stubbar ifrån sly...

A

Anna_H

är det bättre med stubbar som är 2 dm än de som är 1 cm, är det inte väldigt lätt för hästen att få hovböld om man har stubbarna 1 cm?

/ anna H
 
Hrm, good point! Jag är på gång och ska röja i våra hagar och hade tänkt att försöka få stubbarna jäms med marken, fast med tanke på jorderosionen så kanske de iaf kommer ovan mark så småningom. Då kanske det är bättre som du skriver, med 2 dm stubbe? :confused:
 
Vet inte vilket som är värre/bättre, om de snubblar istället? :confused: Om de inte är så stora är det väl bäst om man kan slita upp rötterna istället för att lämna stubbar.
 
stubbar ruttnar ju och förmultnar, men de tar tid! så de spelar nog inte så stor roll, dom fortsätter ju inte växa.

Men om du nu e rädd att din häst ska få hovböld av en stubbe på 1 cm, rider du då din häst bara på asfalt eller sand :confused:
 
Det beror väl på vad det är för slags stubbe? En stubbar växer, ger nya skott, och blir bara större och större!
Mitt mål är att ta dom rackarna så långt ner det bara går.
Helst skulle man ju vilja gräva upp dom med rötterna, men jag har en känsla av att det blir nog så jobbigt? :crazy:
 
Är de inte så stora så testa att dra upp dem med rötterna innan du "stubbar" slyn. Det är förvånansvärt enkelt många ggr. :idea: Du kan även hålla hårt i stammen och slå med den trubbiga änden av en yxa, eller ngt liknande, mot rotänden så blir det ännu enklare att dra upp dem.
 
De flesta av våra slystubbar gick inte att dra bort. Har man inte alltför många stubbar kan man göra som vi - tog släggan och "smackade till" varje stubbe rejält. Efter det fanns inga vassa stubbar kvar som hästarna kunde trampa på, bara mosade ;).
 
Det fungerar på björk, asp, vide mm om de inte är för stora. Har du en riktigt skarpslipad spade kan du ju hacka av rötterna med den så sparar du yxan om de jäklas med dig. :idea:
 
Det låter som ett evighetsarbete att ta bort stubbar för hand. Det finns stubbfräsar att köpa eller hyra om man inte gillar att slita för hand ;)
 
Beror ju på hur mycket man har som ska bort. :) Man kan hyra in lite slyätande kreatur med så får man det både betat och avslyat. :d Vi funderar på att hysa lite får i sommar, bara vi får upp ett staket runt fältet. :D
 
Jag skulle nog hellre ha dom låga stubbarna. För några år sedan var jag nämligen med om en mycket tragisk olycka just med slystubbar. I den hagen var slyt inte nerhugget utan avätet av ett gäng shettisar så det stack upp stubbar lite här och var. En dag då vi skulle ta in shettisarna så var det en som inte dök upp. Då vi började leta i hagen så hittade vi den död med en stakningsskada :cry:. En av slystubbarna hade gått rätt in i hjärtat på ponny stackarn. Den hagen rensades minutiöst från stubbar efter det.
 
Det är typiskt kvinnor, vet du! Vi köper inga dyra, komplicerade, bullrande, stinkande maskiner! Vi kör med handkraft! Visserligen tar det fyra, fem gånger så lång tid, men då blir det ordentligt gjort! :D
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 045
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 997
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 198
Senast: Ainon
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: Funderarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp