Studera med begränsad läsförmåga

https://www.folkhogskola.nu/sok-kurser/halsa--miljo--natur/miljo--natur/?type=sarskild

Här kanske?

Allmän kurs = gymnasiet, med olika inriktningar.
Så sök på profilkurs eller särskild kurs om du inte vill läsa gymnasieämnen. :)
Dels är jag väl inte van i den nya designen och sen kan man inte längre se något utdrag över kursens innehåll i listan med kurser. Jag har för mig att man kunde det förut. Nu måste man klicka in på varje kurs och läsa massor om kursens innehåll för att få sig en uppfattning om kursen. Och det där med att läsa massor, det var ju det som var jobbigt.

Så 7-8 år framåt då.... Går ju inte. :(

På något sätt ser jag det ändå som ett försök att pressa hjärnan till att fungera. I dagsläget tycker jag även att reportage och artiklar i tidningar är jobbiga att läsa.

Tog 8 år för mig. Handlar om acceptans över situationen i sitt liv o ta det för vad det är.

Visst kan du pressa hjärnan att funka...men konsekvenser blir det. Den funkar inte så! Du kan inte tvinga något som är trasigt att fungera. Det krävs läkning först. Men det är något som du måste upptäcka själv, ingen här kan säga något åt dig...du måste inse själv o förstå vad som krävs för att du ska bli bra. Av erfarenhet så vet jag att har inte acceptansen o att man själv FATTAR vad det handlar om...så kommer man aldrig att bli frisk.

TID, säger jag.
Läkarna som jag kom i kontakt med hävdade bestämt att det tar lika lång tid att läka en hjärna som det tog att bryta ned den. O de hade rätt..
Så sa försäkringskassans psykolog med
Så minst 8-9 år för mig, kanske mer eftersom stressen fortsatt efter sjukskrivningen.

Tog 8 år för mig. Handlar om acceptans över situationen i sitt liv o ta det för vad det är.

Visst kan du pressa hjärnan att funka...men konsekvenser blir det. Den funkar inte så! Du kan inte tvinga något som är trasigt att fungera. Det krävs läkning först. Men det är något som du måste upptäcka själv, ingen här kan säga något åt dig...du måste inse själv o förstå vad som krävs för att du ska bli bra. Av erfarenhet så vet jag att har inte acceptansen o att man själv FATTAR vad det handlar om...så kommer man aldrig att bli frisk.
Det innebär ju att jag kommer att sitta fast med nuvarande jobb för evigt och jag blir tvungen att klara det på heltid. Någon utbildning lär jag ju inte klara, men nuvarande jobb klarar jag inte heller på heltid. Det känns som om jag sitter fast i en helt omöjlig situation. Men jag måste ju få in pengar på kontot på något sätt.

Dels är jag väl inte van i den nya designen och sen kan man inte längre se något utdrag över kursens innehåll i listan med kurser. Jag har för mig att man kunde det förut. Nu måste man klicka in på varje kurs och läsa massor om kursens innehåll för att få sig en uppfattning om kursen. Och det där med att läsa massor, det var ju det som var jobbigt.

Nej - alla uppdateringar är inte alltid till det bättre.

Tänker du dig en kurs på distans, en kurs med internat, eller en kurs nära ditt hem?

Är det något sådant här du funderar på?
http://folkhogskolan.com/odling-for-sjalvforsorjning

Nej - alla uppdateringar är inte alltid till det bättre.

Tänker du dig en kurs på distans, en kurs med internat, eller en kurs nära ditt hem?

Är det något sådant här du funderar på?
http://folkhogskolan.com/odling-for-sjalvforsorjning
Jag tänkte något delvis på distans. Det finns, så vitt jag vet, inget kursställe som ligger tillräckligt nära för att jag ska kunna åka dit dagligen och jag behöver fortfarande kunna sköta mitt jobb.

Ja, den kursen är åt det håll jag tänkt mig men är kanske inte helt hundra då jag vill ha något med mer inriktning på sådant som ger inkomst.

Ts, om läsning: skulle en bokcirkel funka? Där alla läser en utvald bok och sedan träffas och pratar om den. Som bonus träffar du nya människor och kanske vänner. Ibland ordnar bibblan bokcirklar, annars kan man kontakta ett studieförbund och fråga om de kan sammanföra en med några andra. Sätta upp lapp på bibblan funkar ju också. (Man behöver bara vara 3 personer för att ha en studiecirkel. )

Ts, om läsning: skulle en bokcirkel funka? Där alla läser en utvald bok och sedan träffas och pratar om den. Som bonus träffar du nya människor och kanske vänner. Ibland ordnar bibblan bokcirklar, annars kan man kontakta ett studieförbund och fråga om de kan sammanföra en med några andra. Sätta upp lapp på bibblan funkar ju också. (Man behöver bara vara 3 personer för att ha en studiecirkel. )
Jag vet inte. Så här spontant känner jag inget intresse för det.

Det finns inga kurslitteraturlistor vid kursbeskrivningarna.

Jag skulle i så fall först behöva bestämma mig vilken kurs jag vill gå och sedan kontakta den som är ansvarig för kursen.
Då hade jag börjat där. Det känns som om det skulle kunna ge den bästa uppfattningen om huruvida kursen är intressant, och också om du känner att du kommer att klara av kursmaterialet.

Det innebär ju att jag kommer att sitta fast med nuvarande jobb för evigt och jag blir tvungen att klara det på heltid. Någon utbildning lär jag ju inte klara, men nuvarande jobb klarar jag inte heller på heltid. Det känns som om jag sitter fast i en helt omöjlig situation. Men jag måste ju få in pengar på kontot på något sätt.
Måste du jobba heltid då?

Måste du jobba heltid då?
Jag måste jobba minst 75% för att det ska gå runt. Men då blir det lite knapert. Det påverkar min sgi också så om jag blir sjuk och inte ens kan jobba 75% så blir det inte muntert. Givetvis påverkar det även pensionen men där är det redan illa, så skillnaden blir väl inte så stor.

Det handlar om vilken INSTÄLLNING man har o vad man är beredd att göra för att man själv ska bli frisk. Men...det är något du måste välja själv, din väg är din väg o ingen annan kan bestämma den åt dig.

Läka något som är trasigt tar tid!

Jag måste jobba minst 75% för att det ska gå runt. Men då blir det lite knapert. Det påverkar min sgi också så om jag blir sjuk och inte ens kan jobba 75% så blir det inte muntert. Givetvis påverkar det även pensionen men där är det redan illa, så skillnaden blir väl inte så stor.
Kanske kan vara värt 75% och orka än köra slut på sig med 100%?
Jag kommer få minimal pension då jag gått ner i tid av just den anledningen. Men det är värt det för att jag ska orka här och nu. Lägger undan pengar varken månad till pensionen ev mer sjukskrivning.
Pluggar du 50% kan du dessutom ta csn.

Det handlar om vilken INSTÄLLNING man har o vad man är beredd att göra för att man själv ska bli frisk. Men...det är något du måste välja själv, din väg är din väg o ingen annan kan bestämma den åt dig.

Läka något som är trasigt tar tid!
Jag gör vad jag kan för att bli frisk. Jag vet inte vad mer jag skulle kunna göra. Det jag vet skulle behöva bli bättre är min mathållning, men jag lyckas inte med det och det finns ingen som kan hjälpa mig. Jag tar i alla fall tillskott av multivitamin (mivitotal) och idag blir det kokt potatis och varmrökt lax till middag. Men jag kanske behöver andra kosttillskott också? Sen gör jag yoga och går promenader. Jag rider en gång i veckan. Sen fick jag börja i terapi. Och jag har tillgång till allt kursmaterial till kursen Stress & utbrändhet som vi har på jobbet. Jag har läst i materialet flera gånger.

Jag om någon vet ju att ingen kommer att servera någon god hälsa till mig. Jag måste göra allt själv. Men reglerna kring sjukpenning stressar mig. Jag är rädd för att bli utförsäkrad och den rädslan gynnar mig inte.

Jag vet inte vad som felas, men vad det än är så stör det mig. Är det överhuvudtaget möjligt att studera när man inte tar sig igenom längre texter? Jag tänkte mig någon praktisk utbildning men man måste väl läsa även då?
Min universitetsutbildning lärde mig att alla människor har olika inlärningssätt. Vissa människor kan läsa till sig utbildning, andra behöver göra och några behöver gå på föreläsningarna.

Jag kan läsa till mig information, men jag har inget läshuvud egentligen, så jag har varit tvungen att gå på alla föreläsningar under min utbildning. Jag har faktiskt gått igenom hela juristutbildningen utan att läsa en enda bok. Men jag har varit på 95% av alla föreläsningar och där har jag lärt mig massor. Sen lär jag mig massor på att lösa instuderingsfrågor mm där jag använder böckerna som uppslagsverk typ.

Var hittar jag sånt? Jag har ingen aning.

Men vad har du för konstig syn på skönlitteratur, det är ju mängder av litterära verk som berör filosofiska frågor? Och inom litteraturvetenskapen använder man sig ofta av filosofers texter vid analyser. Som någon annan redan sagt så lär man sig något om människor genom skönlitteratur, och är man intresserad av historia kan man se till kulturella kontexter. Osv. Ett ganska konkret exempel är att en analys av skräckfiktion ofta speglar den rådande kollektiva rädslan i samhället under berättelsens tillkomst. Sedan främjar ofta läsning ett gott språkbruk, så rent språkligt finns det vinster. Lite OT, men som litteraturvetare kan jag inte låta bli att svara. ;) Jag kan förresten relatera till att inte kunna tillgodogöra mig vad jag läser emellanåt, både på grund av depression och hjärntrötthet. Vad som kan fungera för min del är att läsa någon lättläst roman, eller varför inte en novell, som ibland leder till att det är enklare att tackla facktexter.

Kanske kan vara värt 75% och orka än köra slut på sig med 100%?
Jag kommer få minimal pension då jag gått ner i tid av just den anledningen. Men det är värt det för att jag ska orka här och nu. Lägger undan pengar varken månad till pensionen ev mer sjukskrivning.
Pluggar du 50% kan du dessutom ta csn.
Jag är orolig för att pengarna ändå inte räcker och att jag då inte kommer att ha råd med nytt avlopp och andra renoveringar av huset.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 246
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 544
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 427
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 497
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • WE-tråden