Styrelse-/förtroende-/ideella uppdrag i CV - funkar det ens?

Blueberry

Trådstartare
När jag ung (hehe, fyller 31 om en månad) så var det ofta ett himla tjat om att ALLT av värde skulle in i ens CV. Hade man varit kassör i den lokala ridklubben så skulle det med.

Jag undrar: REALLY?
Är det viktigt?
Varför är det bra?
Har någon någonsin fått jobb pga att det stod med i CV?

Hur tänker ni?

Jag förstår såklart att det är skillnad på att ha suttit i bolagsstyrelse. Men att ha varit vice ordförande i pudelklubben/svenska kanotföreningen/liknande, bryr sig en rekryterare om det?

Jag tänker såhär, har man inte så mycket att skriva kan man fylla i med lite tjoller. Jag hade med alla extrajobb tidigare, men nu har jag plockat bort det som känns orelevant allt eftersom. Vem vill veta att jag extrajobbade i några månader för tio år sen?

Enbart pga av förtroendeuppdrag fick jag väl inte nuvarande jobb men det hjälpte till. Företaget är en ekonomisk förening och genom att jag varit aktiv med frörtroendeuppdrag mm. så såg företaget det som en fördel.

Ja, det kan absolut ge intressant information även om det inte i sig är meriterande för arbetet. Men det kan säga rätt mkt om dig som person. Tex att du tillhör den utdöende skaran av människor som fortf engagerar dig i föreningslivet. Beroende på förening så kan det tyda på en solidarisk ådra och ett samhällsengagemang. Även i små föreningar får du med dig grunderna för mer avancerat styrelsearbete. Det är också en förenklad skola för grunderna i en demokrati. Det visar också att du har ork och tid över efter jobb och familj. Även valet av sport/hobby säger mkt om ens personlighet. Så absolut.

Enkelt - är det relevant för tjänsten på något sätt eller visar på hur man är som person samtidigt som det inte är hur gammalt som helst så får det vara med. Jag tror definitivt mina såna rader har hjälpt till och de jag blivit intervjuad av har tagit upp och ställt följdfrågor om det.

Ska tilläggas dock att det däremot ofta handlar om förutfattade meningar om vilken personlighet man har. Principen är samma för de frågeformulär som man måste besvara för mga högre tjänster.

Som skrivs ovan så ser ger det en viss vild av den sökande som person. Jag anställer hellre en som tagit på sig ansvaret som sekreterare eller ordförande i någon förening än en som inte alls gjort nåt liknande.

Är det dessutom en större klubb är det faktiskt ett väldigt stort jobb och ett stort ansvar.

Söker man ett jobb som det inte finns en specifik utbildning för kan dessa förtroendeuppdrag ändå visa på vilka färdigheter man har.

Ja. Det kan ha betydelse.

för mig har föreningsuppdrag varit en stor del av mitt privata liv. Jag har suttit i styrelsen på alla nivåer och har en god insyn i beslutsprocesser och ansvarsfrågor i föreningsliv och kommun. Klart att det betyder något. Det är ju en rejält bit erfarenhet.

Jag tror (!) också att blotta beviset på att man är villig att arbeta ideellt och beredd att hugga i där och när det behövs ger en bild av ens person.

Plus att förtroendeuppdrag betyder just det. Man är vald i förtroende. Man har fått förtroende av andra att sköta ett uppdrag.

För ett antal år sedan var föreningsmeriter helt avgörande för att kunna komma in på vissa utbildningar på högskolor o universitet.
T ex läkar/psykolog o veterinärlinjerna. Det var maxbetyg + föreningsmeriter + HP, annars var det ingen idé att söka ö h t.

När jag ung (hehe, fyller 31 om en månad) så var det ofta ett himla tjat om att ALLT av värde skulle in i ens CV. Hade man varit kassör i den lokala ridklubben så skulle det med.

Är det viktigt?
Varför är det bra?

Hur tänker ni?

Jag förstår såklart att det är skillnad på att ha suttit i bolagsstyrelse. Men att ha varit vice ordförande i pudelklubben/svenska kanotföreningen/liknande, bryr sig en rekryterare om det?

Det beror på vilken förening det är, riks/regional/lokal, och vilken position du haft. Kassör eller ordförande i ex rikstäckande patientföreningar har högre krav på sig, jämfört med ex ledamöter i en liten lokal trivselförening. Dessutom påverkar det om det finns en koppling mellan jobbet du söker och föreningens verksamhet - dvs om du har ett redan utbyggt socialt och professionellt nätverk.

Där jag haft som uppgift att rekrytera har jag/vi alltid tittat på föreningserfarenhet, och bedömt den erfarenheten på liknande vis som tidigare anställningar och utbildningsmeriter. Föreningsvanan innebär mötesvana, viss admin kunskap, vana att organisera aktiviteter för andra, och vana vid att bygga nätverk. Det är värdefull kunskap.

Ibland innebär det även att ha organiserat internationella utbyten och konferenser, att ha drivit skolor och sociala företag, det är i vissa fall mer krävande uppgifter som sker helt volontärt i föreningssverige än som sker av anställda.

Intressant.
Jag har tyckt att det har känt ganska futtigt, men nu har jag fått ett ledamotsfrieri från en organisation på riksnivå som jag är väldigt smickrad och tacksam över, och jag kommer att tacka ja till att vara en del av den styrelsen.

Tidigare har det varit föreningar och klubbar på lokal och möjligtvis regional nivå, och det har inte känts som att det tillför så mycket i mitt CV - men jag kanske ska tänka om :)

För ett antal år sedan var föreningsmeriter helt avgörande för att kunna komma in på vissa utbildningar på högskolor o universitet.
T ex läkar/psykolog o veterinärlinjerna. Det var maxbetyg + föreningsmeriter + HP, annars var det ingen idé att söka ö h t.
Var det? Det hade jag ingen aning om! Intressant! Men hur beräknades poängen på det? Var det bara styrelseuppdrag som gav poäng eller även annan aktivitet i förening?

Är det viktigt?
Varför är det bra?

Hur tänker ni?

Jag har idag suttit som medarbetar-representant, tillsammans med fackrepresenanten, min chef och min chefs chef, och valt vilka som ska kallas till intervju för att bli min kommande kollega. Vi har bland annat kallat en nyutbildad person före folk med massor av mer eller mindre relevant erfarenhet. Dels på grund av att personen verkade ha de personliga egenskaper som jobbet kräver, men inte minst eftersom hon under studietiden har visat engagemang i oavlönade styrelseposter m.m. :). Så tipset från andra sidan bordet är att det i allra högsta grad kan vara något som väger tungt i rekryteringssammanhang :up:

Fast va? Hur länge sen var detta?
Man har så länge jag vetat sökt in i olika gruppen. Betyg är en grupp, högskoleprov är en grupp och tidigare högskolepoäng är ju en grupp. Det där låter ju som det amerikanst sätt med extra curricular activites är meriter.

Oj, det måste ha varit ett bra tag sedan, har aldrig hört talas om det och började utbildningen för 15 år sen...

Jag brukar ta med sånt som låter kul och liksom kryddar till det. Sånt som faktiskt kan vara avgörande och som sticker ut när de ska bläddra i högen med ansökningar. Ngt som gör att man sticker ut ur mängden och blir ihågkommen.
Konstigt nog vill alla prata om att jag sjungit med i en opera och ställa frågor om detta även om det inte har ngn direkt väsentlig plats i mitt CV. Gissar att en sån sak sticker ut på ett positivt sätt!
Dock skriver jag naturligtvis inte ut en massa "oväsentliga" bisysslor så att det ser oseriöst ut.

Absolut har det betydelse för vissa jobb. Mitt t ex, i en folkrörelse som jag känner utan och innan tack vare tidigare förtroendeuppdrag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka