Student igen efter långt uppehåll erfarenheter?

Islandshästryttare

Trådstartare
Ska plugga vetenskapsteori och metod nu på vårterminen och sen skriva kandidatuppsats till hösten. Kursen nu på vårtermingen är på 7,5 poäng och den i höst på 15 poäng. Båda är på halvtid distans. Det känns minst sagt lite svårt och jobbigt att komma tillbaka till studierna och framförallt skriva uppsats när jag inte har pluggat det här ämnet på år och dar.

Någon med erfarenhet av detta? Var det lätt eller svårt att komma in i studierna igen? Jag har alltid tidigare iallafall haft väldigt lätt för att lära mig och plugga och tyckt det var väldigt roligt och tycker det är väldigt kul att lära mig nya saker fortfarande så jag är sugen på att plugga ialalfall så det är väl en bra förutsättning. Men är ju lite nervös för att jag ska vara äldst i klassen och lite ringrostig. :)
 
Ska plugga vetenskapsteori och metod nu på vårterminen och sen skriva kandidatuppsats till hösten. Kursen nu på vårtermingen är på 7,5 poäng och den i höst på 15 poäng. Båda är på halvtid distans. Det känns minst sagt lite svårt och jobbigt att komma tillbaka till studierna och framförallt skriva uppsats när jag inte har pluggat det här ämnet på år och dar.

Någon med erfarenhet av detta? Var det lätt eller svårt att komma in i studierna igen? Jag har alltid tidigare iallafall haft väldigt lätt för att lära mig och plugga och tyckt det var väldigt roligt och tycker det är väldigt kul att lära mig nya saker fortfarande så jag är sugen på att plugga ialalfall så det är väl en bra förutsättning. Men är ju lite nervös för att jag ska vara äldst i klassen och lite ringrostig. :)
Skriva uppsats är ju väldigt mycket ett hantverk. Förstår man formerna, vilka avsnitt som ska vara med och vad varje avsnitt syftar till, så blir det inte så svårt.
 
Skriva uppsats är ju väldigt mycket ett hantverk. Förstår man formerna, vilka avsnitt som ska vara med och vad varje avsnitt syftar till, så blir det inte så svårt.

Jag har skrivit examensarbete i min YH-utbildning som var lite liknande i upplägget för en kandidat och jag försöker titta lite på kandiatuppsatser som ligger på nätet för att fräscha upp kunskaperna för den institution jag ska skriva på. Känns bara lite nervöst tror jag.
 
Vad spännande! :)
Jag är 34 år och började plugga igen på universitetet (kandidatprogram inom ett helt annat område) förra året efter ett uppehåll på 8 år med jobb etc. Har en master från ett annat universitet sen tidigare, så studievanan hade jag redan så att säga.

Tycker det har fungerat bra att börja plugga igen efter ett längre uppehåll, i likhet med dig har jag alltid tyckt det varit roligt att plugga och lätt för att lära :) Om man har en viss studievana och teknik, borde det inte vara några problem alls för dig heller. Att man har samlat på sig mer erfarenhet och reflektioner under tiden och är lite äldre än resten av gänget ser jag som något positivt 😉
 
@Serena87 kul att höra om dina erfarenheter! Jag tänker också att man har lite mer erfarenheter och andra reflektioner än när man pluggade tidigare så det kan man säkert ta med sig. Jag ska ju bara skriva själva uppsatsen och det är ju nog det jag funderar mest på har aldrig jobbat inom detta som jag pluggat till egentligen och läst en del fria kurser som jag kan lägga till för att få en generell kandidatexamen inom detta. Vilket är absolut kortaste vägen till en kandidat för mig och kandidat behövs inom många av de jobben jag är intresserad av att söka. Så tog kortaste vägen till en examen i detta fallet.
 
Jag pluggade direkt efter gymnasiet och har sen periodvis läst strökurser. På sätt och vis tycker jag faktiskt det blivit lättare med lite arbetslivserfarenhet i ryggen också.
 
@Serena87 kul att höra om dina erfarenheter! Jag tänker också att man har lite mer erfarenheter och andra reflektioner än när man pluggade tidigare så det kan man säkert ta med sig. Jag ska ju bara skriva själva uppsatsen och det är ju nog det jag funderar mest på har aldrig jobbat inom detta som jag pluggat till egentligen och läst en del fria kurser som jag kan lägga till för att få en generell kandidatexamen inom detta. Vilket är absolut kortaste vägen till en kandidat för mig och kandidat behövs inom många av de jobben jag är intresserad av att söka. Så tog kortaste vägen till en examen i detta fallet.
Att skriva uppsats är ju rätt annorlunda än vanliga kurser, det finns ju varken kurslitteratur eller tentor. Eller, nån metodbok har ni säkert, men till uppsatsen så får man leta själv. Skriv om något du är nyfiken på och vill lära dig mer om, är mitt tips.
 
Bra tips med kontrolldokument @Tranan det har jag faktiskt inte haft tidigare när jag har skrivit större examensjobb och så. Då blir det tydligt vad man har kvar och lite skönt att få bocka av saker på listan med! Det tar jag med mig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 065
Skola & Jobb Jag ska göra klart min utbildning och läsa teori- och metodkurs halva nästa termin på distans halvtid och sen skriva uppsats på distans...
Svar
12
· Visningar
2 515
Senast: Bexzor
·
Skola & Jobb Jag befinner mig i en situation jag inte vet hur jag ska kunna lösa, hoppas på att kunna få lite hjälp här. Jag är i huvudsak student...
Svar
8
· Visningar
2 755
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 467
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Rallylydnad
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp