

Då var rekomendationen att barn upp till nio månader antingen skulle ligga ner, det fanns baljor med bälte för detta, eller så hade man ett nät över barnvagnsinsatsen, eller sitta bakåtvända i babyskydd.

När barnet var nio månader var det många som vände på barnet.

De flesta bilstolar var godkända från nio månader både bakåt och framåt.

Men jag vet att t.ex i Tyskland så rekomenderar man inte att barnet ska åka bakåtvänt, de har andra tester än vi och deras resultat är annorlunda än våra.

I mina ögon ska man inte få den stora gåvan att ha barn om man inte ens kan tänka så långt att man inser vad som händer med ett barn som inte sitter fast i bilen.

Precis som jag trodde. Jag tycker det är hemskt att folk har det så. Förstår inte det!
Vi har länge bara haft en bilstol men två bilar, har fått lösa hämtningar och lämningar på olika vis men aldrig ALDRIG att vi skulle sätta in vårt barn i vanliga sätet. Har hänt att jag eller sambon, som kört den bilstolslösa bilen, fått köra hem, ställa bilen och gå in till byn med vagnen/cyklat.

Ser rätt ofta framåtvända barn som egentligen är alldeles för små att ha just framåtvända. Dom sitter iaf i bilstol. Samma där, i vår ena bil är det supertrångt att ha bakåtvänd bilstol. I framsätet går det inte pga airbag och baksätet går det men då går det inte att sitta där fram. Vet några som börjat använda framåtvänd bilstol bara just för att få plats i framsätet. Inte är det heller ett alternativ för oss.

Skönt att höra att det inte bara är jag som reagerar!

Men jag vet att t.ex i Tyskland så rekomenderar man inte att barnet ska åka bakåtvänt, de har andra tester än vi och deras resultat är annorlunda än våra.
Just idag läste jag en rapport som finns på vägverkets hemsida, där fanns ett diagram där de jämförde åldrarna på barn som omkommit i trafiken i Tyskland och i Sverige.

Den tyska kurvan hoppade upp ett stort snäpp vid ett års ålder - dvs när de vanligen vänder på barnen - och den svenska kurvan gjorde motsvarande hopp mellan 3 och 4 års ålder - dvs när vi brukar vända barnen framåt. Så där såg man ganska tydligt hur mycket mer skyddade barnen är när de sitter bakåtvända (90-95 procents skadereducering mot 50-60 när de åker framåtvänt).

I samma rapport stod också att bara 19 procent av treåringarna åker bakåtvänt (den siffran var från 2003 så man kan ju hoppas att den stigit lite). VV mfl rekommenderar ju bakåtvänt helst upp i femårsåldern.

Jag vet många, många som vänt sina barn vid ca 3 års ålder för att de tycker att det är för långa för den bakåtvända stolen eller att det blir för ont om plats i bilen... För mig är bilkörning med barn typ det farligaste vi utsätter dem för och jag skulle åtminstone prova en annan bilbarnstol och/eller en annan bil innan jag vänder på en 3-åring. När de är mogna att vändas har ju inget med ålder och vikt att göra utan det är en fråga om nackens mognadsgrad och den kommer med åldern.

Som tur är har jag en nätt 3,5-åring så han sitter ännu hur bra som helst i sin bakåtvända stol, jag hoppas att han kan göra det i minst ett år till.

I samma rapport stod också att bara 19 procent av treåringarna åker bakåtvänt (den siffran var från 2003 så man kan ju hoppas att den stigit lite). VV mfl rekommenderar ju bakåtvänt helst upp i femårsåldern.

Jag vet många, många som vänt sina barn vid ca 3 års ålder för att de tycker att det är för långa för den bakåtvända stolen eller att det blir för ont om plats i bilen... För mig är bilkörning med barn typ det farligaste vi utsätter dem för och jag skulle åtminstone prova en annan bilbarnstol och/eller en annan bil innan jag vänder på en 3-åring. När de är mogna att vändas har ju inget med ålder och vikt att göra utan det är en fråga om nackens mognadsgrad och den kommer med åldern.

Som tur är har jag en nätt 3,5-åring så han sitter ännu hur bra som helst i sin bakåtvända stol, jag hoppas att han kan göra det i minst ett år till.

Ja jag vände på min son innan han var tre, detta var -93 då hade jag ändå köpt en ny stol när han var närmare två för att han skulle kunna sitta bakåtvänt längre.
När han var tre var han lika lång som en genomsnittlig femåring och det gick verkligen inte längre att ha honom bakåtvänd, men det var hemskt, jag åkte ogärna bil med barnen länge pga det, bara i absolut nödfall och det blev kanske 5-6 gånger per år ganska många år framåt.

Just idag läste jag en rapport som finns på vägverkets hemsida, där fanns ett diagram där de jämförde åldrarna på barn som omkommit i trafiken i Tyskland och i Sverige.

Den tyska kurvan hoppade upp ett stort snäpp vid ett års ålder - dvs när de vanligen vänder på barnen - och den svenska kurvan gjorde motsvarande hopp mellan 3 och 4 års ålder - dvs när vi brukar vända barnen framåt. Så där såg man ganska tydligt hur mycket mer skyddade barnen är när de sitter bakåtvända (90-95 procents skadereducering mot 50-60 när de åker framåtvänt).

Att jag inte letade där när jag hade diskussionen med min (tyska)svägerska!
Då hade jag haft svart på vitt varför jag ansåg att det var fel att vända på deras son när han bara var 1 år gammal, tack och lov att inget har hänt honom.

Jag vet många, många som vänt sina barn vid ca 3 års ålder för att de tycker att det är för långa för den bakåtvända stolen eller att det blir för ont om plats i bilen... För mig är bilkörning med barn typ det farligaste vi utsätter dem för och jag skulle åtminstone prova en annan bilbarnstol och/eller en annan bil innan jag vänder på en 3-åring.
Mina barn är samtliga vända framåt strax efter tre års ålder, inte för att jag "tyckt" att de är för långa utan för att deras huvuden har nått för högt ovanför ryggstödet.

Jag var i kontakt med bilstolsåterförsäljaren på min ort när äldsta barnet började växa ur sin stol och enligt dem så var den stol vi har använt till våra barn den överlägset bästa för just långa barn. De hade inget bättre att erbjuda - och ja, de säljer flera märken.

Nej fy, finns ingen anledning :crazy:

Hanna har fått suttit framåt i bilstol lite för tidigt (=3,5 år), hade inte velat vända henne från bakåtåkande än på iaf ett år..
Varför? för att vi hade jättesvårt att få ihop det med två bakåtvända i våran bil, speciellt eftersom jag och M kör typ varannan gång och då var vi tvugna att ändra barnstolen som satt bakom förarstolen..
Nu har vi köpt annan bil så vi ska försöka få till det med två bakåtvända i den bilen.

Mina barn är samtliga vända framåt strax efter tre års ålder, inte för att jag "tyckt" att de är för långa utan för att deras huvuden har nått för högt ovanför ryggstödet.

Jag var i kontakt med bilstolsåterförsäljaren på min ort när äldsta barnet började växa ur sin stol och enligt dem så var den stol vi har använt till våra barn den överlägset bästa för just långa barn. De hade inget bättre att erbjuda - och ja, de säljer flera märken.
Jamen då har du ju gjort vad du kunnat! I de fall jag menar har det mer varit "jamen han/hon sitter så trångt". NTF svarar ju konsekvent på frågor att ja, det är säkrare att barnet sitter i en trång bakåtvänd stol än att de sitter framåt. Och man kan ju prova att ha stolen i framsätet (med urkopplad airbag) för att se om det ger mer plats till exempel.

Men går huvudet för högt ovanför stolen, då är det ju inte säkert.

i danmark med. De menar att det är SÅ mkt vanligare att bli påkörd bakifrån än att frontalkrocka

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 389
Senast: Johanna1988
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 200
Senast: kma
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 441
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
4 001
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka