Stryp/halvstryp och koppel runt magen

Ainon

Trådstartare
Vad är det för fördelar med strypkoppel?
Ni som har strypkoppel, varför har ni det?

Har som tänkt att det är för de som inte kunnat lära hundarna att inte dra med vanligt halsband eller att hunden kastar sig i någon viss situation. Men det kanske finns fördelar som jag inte fattat :o

Sen med halvstryp, varför har man ett sådant och vad är deras funktion?

En sista fundering. Ser flertalet som är ute med sina hundar och har som kopplet snott runt magen på hunden, det är alltså först fäst i halsbandet, sedan fört under magen (bakom revbena) och sedan trätt mellan kopplet och hunden (så att det blir som en ögla) och sedan vidare till handen.
Antar att det är för att hunden inte ska dra (?), men finns det inte risk att hunden skadas innuti om den skulle hoppa till? När jag gick på naturbruksskola hade de hundinriktning och flertalet där hade kopplet så, är detta något vedertaget träningssätt?

Massa smådumma frågor :p

Sv: Stryp/halvstryp och koppel runt magen

Använder halvstryp-halsband för att det är mest praktiskt.
Bara att trä över huvudet på hunden. När hunden inte drar, hänger det löst. Om hunden drar, kan den inte dra sig ur halsbandet (inte heller om det är jag som drar).
Helstryp känns onödigt skarpt.
Knäpphalsband innebär motsatsen till halvstryp. Dock använder vi det till valpar.

LIA

stryphalspand behöver inte vara skarpt så länge man vet hur man ska använda det, det är meningen att det ska ge obehag när hunden drar väldigt mycket i kopplet eller för jakthundar som blir VÄLDIGT energiska när man är ute på jakt så att kan kan ha bättre kontoll på dem.

samma sak är det med kopplet runt magen, vissa använder det i samma syfte, det ska ge obehag när hunden drar, hundarna brukar normalt inte dra efter det, har aldrig prövat det själv, men har hört de som säger att det funkar..

men man ska vara öppen för nya saker :) man måste bara se saker ur olika vinkar och lära sig använda dem på ätt sätt.

MVH madde :D

Att man använder ett strypkoppel innebär inte direkt att man har en hund som drar eller att man är dålig på att uppfostra.

Jag använder retriverkoppel på min hund. Det är en typ av helstryp. Mycket praktiskt i mitt fall där hunden till 99,9% går lös och det är direkt farligt att ha halsband på hunden i skogen. Ett retriverkoppel i rep slinker oxå lätt ner i fickan och är således lätt att ha med. Jag skulle aldrig tillåta min hund att dra/hänga i något koppel, och tillrättarvisar ALDRIG genom att dra i det. Jag har koppel enbart för mötandens skull, och helt ärligt så använder jag nog inte koppel mer än nån enstaka gång om året. Lydnad är bättre än koppel...
normal_IMG_3169.jpg

©Hundfixarenivast.se (våran tränare)
Så här ser det ut när Smilla går i koppel, då är det fot och arbete som gäller inget annat.

Vad är det för fördelar med strypkoppel?
Ni som har strypkoppel, varför har ni det?

Antingen har jag ett retriverkoppel när vi går kissrunda, det går snabbt att ta på, och är oftast stryp. Eller så har jag kejda bär vi tränar lydnad. Då är det ett hjälpedel för finlir, om hon glömmer av positionen eller liknande. En kort korrigering i kedjan så kommer hon på sig.

Har man problem med att hunden drar löser inte kedjan det problemet, hunden skiter oftast i att den stryper sig och fortsätter dra. Men den kan vara ett bra hjälpmedel för att träna bort draganden om man vet vad man gör.

Sen med halvstryp, varför har man ett sådant och vad är deras funktion?
Enda funktionen jag kan komma på är att de är smidiga att ta av och på!

På din sista fudering: Ja det är för att hunden inte ska dra. Jag upplever att det blir väldigt skarpt att sätta kopplet där, jag har gjort det någon gång när hunden absolut inte får dra, om jag haft väldigt ont, eller som efter nyår när det var glasahalt. Det handlar verkligen om fingeroppskänla, lirka om hunden försöker segdra, var med med rösten om den tänker hoppa till.

stryphalspand behöver inte vara skarpt så länge man vet hur man ska använda det, det är meningen att det ska ge obehag när hunden drar väldigt mycket i kopplet eller för jakthundar som blir VÄLDIGT energiska när man är ute på jakt så att kan kan ha bättre kontoll på dem.

Nej! Det är det inte! Ett strypkoppel blir inte tillräckligt obehagligt för en hund som drar för att den ska sluta. Jag undrar om den ens kan koppla ihop sitt eget dragande till strypningen. Ett strypkoppel är däremot ett bra hjälpmedel om man vet hur man använder det, man kan göra snabba korrigeringar som släpper snabbt. En jakthund som inte kan kontrolleras utan koppel är nog ingen vidare jakthund? Men jag kan ha fel. GNIST!!

Jag använder gärna retrieverkoppel, det är smidigt, lätt, enkelt och hur bra som helst!
Nu är det dock borta, då har hundarna varsitt tunt vanligt läderhalsband som sitter såpass löst att det är lätt att trä över huvudet. Jag har aldrig vart med om att min hund dragit bakåt :angel:

Använder helstryp när jag är ute med njuffen i huset - hormonstinn unghane blandat med epikondylit och myalgi i armar är ingen fräsig kombination. Han drar inte, men bestämmer sig stundtals för att gå åt ett annat håll vilket medför problem för mig och mina små vingeben.

Jag har halvstryp till min. Har även ett retriverkoppel men använder bara det när han springer lös i skogen och vi möter ng så är det lätt o sätta på och när vi kör uppletande...

Använder sele en del då jag använder hundförarebälte när vi motionerar. Tkr det är smidigt o ha sele då.

ja, helt rätt :)
men många har inte en så bra lydnad på sina hundar, jag använder också bara koppel när vi går "bland folk" eller mitt i samhället, för att jag är hönsig.
:)

förlåt, jag såg det själv när jag läste igenom det jag skrivit igen, du har förstås rätt i det! :)

jodå, de flesta jakthundar blir väldigt energiska innan jakt, så fort de ser jaktkläderna komma på så står väldigt många av dem och studsar vid dörren. en hund som är glad att åka ut på jakt är en bra jakthund.
sen finns de de jakthundsägare som gärna eggar upp sina hundar så pass till den grad att de står och ylar och skriker vid dörren, men det är en annan femma...

det är absolut inget fel på jakthundar som drar i kopplet, så länge som de fungerar bra i skogen, jag anser inte de relaterat.

jag håller med dig också, vissa hundar hänger ändå mer när strypkopplet dras åt. och bara flåsar som om de skulle krävas. kan man använda stryp så är det ett bra koppel enligt mig.

har du själv jakthund? :)

Senast ändrad av en moderator:

En jakthund som inte kan kontrolleras utan koppel är nog ingen vidare jakthund? Men jag kan ha fel. GNIST!!

Jakthundar ska kunna kontrolleras utan koppel. Deffenitivt!
Dock har jag koppel på hund nr 1 (fäst i midjebäldte) när hund nr 2 är ute på sök. Att man har koppel på jakthunden i skogen behöver inte innebära att man inte har kontroll på den eller att den är en dålig jakthund. Koppel i skogen = då kopplar vi av jaktidioten och vilar medan den andra hunden jobbar ett tag...... så är tanken!

Jag använder oftast stryp. Strypet är ypperligt att korrigera ett beteende.(enligt minåsikt) Har man en hund som trots stryp går och drar använder du som förare inte detta hjälpmeddel på rätt sätt och kan lika gärna sätta på ett "vanligt" halsband. I mina ögon ska ett stryphalsband användas med metoden "ryck släpp" för korrigering. Hunden ska aldrig gå och stypa sig själv då är man helt fel ute.

Jag använder alltid sele, även fast hundarna för det mesta är lösa. Detta fär att pälsen inte blir lika ful på nacken som av halsband och för att jag tycker att det är snyggare helt enkelt!

De enda gångerna jag har halsband är på
Rallylydnaden; halsband helt utan stryp
Agility; vid sidan av plan, halvstryp
Jakt; Halvstryp, lätt att ta av

Om hunden drar i kopplet och man försöker lösa det med stryp eller stackel tror jag det är dags att börja träna lite lydnad...

Gilly:)

Koppel runt magen/ljumskarna = smärta om hunden drar i kopplet. Alltså låter hunden bli att dra. Som vanligt med hundar och hästar: träning, träning å åter träning som ger färdighet.
Det kan säkert fungera att straffa hunden till lydnad, men det är inget jag skulle ägna mig åt och inget jag uppskattar att andra ägnar sig åt heller.

Jag har strypkedja på Zaga för att förfina korrigeringen och för att det låter ( väcker upp henne ifall hon går i sin egna lilla värld )

Mest det sista då jag inte behöver korrigera hennes särskilt ofta.

Annars har vi ett tyg halsband när vi går i skogen alt Zaga går i löplina.

Precis som Fan of Bill skriver, att sätta kopplet på det viset du skrev är att tillfoga hunden smärta när hunden drar( ungefär som "gåfot sele" ).

Nej! Det är det inte! Ett strypkoppel blir inte tillräckligt obehagligt för en hund som drar för att den ska sluta. Jag undrar om den ens kan koppla ihop sitt eget dragande till strypningen. Ett strypkoppel är däremot ett bra hjälpmedel om man vet hur man använder det, man kan göra snabba korrigeringar som släpper snabbt. En jakthund som inte kan kontrolleras utan koppel är nog ingen vidare jakthund? Men jag kan ha fel. GNIST!!

Ja, ja.. Jag hör :p

Strypkoppel är inte något som hindrar en hund från att tokdra, om man som förare inte använder det rätt och vad beträffar jakthundar, så har de aldrig koppel på i jaktliga situationer. Har man koppel och halsband på, så är det ingen jakt, just då.

Jag använder mestadels helstryp på mina jyckar, inte för att de är rabiata galningar som inte har hyfs att uppföra sig, men jag tycker det är mest praktiskt. Oftast hänger det helt löst runt halsen.

Är vi på jakthundsutställning ex, så är det ju inte ovanligt att andra hundar gör utfall, morrar, blåser upp sig och utmanar och då kan det ibland vara bra att kunna tagga ner sin egen hund med ett lätt nyp i kedjan, som en påminnelse om hur man beter sig. De kan ibland glömma det en kort stund, när en främmande hane reser ragg, blottar tänderna och gör utfall ½-meter framför nosen på dem :cool:

Behöver inte rycka eller dra i någon av jyckarna, även om jag märkt att de kan vara lite mer testiga för andra om någon rycker in och tar en hund, medans jag fotar eller är i ringen. Inte dumma/dragiga etc, men lite mer "på" är de, när en främmande människa håller i snöret. Hör med Prillan, så får ni höra om hon anser att enda sättet att kontrollera en av mina jämthanar är med kopplet eller med rösten enbart :cool: Hon vet..Been there, done that, så sent som för lite drygt en vecka sedan ;)

Jag tycker tvärtom.. En jakthund ska inte dra och slita i kopplet till den milda grad att den nästan kväver sig. Det för mig är en antingen helt ouppfostrad hund eller en för blockerad hund som bara har ett i skallen och skiter i resten..

Nu menar jag inte att jag gullar och klappar min hund till rätta varje gång det behövs, nej jag kan ta i rätt hårt om jag måste. Ett ryck i strypet på samma nivå som motsvarar hennes upphetsning, å sen använder jag rösten en hel del, det är det som fungerar bäst. Hon har lärt sig att lyssna när jag viskar till henne.
Hon har börjat med en jävla dumhet att gå å blåsa upp sig mot andra hundar å då är det skönt att kunna viska henne till rätta. Funkar det mot all förmodan inte får hon sig ett ryck. Felet jag gör, är att jag har alldeles för lätt att bli arg, beroende på min stressnivå å hur dagen ser ut tidmässigt sett.
Törs jag skylla på att jag inte är mer än människa? Eller, ingen är ofelbar...

Senast ändrad av en moderator:

jag annvänder halv strup för att det är lätt att ta på hunden

Det där med att ha koppet runt magen har jag oxå undrat över många ggr

Jag brukar mest ha vanligt koppel/halsband om mina har sånt på sig. Men jag har också ett sånt som ser ut som ett retriverkoppel(vet inte om det heter det när det är snörtunt/till småhundar). Om mina är kopplade är de det för att man måste. Och jag styr hundarna mest med rösten iaf. Så vad de har för halsband kvittar. De behöver inte korrigeras och är dessutom väldigt små. Det retriverkoppelsliknande är bra för att det snabbt går att dra på och av. Och tar inte så stor plats i fickan/väskan.

Idag var vi på långpromenad och kom till ett naturreservat med koppeltvång. Jag hade glömt koppel och knöt ihop sladden till mina hörlurar och la runt ena hundens hals. Så kunde jag visa att hunden "var i band" som det stod på skylten att de var tvugna att vara. Andra voffan fick jag bära genom reservatet.:D

Jakthundar ska kunna kontrolleras utan koppel. Deffenitivt!
Dock har jag koppel på hund nr 1 (fäst i midjebäldte) när hund nr 2 är ute på sök. Att man har koppel på jakthunden i skogen behöver inte innebära att man inte har kontroll på den eller att den är en dålig jakthund. Koppel i skogen = då kopplar vi av jaktidioten och vilar medan den andra hunden jobbar ett tag...... så är tanken!

Nej givetvis inte! Men du ska ändå inte behöva korrigera hunden med ett stryp väl? Jag är absolut inte jaktkunnig det är bara känslan mitt sunda förnuft får! Håller med dig om det du skrev om stryp att det är ett bra hjälpmedel rätt använt. Och man kan korrigera alla hundar med det. Svårt att få fram vad jag menar!

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka