Sulor/snösulor?

Lunketuss

Trådstartare
Vårt fullblod har hitills varje vinter haft hela sulor fram för han blir så öm när det blir fryser o blir hårt. Har en ny hovslagre som tror att det räcker med snösulor? Borde ju vara bättre för hoven att inte vara helt täckt med silicon o sula, är det nån som har nån erfarenhet om det kan räcka med en snösula istället för hel sula med silicon under?

Sv: Sulor/snösulor?

Vi har haft en häst med liknande "problem". På honom räckte det inte med snösula utan han behövde sina hela sulor när det blev hårt och knöggligt ute.

beror ju på hur knöggligt och var han är mest öm... om han är öm för att den knöggliga marken kommer åt strålen, så räcker ju inte snösulor... men om din

hovslagare kan tänka sig att komma på kort varsel för att lägga på hela sulor ifall din häst blir öm när det fryser så hade jag nog provat med vanliga snösulor... =)

Det är ett fullblod som är ganska plattfotad så det är nog själva sulan som han ömmar i, kanske ska prova med snösulor först och om det inte räcker så får hovis komma och sätta dit riktiga sulor. Vi har förut haft massor med tappskor/trasiga hovar och krångel men nu har vi flyttat till ett nytt stall och ny hovis och nu är det inga tappskor i alla fall. Tycker även att hovarna blivit bättre form och så med denna hovis, tänkte att kanske blivit bättre över lag så att det kan räcka med snösulor, vi får kanske testa om det kan funka.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 227
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan... 2
Svar
21
· Visningar
3 000
Senast: Missemus
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 316
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stärka 3 åring
  • Fördelar/ nackdelar med tinker?
  • Födda -21
Tillbaka