A

artchie_1997

Nu börjar jag bli riktigt irriterad på honom.
Jag köpte honom 20 september, alltså fyra månader sen.
I början bara slog han med huvudet när jag red och ville ha mer tygel. Ryckte och ryckte. Och jag vet att han gillar lite längre tyglar och är bara 6 år så jag vill inte pressa honom för mycket.
Men han går ogärna ner på tygeln, tramsar (han har inte ont) fast han har slutat rycka så mycket med huvudet. Fast jag använder ändå martingal.
När vi är ute och rider och min kompis galopperar före och jag tycker att min häst och jag ska skritta blir han skitarg, stegrar sig och det nya numret är att ta ett högt språng upp i luften och sedan sparka bakut. Av någon mystisk anledning går han sedan helt "frivilligt" på tygeln, precis som "Å, förlåt mig!".
Han buffar gärna på mig med huvudet, och får en buff tillbaka.
I stallgången om han står själv i stallet (ibland med sällskap) skrapar han med frambenen, nästan bara med höger. Det kan hända att han stegrar sig lite oxå om min kompis rider förbi utanför.
Att tränsa är nästan omöljligt. Upp med huvudet och sedan nickar han. HJan får lite Fibergi när han tar bettet, men det har gjort att han börjat buffa. Där han var innan fick han tydligen göra nästan vad han ville. Jag har aldrig mött ntjejen som hade honom innan mig. Jag köpte honom av en hästhandlare. Men däremot har jag pratat med tjejen, och fått en video av henne.
Jag är inte så erfaren så en del är nog mitt fel. Men hur ska jagh få honom att lyssna på mig, och respektera mig?
Han är ju ganska stor, 177 cm så han behöver lite respekt för mig.
De flesta ovanorna har han slutat med, men det är en hel del jag vill bli av med. (ovan)

Hans mamma har även lärt honom några "trick". Vält vattenspannen och skvätt ut den dyra maten från krubban så blir människorna jätteglada. Haha. :cry:

Var bara tvungen att skriva av mig. Ska snart börja träna mer med honom, vadå överskottsenergi om han får stå en dag!

Puh!

Ha en bra dag! Svara gärna på mina frågor!
 
hm.. det låter som att du behöver göra en "join-up" med den där busen... han har ingen respekt för dig, han ser dig inte som sin ledare... det viktiga är att lär dig att läsa av honom.. du måste agera som ledarstoet i en flock skulle ha gjort... ett annat tecken som du inte har med i brevet, som du kanske inte har tänkt på är att han skickar huvudet över dig... han lyfter huvudet över ditt huvud, från sida till sida... om det är så han håller på, så försöker han bevisa att: -"haha! titta, jag är mycket större än dig, jag är störst och starkast, titta, jag kan svinga huvudet över dig din lilla plutt!" de e mycket viktigt att du sätter honom på plats, annars fortsätter han på samma vis, och det kan sedan leda till ytterligare olater.. lycka tiil med din häst!
 
Tack! :bow: Ja, det verkar precis som om han tycker så den lille filuren, det är väl tajm till att börja testa nu oxå. Fast han var värre för en månad sen. Då sa jag till och med McDonaldshäst till honom!
 
Respekt är något man måste göra sig förtjänt av.

Jag skulle börja på marken med den hästen.
- ledarskapsövningar med grimma/grimskaft.
- promenader
- långa pysselstunder
- gör saker som hästen tycker om

Visa hästen att du är någon att lita på.

"Join-up" är inget jag skulle rekommendera för en ovan.

Lycka till med pållen.
 
Håller med.

Skulle vilja lägga till att man måste ha respekt för sin häst för att få respekt tillbaka. Med respekt menar jag inte rädsla. Konsekvens är något som är väldigt viktigt, annars blir hästen osäker på vad som är tillåtet och vad som inte är tillåtet.

(Hmm, jag måste nog analysera mig själv lite, jag gör mycket naturligt och har svårt att förklara för andra...)

Gör det lätt för honom att göra rätt. Inbjud inte till "olater" med att tex stå vid huvudet och klia. Ställ dig vid bogen (om han vill bli kliad på huvudet får han väl böja på halsen..), då kan han inte buffla.
 
låter som att han skulle vara lite bortskämd på en del saker, men det du berättar om att han reser och slår bakut och SEN går fint på tygeln tycker jag verkar som att han ändå har ont nånstans...förmodligrn försöker han visa hela tiden att nåt är galet, och tillslut får han ta tag i det själv, kanske ett sätt att släppa spänningarna på....om dom slår med huvudet kan dom lika göärna ha ont i ryggen,korset, nacken eller tänderna....kolla igenom honom en gång till
att dom blir ivriga av andra hästar är bara normalt...skrapa på gången är ofog......
 
Skit i Join-Up det har inget med saken att göra. Samling har ingenting med vad så många kallar att gå ner på tygeln. Hästen arbetar inte mer bara för att den knäcker på nacken punkt slut. Äkta samling kommer från sitsen. För mig låter det snarare som ett fysiologisk problem samt att han inte är ordentligt inriden. Vill han inte låta sig tränsas så är han förmodlingen inte så glad över sitt bett eller din hand. Har du kollat munnen på honom? Han borde vara klar med alla tänderna nu, dragit alla vargtänder? Är jättetrött på alla som säger att sina hästar tramsar. Finns alltid en anledningen till varför hästar gör som det gör och det beror alltid på oss. Att fastställa regler skadar inte med det hänger ihop med inridningen. Har du inte regler har du inte en inriden häst.
Niklas
 
Vad du än gör...

... så sänk dig inte till rättstensnivån som det innebär att syssla med join up. Mer idiotisk metod får man leta efter (ett par exempel är dock barrering, rollkur och dylika dumheter).

Lär dig hur en häst fungerar, vad en häst behöver och sträva efter det. Har inte tid med nåt långt svar nu, men jag kan säga att vara en idiot som springer och jagar och jagar och jagar, stressar och pressar och orsakar en mental knäck hos hästen är INTE nåt att sträva efter.
 
Kolla upp hästen grundligt, överallt på hela kroppen. Smärtan behöver inte komma från samma ställe som symptomen!
Sen tycker jag att det låter lite konstigt att du började tröttna redan efter 3 månader?! Hade du tänkt igenom det hela redan från början, eftersom hästen då var ännu värre än den är nu?
Har själv en häst som har haft mycket problem och det finns bara en sak som gäller: tålamod! Man måste vara lugn och konsekvent, men våga säga till om man vet att hästen har förstått. Mycket pyssel och promenader, lära känna varann och sätta gränserna från marken. Sen att hästen vill med kompisen som galopperar iväg är ju ganska naturligt om hästen har mycket överskottsenergi...
Men som sagt, kolla upp hästen! och har du inte hållt på med något markarbete innan så tycker jag att du ska ta hjälp av någon och börja arbeta mer från marken.
 
Re: Vad du än gör...

Det är nog bra att du inte utövar Join up om det är så du skulle göra. Men varför kritisera andra som (förhoppningsvis) inte jagar sin häst i en corall?

Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen: Man jagar inte en häst i en runcorall!!!

Man begär ju först att hästen ska SKRITTA på spåret, genar den = trampar dig på tårna, så korrigerar man hästen genom att antingen vända den(för att markera att det var något där som inte stämde, eller putta ut bogen.
När hästen skrittat ett helt varv utan att gena eller stnna för att käka gräs eller luktat på en skithög, så vänder man hästen åt andra hållet och gör samma sak.

En häst som bara sätter igång och springer i en corall vill man sakta ner, antingen genom att sätta press på bogen, om inte det går så vänder man hästen tills att den går i SKRITT. När hästen känner sig hemma ute på spåret så kan man begära trav, men INTE flera varv eller stress trav, då får man börja om.

Så vad är det som är stressande och jagande och nedbrytande?
När hästen känns avslappnad så ber du den komma in till dig, går inte det första gången så går du till hästen. Det är väldigt mycket känsla som behövs och att läsa hästens kropps språk, vet man vad man gör så är det ett bra sätt att lära känna hästen och för den att lära känna ägaren. Men pressar man hästen hela tiden och aldrig ger eftergifter eller om man inte vet vad man gör, så ska man hålla sig borta från en corall.
 
Re: Vad du än gör...

Det du beskriver låter som vanligt arbete i en rundcorall INTE en join up.
En join up går till så att du driver hästen bort ifrån dig och säger "du får inte vara hos mig för du har gjort nåt jag inte tycker om". Att driva hästen ifrån "flocken" är det värsta man kan göra mot den (rent psykiskt) eftersom en ensam häst i princip är en död häst. När hästen sen (trots att den fortfarande inte kan förstå vd den egentligen gjort för fel) visar underkastelse bjuder du in den att komma till dig.
Visst metoden fungerar säkert men det är inte den metod JAG skulle välja för att träna min häst.
 
Re: Vad du än gör...

Kolla upp lite mer angående hur en Join up går till, så ser du att man inte enbart står och driver, man måste ha en PLAN.

Planen KAN vara att be den vara ute på spåret i skritt och allt annat jag skrev i förra svaret, därefter bjuder man in hästen, vill den inte komma in, så ber du en liten stund till, går inte det utan omvärlden och gräset utanför börjar locka och hästen börjar käka eller lukta på skit, driver man bort den i ex trav ett eller två varv med press i början(ca ett halvt varv), sedan saktar man ner hästen för att därefter backa och på så sätt bjuda in den igen.

Jag antar att det är där ni "anti join uppare" har hakat upp er.
Men när man ser att det inte finns någon som helst chans att hästen kommer till en, så får man helt enkelt guida den genom att när man stannat hästen och den tittar mot en så backar man etc etc, och som sagt ibland får man själv gå fram och på så sätt samarbetar man med hästen istället för att tvinga fram något genom trötthet.

Det finns sååååå mycket mer än att enbart stå och driva på för att den ska börja underkasta sig, underkastelse är inte det man är ute efter, utan INTRESSE. Du ska vara så pass intressant att hästen VILL komma till dig.
Och, man jobbar med hästen i etapper och inte i flera timmar så den blir trött, då har man ,igen, missat poängen.
 
Re: Vad du än gör...

Har bara ett ord för det du skriver: Bullshit.

Join up är för mig likvärdig med graman; är man nog duktig att använda det finns det inte en endaste anledning att använda den, förutom ren dumhet och lathet.
 
Re: Vad du än gör...

Sanningen är ju att de flesta "nh-gubbar" har sin "alldeles egna" variant av just Bonding i en roundpen. Ingen nämnd men ingen glömd.

Sitter du sen ocb jämför alla varianter så bygger de på precis samma teori och grundtanke, och ofta är också tillvägagångssättet nästan lika, men alla har samma mål - att få hästen på sin sida.

Montys är väl den mest extrema av dessa, men i slutändan är det inte det man lärt sig, utan hur man individuellt utövar den. Tror knappast heller att alla som sysslar med just Parellis variant av det hela utövar den precis likadant.

Det är väl lättare att säga att den metoden finns, men inte är att rekommendera, istället för att kalla alla som ens tänkt tanken att prova denna metod för både dumma och lata :confused:
 
Re: Vad du än gör...

Ja men då är vi ju tillbaka till där vi började, föutom att man nu blivit dumförklarad och lat också :confused:

Varför inte se det som att alla inte gör saker och ting likadant. Den "Join up" du har erfarenhet av, behöver inte vara samma som någon annan använder sig av.

Du kanske kan se lite olika varianter innan du helt bestämmer dig för att människor som inte gör och är som du, är dumma och lata, eller något annat.

Men den här diskussionen leder inte till något positivt, eftersom den börjar gå över till att kalla folk för olika saker, än så länge bara ganska lätta "namn", men det här blir ialla fall mitt sista inlägg i den här tråden.
 
Re: Vad du än gör...

Parelli har ingenting som ens liknar en join up. Om du syftar på cirkling game utan lina så kan jag inte se några som helst likheter med join up - förutom att man behöver en häst för att kunna utföra det.
 
Re: Vad du än gör...

Det du beskriver är helt okej :), dock har det inte särskilt många likheter med Monty Roberts join up, inte som jag sett den utföras (även av Monty själv). Monty säger själv att man INTE får släppa trycket förrän hästen "gett upp", och de gånger jag sett honom jobba med hästar så har skritt och trav varit oerhört ovanligt...

Det du beskriver liknar med vanlig hederlig löslongering, och det är en helt annan pryl. Löslongering använder man för att träna upp kommunikationen, inte för att kräva ledarskapet. Det absolut största problemet med join up är att folk får för sig att om dom jagar skiten ur hästen ett par gånger så blir dom ledare över hästen - vilket är så långt från sanningen som man bara kan komma. Det som join up baseras på är att ledarstoet kan göra så mot en ranglåg individ - men för att kunna imitera det beteendet måste man redan vara ledare över hästen.

Dessutom så har en häst i en naturlig join up möjligheten att DRA, att lämna flocken och söka sig en ny (vilket händer). Hos människan har hästen inget annat val än att stanna kvar i inhängnaden med den mer eller mindre korkade personen som driver den runt, runt...
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 137
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 525
Senast: liiinnea
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 102
Senast: nullo-modo
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 027
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp