Styngflugemaskning, för sent?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Linas_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 967
L

Linas_

Jag undrar om det är för sent att maska mot styngflugan nu om man bor i södra delen av landet? Är det så att maskarna har gått i dvala och man riskerar att dra igång dem, eller är det helt ok att maska med ivomectin nu?

Sv: Styngflugemaskning, för sent?

Har din häst haft mycket styngflugeägg på sig så skulle jag avmaska. Var det bara lite skulle jag skippa det.

Det undrar jag med! Vi maskade i slutet av augusti (byte från sommarhage till vinterhage). Men asen (styngfl) levde länge i år. Nu har jag dock inte sett några på några veckor. Det är alltså inte för sent att avmaska mot styngflugan nu?

Styngflugan kommer man åt hela vintern. Problemet kan vara att vissa sorter av lilla blodmasken går i dvala och man KAN råka få ett massuppvak.

Jag skulle dock inte oroa mig över det såhär tidigt på vintersäsongen.

Läste i apoteksboken att man ska avmaska mot styngflugan september el senast oktober. Då borde det ju inte vara någon fara, det är ju bara ca 2 veckor "över tiden"!

Tack Madick för svar!

Har din häst haft mycket styngflugeägg på sig så skulle jag avmaska. Var det bara lite skulle jag skippa det.

Jag maskade alla mina mot styngflugan i oktober. Detta är en häst jag haft ute på foder som jag fick tillbaka i helgen. Enligt tjejen som haft henne har de haft "en hel del" styngfluga och tydligen hade hon glömt maska mot den i oktober.

Men då gör jag så att jag maskar henne i kväll då.

Tack!

Jag avmaskade mina med Noromectin i förra veckan. Att det dröjde så länge beror på att det fram tills dess bara hade varit några enstaka frostnätter här hos oss. Jag väntade tills det varit två frostnätter, med en kall dag emellan.

Immer

Jag avmaskade mina med Noromectin i förra veckan. Att det dröjde så länge beror på att det fram tills dess bara hade varit några enstaka frostnätter här hos oss. Jag väntade tills det varit två frostnätter, med en kall dag emellan.

Immer

Avmaskar ikväll med Noromectin!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 616
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 080
Senast: Fiorano
·
Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot... 2 3
Svar
51
· Visningar
2 312
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 624
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka