Stübben sadlar - är de verkligen så dåliga?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ridi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 7 705
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stübben sadlar - är de verkligen så dåliga?

Jag kan säga såhär... när jag provred min nuvarande häst så hade han en Stübbensadel på sig, en flatback. Jag är osäker på modellen, men jag misstänker att det är en Siegfried. Och jag har aldrig suttit i en så skön sadel i hela mitt liv. Skänkelläget blev :eek: bra ( :D ), hur bekväm som helst, och ja.. helt klockren hoppsadel i mina ögon.

Sen vill jag inte uttala mig om hur alla Stübbensadlar är, men denna var helt underbar och det är det jag kan säga.

*kl*

Gamla stubben är väl både hårda och har ofta en smal kanal, men det är nog en förgången tid. Dom nya är mjuka och har breddare kanal iaf vad jag har sett!

"Stübbensa sadlar finns i elva olika valvvidder, (inkl. halvnummer), från 27 till 33,5 cm. (De vanligaste storlekarna 29, 30 och 31 finns hemma i lager)"

Vem vill sitta i en soffmjuk sadel?
Soffa sitter man i framför TVn, inte när man rider ;)

Hehe ;)

Nej men lite allvar nu.
Jag tror att många lever kvar i det gamla. Stubbensadlar var jättehårda förr, dom nyare är inte alls så hårda. Inte på det stumma viset som de äldre sadlarna. Ryktet lever kvar ännu om att det heter stubben-stenhård.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Vi letar och letar.. efter en hoppsadel till vår lilla storhäst med svängd rygg, de flesta hoppsadlar verkar vara för "rak till lätt...
Svar
2
· Visningar
913
Senast: pajaztar
·
Islandshäst Hej, jag börjar bli riktigt förtvivlad :cry: Har en liten islandshäst med väldigt kort rygg, ca 36cm sadelläge, hög rumpa, obefintlig...
Svar
6
· Visningar
2 988
Senast: Gotthard
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 801
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 669
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • FÅRtråden
  • Guldfasanerna