Stycka av gård

Elisha

Trådstartare
Jag är intresserad av en gård som ska styckas av. Avstyckningen planeras ta ett år. Vi får hyra gården tills avstyckningen är klar då vi vill sälja nuvarande hus och flytta i vår.
Är det nån med erfarenheter kring avstyckning, bra som dåliga? Tänker på om man ska skriva nåt speciellt i kontraktet?
Hur gör man med renovering och uppförandet av nya byggnader? Kan man fixa sånt när vi fortfarande hyr eller bör man vänta tills vi på pappret äger fastigheten? Stall och garage kommer byggas, och det är inget vi kan vänta med tills nästa höst/vinter.
Är som ni hör helt oerfaren vad gäller avstyckning och hur man gör smidigast.
Litar på mäklaren och att han fixar ett vattentätt kontrakt med det är alltid bra att vara insatt själv tänker jag, så tar gladeligen emot bra tips!
Går alltid avstyckning igenom eller kan det gå fel på nåt vis? Det är ingen stor mark som ska styckas av utan det gäller ett bostadshus, tre ekonomibyggnader och 5 hektar mark, om det är av betydelse.

Vi älskar läget och marken, men vill givetvis inte köpa nåt som kan bli komplicerat vad gäller avstyckning och bygga nytt innan avstyckning är klar. :)

Mycket tacksam för svar från mer kunniga!
 
Jag är intresserad av en gård som ska styckas av. Avstyckningen planeras ta ett år. Vi får hyra gården tills avstyckningen är klar då vi vill sälja nuvarande hus och flytta i vår.
Är det nån med erfarenheter kring avstyckning, bra som dåliga? Tänker på om man ska skriva nåt speciellt i kontraktet?
Hur gör man med renovering och uppförandet av nya byggnader? Kan man fixa sånt när vi fortfarande hyr eller bör man vänta tills vi på pappret äger fastigheten? Stall och garage kommer byggas, och det är inget vi kan vänta med tills nästa höst/vinter.
Är som ni hör helt oerfaren vad gäller avstyckning och hur man gör smidigast.
Litar på mäklaren och att han fixar ett vattentätt kontrakt med det är alltid bra att vara insatt själv tänker jag, så tar gladeligen emot bra tips!
Går alltid avstyckning igenom eller kan det gå fel på nåt vis? Det är ingen stor mark som ska styckas av utan det gäller ett bostadshus, tre ekonomibyggnader och 5 hektar mark, om det är av betydelse.

Vi älskar läget och marken, men vill givetvis inte köpa nåt som kan bli komplicerat vad gäller avstyckning och bygga nytt innan avstyckning är klar. :)

Mycket tacksam för svar från mer kunniga!
Jag är inte särskilt kunnig men har gjort samma sak. Det man får tänka på är att man inte kan göra ROT-avdrag (gäller ju ändå bara själva bostadshuset) på eventuella renoveringar innan man äger gården. Det var eg. det enda vi såg som en nackdel medan vi väntade på att köpet skulle bli klart (Vi väntade 2 år.. behövde dock inte betala ngn hyra så för oss var det väldigt fördelaktigt) Vi litade också mest på mäklaren och gjorde en hel del förbättringar innan vi stod som ägare, då främst i stallar.
 
Jag är inte särskilt kunnig men har gjort samma sak. Det man får tänka på är att man inte kan göra ROT-avdrag (gäller ju ändå bara själva bostadshuset) på eventuella renoveringar innan man äger gården. Det var eg. det enda vi såg som en nackdel medan vi väntade på att köpet skulle bli klart (Vi väntade 2 år.. behövde dock inte betala ngn hyra så för oss var det väldigt fördelaktigt) Vi litade också mest på mäklaren och gjorde en hel del förbättringar innan vi stod som ägare, då främst i stallar.
Varför tog det två år? Nån särskild anledning?
 
Lantmäteriet har en lång läxa att göra på flera ställen i landet... det finns ärenden som tagit 540 veckor läste jag häromdagen :rage:
 
Vi gjorde så.
Vi hade bra säljmänniskor och en bra mäklare och skrev kontrakt.

Vi bor precis på gränsen till Uppsala och Stockholm och det tog ca 1 år tills allt var klart. Det tycker jag är onödigt långt. Nu får man ju sedan papprena på alla loggar de gjort och tider de måste vänta på svar från eventuell familj och skit som ska säga sitt eller avstå från att säga sitt.

Vi betalade hyra under tiden vilket var väldigt lite och kontrakt på att köpa för fastsatt summa när avstyckningen gått genom. Om det inte gått genom hade vi flyttat och de hade betalat för viss renovering, vilket var nödvändigt för oss för att kunna bo där.

Så, det kan gå jättebra med rätt människor som säljer och köper samt kontrakt där mäklare är inblandad.
 
Jag är heller inte så kunnig men vi gjorde nåt liknande. Vi gjorde dock så att vi köpte gården trots att avstyckningen inte var klar och fick då ett slags "överbryggningslån" hos banken, till samma ränta som vi skulle haft om det varit ett vanligt lån. Både mäklaren och banken var väldigt hjälpsamma. För vår del tog det drygt ett år, nästan 1.5 år, innan avstyckningen var klar (vilket var för bara någon dryg månad sen, banken håller just nu på att fixa om våra lån). Tanken var att det skulle gått fortare, men säljaren klantade sig med sina egna lån så vår "snabba fil" som vi blivit lovade hos lantmäteriet försvann.

Vi har renoverat stallet under tiden och lagt ner en hel del jobb på gården under tiden.
 
Jag tänker att det är enklare och tryggare att köpa hela gården nu, så kan ni avstycka sen. Då äger ni fastigheten och kan börja renovera och bygga. Ni sparar hyreskostnader och riskerar inte att säljaren ändrar sig efter att ni lagt ner stora summor på att bygga stall etc.
 
Jag tänker att det är enklare och tryggare att köpa hela gården nu, så kan ni avstycka sen. Då äger ni fastigheten och kan börja renovera och bygga. Ni sparar hyreskostnader och riskerar inte att säljaren ändrar sig efter att ni lagt ner stora summor på att bygga stall etc.
Kan man göra så? Mäklaren sa att vi erlägger handpenning nu och sen fixar resten när det är avstyckat? Går det vill vi absolut göra så men han sa ingenting om att det skulle gå. :)
 
Jag tänker att det är enklare och tryggare att köpa hela gården nu, så kan ni avstycka sen. Då äger ni fastigheten och kan börja renovera och bygga. Ni sparar hyreskostnader och riskerar inte att säljaren ändrar sig efter att ni lagt ner stora summor på att bygga stall etc.
Om TS endast ska köpa en del av en befintlig fastighet kan hon ju inte köpa hela. Det är inte ovanligt att man säljer en del av en större fastighet.
 
Om TS endast ska köpa en del av en befintlig fastighet kan hon ju inte köpa hela. Det är inte ovanligt att man säljer en del av en större fastighet.
Precis!

Om det är en större gård med många hektar åkermark och skog, så förutom att det kan handla om väldigt många miljoner i inköpspris för hela fastigheten, så finns det ju en befintlig, eller blivande ägare, som vill bruka skogen och/eller åkermarken "nu", och inte sitta och vänta i värsta fall i flera år på att kunna förfoga över marken.
 
När det gäller vårat så hade vi just förlorat budgivningen till en köpare som köpte alltihopa. Det var sedan de som sålde den delen de inte ville ha, till oss. Vi hade nämligen också helst köpt allt men det hade bara varit grädde på moset för oss. Vi kunde nöja oss med mycket mindre och gjorde det.

Så, det är ju alltid någon som äger hela, det finns ju inte alltid möjlighet att köpa "allt".
 
Det beror ju på om det ska säljas eller behållas. Oftast säljs skogen till någon annan än huset. Men om hela gården är till salu kan ni köpa den inkl all mark och skog.

Själv gjorde vi tvärtom och köpte till extra mark som för många år sen hade blivit avstyckad. Så nu är gården "hel" igen.
 
Om TS endast ska köpa en del av en befintlig fastighet kan hon ju inte köpa hela. Det är inte ovanligt att man säljer en del av en större fastighet.
Jo exakt, ska köpa några ekonomibyggnader och bostadshus plus mark. Det som säljaren ska behålla är typ 80 hektar skog.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 814
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Habina
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 071
Senast: Crossline
·
Samhälle Testar att skriva här i hopp om att någon haft erfarenhet av något liknande; jag är så uppgiven, trött och ledsen. För ganska exakt ett...
2
Svar
32
· Visningar
3 963
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp