Struppipning

Diabetikern

Trådstartare
Någon här med erfarenhet?
SYmptom?

Hur märkte ni det?

Operation och eftervård?

Misstänker att min 3-åring har det så ska boka tid. Förra veckan hörde min vän ett tydligt pipande. Han blir trött fort halvt varv i galoppen sen är andhämtningen tung och han tar helt slut. Så dålig kondition är han inte i. Tycker det har blivit värre. Först tänkte jag en förkylning också men nu lutar jag mer åt struppipnig.

Vetrinär ska kontaktas för undersökning
 
Min är struppipare. Upptäckte det vid 3års åldern. Hon har 1-2gradig. Ganska lindrig. Låter mest vid kallare väder och när hon inte är i kondition. Låter även om hon är upprörd. Har aldrig upplevt att hon blir trött och påverkad. Utan det låter bara. Vet visade mej hur lite det faktiskt var när vi gjorde undersökningen. Det var så pass lite på den ena sidan att man hade missat det om man inte visste vad man skulle titta efter.
Vi misstänker att hon fick det efter en förkylning. Hon har väldigt lätt för att dra på sig förkylningar och varken föräldrarna eller nån annan släkting är struppipare.
 
Jag har haft två hästar som varit struppipare. Den ena viste jag om att den var det, och att den var opererad för det när jag köpte honom. Efter ett tag hos mig började han låta när vi galopperade. Inte ett pipa de ljud utan med ett hest ljud. Enligt veterinär så hade då ena bandet som var ditopererat lossnat. Då vi inte har någon klinik som opererar struppipning här uppe, utan närmsta är ca 80 mil bort så valde jag att inte operera och anpassade träningen. Kunde rida i stort sett normalt men inte galoppera lika länge som med en frisk häst. Vi startade msv b dressyr med placeringar.

Den andra hästen viste jag inte om att den var struppipare. Ingen anmärkning kring det på veterinärbesiktningen. Jag köpte hästen billigt osedd och i stort sett ingenting gällande hästen stämde, förutom färg och kön. Jag började fundera över om hon var struppipare när hon vid ett tillfälle lät ungefär som den andra hästen när hon blev väldigt upprörd och uppjagad vid longering. Men sedan gick det långt mellan gångerna och detvar enbart när hon var upprörd i galopp som jag hörde ett väsande ljud. Hon blev inte trött eller andfådd. Sålde henne vidare billigt då hon inte alls var en häst för mig och köparen kollade upp halsen och hon blev opererad på en gång och ägaren upplevde att hon blev lugnare efter operationen.
Din häst låter absolut som en struppipare, håller tummarna för en lyckad operation 👍🏻
 

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 517
Senast: skuggi
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 837
Senast: NotlikeI
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
4 826
Senast: Fibusen
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 184
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp