Bukefalos 28 år!

gul_zebra

Trådstartare
Jag har ju tingat en kattunge som flyttar in i slutet på juni och funderar på det här med transportväska, om man kanske ska investera i en Sturdibag. Jag är inte ute och åker så mycket utan det blir mest till veterinären för vaccinering, men när jag väl åker blir det buss så jag ser gärna att båda katterna kan åka i samma bur - fungerar det med en Sturdibag (jag tänker L eller XL) även om jag inte köper en divided? Förutsatt att de går bra ihop självfallet :) Hur är det med storlek, måste jag ha en XL eller kan L gå lika bra? Det är inga jättekatter, Göte väger strax under 4 kg (fyller 1 år om ett par veckor) och nykomlingen blir nog ingen jätte han heller sett till mammans storlek iaf.

Hur är det med sele i en Sturdibag, kan jag fästa båda katterna på något vis, eller blir det för stor risk för trassel när de är två?

Jag vill gärna ha nånstans att förvara katternas papper också - jag såg att de har förvaring i botten men inget om hur stort, får 2 st gummibandsmappar i A4 plats där?
 
Sv: Sturdibag

Jag har en Sturdi, en large devided. Det går att ha 2 i den, men det är inget jag skulle ha. Jag tycker den är för liten och då är mina 2 inga jättar. 3 kg styck.
Annars rekommenderar jag absolut Sturdi, jag är supernöjd med min och hoppas kunna köpa en till senare! Jag rekommenderar devided av den anledningen att man kan öppna den från båda håll, tror inte man kan göra det med dom andra. Och det är bra hos t.ex vet eftersom alla katter inte frivilligt lämnar buren och det kan vara lite pyssel att få ur katten ur buren annars.
 
Sv: Sturdibag

Varför inte köpa en snugs från rusta... både billigare och rymmer 2 utan problem + att man kan bära buren med axelrem
 
Sv: Sturdibag

Kan man inte bära Sturdiburen med axelrem menar du?

Shnüg är nog bättre om man har 2, ja. Sturdin är ju smidigare dock.
 
Sv: Sturdibag

Går kvalitén på Rustas burar verkligen att lita på? Det känns så... Jag vet inte, B liksom.
Samtidigt har jag då aldrig sett att de har förvaringsutrymme som tillåter A4, har jag missat det eller finns det inte i Schnüg? MissFideli, hur är det med förvaringsutrymme i en Sturdi, får man in A4 undertill?
Annars har jag tänkt köpa en Samira, men nu när det blir en katt till känns den för liten/klen. Skulle vara om jag köper två såna, men då blir det otympligt ändå och kostar lika mycket som en Sturdibag XL.

Jag vill köpa väska för att göra det smidigare nämnligen. Jag är inte den som reser en massa utan väskan ska användas till turer till veterinären, förhoppningsvis enbart en gång per år vid den årliga vaccineringen alltså. Undantaget är väl typ om det börjar brinna eller jag får för mig att prova ställa ut minstingen (stora killen har tummar och får inte följa med) :p Till veterinären åker vi buss, därför vill jag inte släpa på varken en jättebur, flera burar eller lösa mappar osv. Skulle behov dyka upp så har jag kattransporter i plast och i galler sen innan så de kan åka enskilt också även om båda ska med, men det är ingen höjdare att släpa med på bussen liksom :)
 
Sv: Sturdibag

Absolut får man in ett A4 under i en Sturdi. Det finns även (på min i alla fall) 2 fack på sidan där jag brukar ha stamtavlorna, men då får man nog vika ihop det till en A5 i alla fall.
 
Sv: Sturdibag

Det låter skitbra :) Det ultimata vore utan tvekan en väska som kan ta två katter, två gummibandsmappar med papper, och så telefon, nycklar och plånbok utöver det så man får med sig allting utan krångel. Men det får ju inte bli för trångt för katterna heller såklart.
 
Har varit och kikat på en Schnüg. Kan man lita på att en sån håller? Hur är den att bära med två katter i, känns som att den blir bökig att gå med på axeln när den är så stor och klumpig?
Gillar att det finns en liten ficka på den. Ficka för A4 borde man väl kunna sy fast undertill eller så, med tanke på priset känns det inte som en big deal att modifiera den lite. Synd bara att den är så ful :p
 
Jag har både rustaburen och sturdi, sturdibag är mina absoluta favoriter när det handlar om korta transporter. Sjukt smidiga att bära, snygga, lätta, rejäla. Schnüg-buren skulle jag aldrig palla att bära..

Sturdin har dock ingen bra förvaringsplats tycker jag. Men bästa burarna jag testat.
 
@Reykur Även till två katter samtidigt? Såg så galet trångt ut. Annars verkar Sturdi som en solklar vinnare (förvaring fanns väl i botten? Men det blir kanske samma ställe som bottenplattan?)

Funtade annars på om man helt enkelt ska köpa sig en Shnüg och en liten ihopfällbar pirra... Så kan man ju helt enkelt fälla ihop pirran när man ska med bussen. Om väskan ens kan stå stadigt på en liten pirra när Shnüg är så stor..? :cautious:
 
@gul_zebra Ja, ska man lägga nått under så får det dela plats med bottenplattan. Så det går inte i några mängder där. Däremot går det ner en plånbok och lite sånt i förvaringsfickorna på sidan.
Jag har inte kollat hur botten är på Shnüg-en, är den fast är det nog inga problem att ställa den på en pirra. Men då bör man nog spänna fast den ordentligt. Jag är personligen inte förtjust i pirrorna, i alla fall inte dom man lutar för att kunna dra. Tycker inte det blir bekvämt på katterna att åka snett. Men jag har mina idéer :p Vill man, kan man säkert bygga en platta att ställa buren på med 4 hjul och handtag.
Mina 2 skulle nog kunna åka samtidigt i Sturdin (large devided har ju jag), men det skulle vara trångt. Har inte kollat närmare på xl, kanske bättre! Jag vågar som sagt inte ha mina ihop, så jag har en i Sturdin på axeln och en i en vanlig Atlas som jag bär på.
 
@MissFideli Ah okej :) Mja, en platta vore nog plättlätt att bygga - men desto bökigare att få med på bussen däremot. Annars vore ju det klart enklast. Får knalla in på Rusta när jag har vägarna förbi och kolla hur botten ser ut.

Kikade på både xl och divided men det är lika trångt i bägge :(

Jag får helt enkelt skaffa körkort och bil! :p
 
Har varit och kikat på en Schnüg. Kan man lita på att en sån håller? Hur är den att bära med två katter i, känns som att den blir bökig att gå med på axeln när den är så stor och klumpig?
Gillar att det finns en liten ficka på den. Ficka för A4 borde man väl kunna sy fast undertill eller så, med tanke på priset känns det inte som en big deal att modifiera den lite. Synd bara att den är så ful :p

Tja jag bär in hane i den med axelrem, han väger bara 6,5kg :P Har vä som max haft ca 0kg i en sådan...
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 653
Senast: Ajda
·
Övr. Katt Var in till veterinären för Götes boosterspruta och fick bekräftat hur sjukt jobbigt det är att släpa på det som ska med på bussen - jag...
Svar
8
· Visningar
1 636
Senast: gul_zebra
·
H
Övr. Katt (Säg till om tråden ska flyttas, tyckte dock att eftersom det handlar om vilken katt/kattras som passar bäst kanske den passar bland...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 319
Senast: hgfy
·
Övr. Katt hej alla. det är så att vi funderar på en ny katt nu när vi fått avliva vår älskade kissen:cry: men det känns så hemskt tomt och hunden...
2
Svar
20
· Visningar
2 992
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp