M

MalinR

Va på vårdcentralen för en annan sak i sommras och passade på att kolla axlarna samtidigt. Han sa att jag va tvungen att gå till sjukgymnast och få träningsprogram (nejtack!) och att jag hade sublux eller nåt sånt. Vad betyder det? :angel:

Det är oftast ingen fara tills jag börjar träna armar och sånt ordentligt, då är det inge gott, spec inte dagarna efter.

Sv: Sublux?

Varför tacka nej till sjukgymnast och ordentligt träningsprogram?
Du kan få ordentlig hjälp med träningen istället för att själv gissa dig till rätt övningar.

Vad sublux är kan vi inte veta om vi inte får veta var du hade problemet.

Senast ändrad av en moderator:

Hej. Subluxation betyder att din axel inte ligger riktigt där den ska ligga i ledhålan. Det har inte gått ur led (luxation) men den har tendenser att hamna lite ur läge utan att vara ur led. Jag lider själv av detta och jag vet att träning är den bästa medicinen. Mina ledband är uttöjda så de kan inte hålla axeln i dess rätta läge. Följden blir att allt hamnar snett och det gör rejält ont.
När man börjar träna så gör det ännu ondare, kanske in flera veckor, innan man märker en förbättring. Jag hade för bråttom så jag tränade så jag knappt kunde röra mig. Fick då veta att det tar minst 6 veckor att få senor och ligament att strama upp sig.
Mitt råd till dig är att ta det varligt, men var uthållig och sluta inte för att det gör ont. Det är också bättre att man gör färre repetitioner fler gånger under dagen om det finns tillfälle. Det går att bli bra bara man har tålamod. Lycka till!!! Mvh NiNi

Jo, det där att dom "hoppar" men inte ur led gör riktigt ont. jag är målvakt och ja, det går ju som det går ibland ::smirk:

Jag tackade juh inte nej, utan jag skulle själv uppsöka någon. Hade han gett mig en tid så hade jag ju självklart gått dit, jag gör det bara inte själv. Så länge jag inte tränar på en del sätt känner jag oftast inte av det, därför känns det onödigt att gå dit på något sätt.

Vad menar du, "Vad sublux är kan vi inte veta om vi inte får veta var du hade problemet."?

När axeln (eller någon annan led) är luxerad är den ur led. När den är subluxerad är den lite ur läge, men inte helt ur led. Subluxationstendens innebär att leden oftast är där den ska, men att det är lite glapp och kan hamna lite på sniskan i vissa lägen utan att hoppa ur helt.

Då kan man behöva träna upp stabiliteten så att leden i fråga blir mer stabil och håller sig på plats utan att vara ute och vifta för mycket.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 844
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 059
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 605
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka