Studera och köpa häst?

E

emlin

Efter att ha varit medryttare och hjälpt till med olika hästar i flera år så har ju alltid tanken funnits på att man en dag ska köpa sin egen pålle. Att slippa anpassa sig efter andra och själv få bestämma träningsupplägg, utrustning osv...

Men så är jag ung och bor i Stockholm, alltså är det inte en alltför billig historia att skaffa egen häst.
Jag har nyss tagit studenten och tänker jobba ett år innan jag börjar plugga vidare, sålänge jag jobbar skulle jag nog kunna få det att gå ihop men hur gör ni som pluggar på heltid?
Är det dumt att ta studielån för att ha råd med en sådan "onödig" utgift som häst? Har funderat på om man skulle hinna jobba extra i så stor utsträckning att ekonomin håller ihop utan lån, men det kanske är väldigt svårt?

Kommer få en bostadsrätt av mina snälla föräldrar, alltså blir månadshyran betydligt lägre än vid en bostadsrätt. Max 2000 och förhoppningsvis billigare. Matpengar 1000kr/månad. Linser, sl-kort, skolmaterial osv hjälper mina föräldrar till med.
Har för mig att studiebidraget ligger runt 2500 och det skulle alltså täcka upp boendet.
Sedan finns det väl en gräns för hur stor egen inkomst man får ha för att fortfarande kunna få bidrag?

Ni som studerar, hur får ni ekonomin att gå ihop?

Egentligen borde det väl vara bäst att vänta tills man var utbildad och klar med fast arbete, men jag vill köpa häst inom något år och inte när jag är 25.
 
Sv: Studera och köpa häst?

Jag är också ung (23) och bor i sthlm. Jag studerar heltid och har två medryttarhästar vid sidan av, till hösten kommer båda flytta dock.
Under hösten kommer jag fortsätta med mina heltidsstudier och även jobba vid sidan av för att spara ihop pengar till en egen häst. Jag räknar med att jag kommer behöva jobba 75% för att få allt att gå ihop och samtidigt kunna lägga undan ca 2-3000 i månaden.
Jag tror inte det är ett problem att jobba och studera samtidigt, konsten är att prioritera rätt och kunna pussla ihop ett bra schema. Sedan beror det ju på vilken utbildning du väljer. Jag kommer ta en kand. i ett ämne som bara har en schemalagd lektion per vecka, resten av tiden ska ägnas till min c-uppsats, alltså kan jag välja själv när jag vill studera.
 
Sv: Studera och köpa häst?

hej
jag försörjer mig själv och två hundar och en häst på 8000 i månaden så jag tror nog du klarar det=)

vill man bara så går det=)

sen får man väl avstå sådant som kompisarna lägger pengar på som kläder,fikor osv
 
Sv: Studera och köpa häst?

Som någon sa, tiden beror helt på vad du vill studera. Är det studier som kräver heltid på plats så är det svårt att hinna med både häst och extrajobb. Är det sådana studier som har mycket egentid så kan det fungera om man är strukturerad.

Men när jag pluggade tyckte jag att det var svårt att leva på bara studiemedel (hade fullt lån) utan häst. Hade då en hyra som tog halva studiemedlet, sedan tillkom mat, böcker, resor, kläder, nöjen m m. Sista åren studier som krävde heltid i skolan = endast sommarjobb som extrainkomst.
Mina föräldrar har normalinkomster och kunde inte hjälpa mig förutom de pengar de sparat tills jag blev 18. Extrapengarna tog jag till ridlektioner och helgkurser, samt någon semesterresa.

Mitt tips är att göra en realistisk budget och sedan se hur mycket du får över. Jag räknar med att min häst kommer att kosta 3000-3500/mån, gissar att det är dyrare i Stockholm.
 
Sv: Studera och köpa häst?

Inte för att vara negativ här, men jag skulle inte göra det. Är själv i samma sits som du och vill ha egen häst, har även ekonomin och föräldrar som säkert skulle ställa upp vid behov, men tycker att det är en stor kostnad att dra på sig innan man har flyttat hemifrån och skaffat sig en ordentlig inkomst.
 
Sv: Studera och köpa häst?

Jag studerar och har häst. Hade en häst med mig "in i studentlivet", och när hon flyttade till himlen efter en skada så bestämde jag mig för att fortsätta ha häst (istället för att ta en paus tills pluggeriet var klart). Att ta ett lån för att köpa häst när man redan lever på lånade pengar kändes som ett mindre bra alternativ, men jag har turen att få låna en toppenhäst tills jag pluggat klart och så köper jag loss honom när jag fått jobb! Jag fick förvisso försäkringspengar för änglahästen, men det är en viss prisskillnad mellan dem.

Att hålla en häst med den inkomst jag har går fint då jag har en snäll farmor som skjuter till lite extra varje månad, arv från farfar. Inga skyhöga summor, men det täcker upp de löpande månadskostnaderna. Jag har även en "in case of emergency"-summa att ta av ifall någon oväntad hästutgift skulle dyka upp, något jag tycker man bör ha. Skulle jag inte ha farmor så hade nog ett extrajobb behövts, ifall man vill unna sig något mer än bara det allra nödvändigaste varje månad (säg något biobesök, till exempel).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 024
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 108
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Andromedae
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp