Stübbens läder, PLASTKLÄTT??

pinky

Trådstartare
Jag råkade få ögonen på stallkompisens lånade sadel med tillhörande Stübben stigläder, och blev riktigt chockad när jag såg att stiglädrena var delade i två lager, där det yttre verkade vara av någon slags tunn plast!! :eek:
Under plasten var lädret av ytterst ordinär kvalité, såg ut som vilka lågprisstigläder som helst, matt med lite småskavanker osv. De var dock väldigt mjuka.

Vad är detta?? Jag har tittat på Stübbentränsen och stiglädren i butiker, men de ligger lite över min prisnivå så jag har aldrig ägt något tillverkat av dem. Allt läder ser så himla slätt och mjukt och fint ut, men är det för att det är överdraget med plast? Eller är det bara stiglädren som är det? :confused:

Vad håller de på med? Jag känner mig lurad, fast jag aldrig köpt något av deras saker... :mad:

(Hoppas denna tråd är tillåten... :angel: )

Sv: Stübbens läder, PLASTKLÄTT??

är det inte att stiglädrena var målade eller något då? så det var som en yta av färg ovanpå, såsom det är på många billiga träns?

de stubbenläder jag sett har inte haft denna yta... hmm

det kanske är fejk?

så är det definitivt inte på mitt stübben-träns iallafall.

Jag har 3 stübbenträns samt stigläder och inget av dessa är liknande. Tränsen är det dock bättre kvalite på tycker jag.

Jag har haft ett par Stübbenstigläder och de var så :eek:

De följde med en sadel som jag köpte och jag blev verkligen förfärad när jag såg kvaliteten på stiglädren!

De blev jättefula när detta översta lager började släppa på sina håll och lädret under var ganska dåligt...

Lädret i sadlar och träns verkar dock vara av en helt anna kvalitet, där har jag inget att klaga på, verkligen toppenkvalitet! :bow:

Mina stübbenläder var i två lager, men i två lager läder. De höll i många år.. sedan delade de på sig när limmet släppte. Men de var inte i plast..

det kanske är någon misslyckad anordning så dom inte ska töja sig? :confused:

Nej, det hängde i långa slamsor, kändes ungefär som eltejp, fast lite tunnare och mattare. :confused:

Nej, jag tror inte det var fejk. De hade samma märkning som de som finns på t.ex. Hööks.

Tränsen kanske inte nöts och böjs på samma sätt som stiglädren? För där plasten fortfarande satt kvar, vid ändarna, så syntes det inte alls att det var något pålimmat. Kanterna var helt släta och det gick inte att hitta några skarvar...

Har tyvärr dålig erfarenhet av just Stubbenläder(ej övrigt).Tycker de är av mkt dålig kvalitet till sitt pris.Jag har haft två par,där det första delade sig i två sikt och av det andra paret (som var plastöverdraget) brast ena lädret i landningen efter hinder,så det blev nästan en luftfärd för mig.
Kommer ALDRIG att köpa Stubbens läder igen,men gillar däremot deras Romanussadlar!

*lånar knapp*

Är det kanske något de har som förstärkning på lädren då? Att de inte ska töja sig.
Mina stigläder är inte av den nya sorten med blå knapp, det kanske beror på det, att jag itne sett något på mina som är välanvända.

de gjorde så på någon "årsmodell" av stiglädren, de använde "mittspalten" av lädret och sedan la på platsskikt för utseendets skull.
Om man sedan la på olja där så bubblade sig platsen och den gick att dra loss som sega korvar.
Jag hade också ett par sådana, men när de vart fula så reklamerade vi dem. Ridsportsbutiken berättade då det här, och då hade stübben redan fått så mycket skit att de hade ändrat tillverkningen tillbaka till den gamla sortens läder.

Hur tränsen är vet jag inte, men jag tror inte ensa tt de tillverkas av samma sorts läder?

Jag har ett par vanliga stübbenstigläder och dom suger verkligen, efter typ 2 gånger användning var den blanka ytan bortskavd och färgen borta dom nötte hål på min sadel så den blev jätteful....

Lånar knapp.

Ja, bara för att det är ett dyrt märke betyder inte automatiskt att det är bättre...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka