Stulna Sadlar!

Sv: Stulna Sadlar!

Enligt vårat försäkringsbolag var det så men vi har ju dörrarna låsta så;)

Har man sadellås så är det ju bara att skruva ner sadeln. Det är ju värt det om de handlar om 10000-15000;)

Skrev jag att det stoppade dom? Jag skrev att det blev krångligare om du läser en gång till. Och lite krångligare är det nog att skruva ner en hängare jämfört med att lyfta ner en sadel:grin:

Och mer krångel tar mer tid = större risk för upptäckt.

Tycker du ska kolla igen ang om dörrarna måste vara låsta:angel: Jag tvivlar starkt på att du får ut nåt med olåsta dörrar den dagen tjuven varit framme........

Senast ändrad av en moderator:

Det var ju nått år sedan men det måste ju stämma nu också. Saken är dock den att det är väldigt svårt att bevisa att sadlarna är stulna. Enligt försäkringsbolaget kan ju jag be någon ta med sadeln och sedan kan jag anmäla den som stulen.

Vi har länsförsäkringar som försäkringsbolag.

Senast ändrad:

Jag har också Länsförsäkringar, och det var inga problem när vi fick sadlarna stulna för ca 11 år sedan.

Jag hade inbrott i stallet för drygt 1år sedan:mad: Blev då av med min så gott som nya Amerigo hoppsadel:cry:
Den kom aldrig till rätta men 2 av de 3 som gjorde det sitter numer och skakar galler:devil: Den 3:e fick bara övervakning då han inte hade fyllt 18år vilket han gjorde veckan efter inbrottet...
De fälldes så sent som i feb. iår.
Tror ifs. att deras kontkter är ganska utbrett så kan mkt. möjligt vara "deras" gäng som varit hos er, då det inte är mer än knappa 4mil till er från oss.
Hoppas att allt ordnars sig för er, vet precis hur det käns:crazy:

Jag blev av med en sadel för någon månad sedan, från sadelkammaren (dock enda sadeln som försvann). Det roliga var dock att av dom sex sadlarna jag hade i sadelkammaren, var den dyraste inköpt för ~25 000.- och den som försvann var en gammal syntetssadel som jag använt på unghästarna. Skitskumt, inga tecken på inbrott och ingen annans sadel borta...

Nästan i alla fall...

Det var i olåst utrymme, 8 km ut i skogen med en då nästan 90-årig farbror boendes på gården.
Tjuvarna passade på medans han var ute med hunden vilket tog ca 30 minuter vintertid med snö och is...

Och jag har en vanlig tilläggsförsäkring på min hemförsäkring, men Länsförsäkringar tyckte det ändå var bättre att ta det på den "vanliga" hemförsäkringen.... vet inte hur eller varför, men så var det i alla fall...

Fast det var bara jag som fick ut på försäkringen, gårdens ägare fick inte ut för den sadel deras häst blev av med..... inte den 90-åriga farbrodern utan han bodde hos sin dotter med familj. Inte en skugga ska falla på hans minne, han var en klippa :love:

Vet faktiskt inte om det bara var en engångsföreteelse med min sadel.
Annars är dessa typerna mest inriktade på verktyg, motorsågar mm. Vilet även togs denna gången av stallägaren.
De tog ju som tur var bara hoppsadlen :grin: Min Amerigo dressyrsadel hängde precis under och den fick vara kvar.
Men om jag hört rätt så såldes sadlen ner åt skåneland:(
Och dummare än att de kan kolla upp vad en sådan sadel kostar är de ju inte så de kanske har bytt inriktning...

*harkel*

Vad jag vet så finns det många fler sadlar hemma hos en flickvän där än vad hon någonsin kan behöva eller ha råd med.

TS:
Efterlys sadlarna med märke, färg nummer osv.

Tror inte att den såldes på annons då jag var som en hök på annons sidorna länge efter.
Samt att jag ringde runt till personer som säljer beg. sadlar och lämnade infå om sadeln samt mailade kort på den.
La även ut annons om stulen sadel påflertalet annons sidor.
Som Rumpnissen sa så håller den ena flickvännen på med hästar...
Polisen var där ett par tillfällen och kollade men min sadel dök aldrig upp.:(

Ok.

I senaste Ridsport finns en artikel om försäkringar och om vad som gäller när man blir av med utrustning förvarad utanför hemmet. Läsvärt!

För några månader sedan fick vi 2 av 8 sadlar stulna ur stallet, givetvis dom som var mest värda. Jag tror någon visste om att dom fanns där, för ingen hade rört sadelhögen det var ca 4 sadlar i, och kollat om det var märkessadlar.

Har därför endast min billiga äldre wintec dressyrsadel i stallet, hoppsadeln den får vara hemma tills det är hoppträning. Men jag tar med mig den hem direkt igen. Tråkigt att det ska behöva vara så.

Jag blev av med en sadel för någon månad sedan, från sadelkammaren (dock enda sadeln som försvann). Det roliga var dock att av dom sex sadlarna jag hade i sadelkammaren, var den dyraste inköpt för ~25 000.- och den som försvann var en gammal syntetssadel som jag använt på unghästarna. Skitskumt, inga tecken på inbrott och ingen annans sadel borta...

Det var kanske nån i stallet som tog den då? ;o

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla... 2 3
Svar
58
· Visningar
10 366
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och... 2
Svar
29
· Visningar
7 214
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
6 013
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka