Nominous

Trådstartare
Är det någon som har något bra förslag på bra Sun Chaps?

Har kikat lite och hittar 3 st olika.

Equi-Chaps Sun Protect Chaps (de vit/grå)som i Sverige inte finns att tillgå då de inte lagerförs för tillfället. Har dessutom hört mycket negativt om dessa på nätet att de är dåliga, går sönder, inte sitter där de ska osv. Dessutom är de väldigt dyra på de sidor som de finns tillgängligapå och som shippar till Sverige vad jag kan se. Ca 70 dollar.

De rekommenderar istället Cashel Crusader Leg Guards som är betydligt billigare, mellan 25-30 dollar, men här blir shippingkostnaden 80 dollar. :eek: Dessa ska tydligen vara väldigt bra men jag hittar ingen billigare frakt...

Sedan har jag ikväll hittat RAMBO Flyboot. Dessa är dock inte gjorda för solskydd utan för insekter. Täcker inte riktigt hela vägen ner men kan ändå räcka kanske?? Jag vet inte hur mycket UV-ljus det måste stoppa eller om ett skydd bara som det är täcker tillräckligt?? Fördelen med dessa är att de är billiga och att de finns på många ställen i Sverige. Men som sagt inte gjorda för solskydd så jag vet inte om de hjälper? Men egentligen borde bara skugga och ej direkt solljus hjälpa bra mycket mer än direkt solljus??? Eller vad tror ni?

Hästen är fotosensibel och får problem i karlederna vid solljus. Spelar tyvärr ingen roll vilken hage han går i för han verkar hitta alsikeklövern fortare än jag gör det om det nu är den som han reagerar på. Hittar dock ingen annan bov. :(

Har ni några andra rekommendationer vad man kan använda eller om ni vet några andra solskydd?? Det funkar ju rätt bra att linda med stallbandage ner över karleden, men det känns inte ok att låta han gå så soliga dagar då det är +20 grader och mer ut. Det blir för tätt. Vill därför ha dessa som luftar bättre och så han kan ha skydd för att inte bli dålig. Idag går han ju utan hela tiden förrutom när det gått för långt så jag måste smörja med kortison för att få tillbaka utslagen. Då går han lindad. Tror att ett par skydd skulle hjälpa honom enormt.

Varför i hela friden finns inte dessa skydd i Sverige där vi har skydd från topp till tå oavsett? Men dessa verkar inte finnas i en svensk ridsportbutik?? Jättemärkligt tycker jag.

Hjälp tack. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Sun Chaps

Hittade nu info om att Rambo-skydden är fleecefodrade?? :crazy: Varför? på sommaren? Helt sjukt... Tycker dem att man behöver det mitt i sommaren när man behöver flugskydd? Då brukar det ju vara rätt varmt. Någon som klämt på dessa?
 
Sv: Sun Chaps

Ingen som har några erfarenheter eller har liknande skydd? du Axel, köpte inte du Equilibriums för något år sedan? :)
 
Sv: Sun Chaps

Det är nog jag som hade Equilibriums. Iaf, värdelös passform! Annars är jag väldigt nöjd med Equilibriums skydd, men solskydden är inte bra. De är för stela och hästen får skav av dem pga materialet.

Min häst har aldrig fått sår av alsikeklöver, hon får av johannesört och den har jag plockat undan, sen har hon fått ha eksemtäcke, vilket funkat väldigt bra.

Mitt tips iaf, väldigt billiga tips, är att tigga ihop lite lakan. Klipp sedan i lagon bitar. Sen lägger du lakanet från knä till karledens slut och lindar med fleece, eller sätter på ett skydd som andas och låter lakansväven hänga utanför. Fleece är ändå ett bra material som andas och jag har aldrig upplevt att min häst mått dåligt av att vara lindad trots värme.
 
Sv: Sun Chaps

Jag har suttit och funderat på lösningar på problemet och detta är det närmaste jag kom:

med_cow_pants.jpg


Så Ladu Vip:s förslag kanske är bättre? :crazy: :D
 
Sv: Sun Chaps

Okej det kanske var du?? :D

Tack, då får jag bekräftat att de är värdelösa!! Har läst det överallt på nätet på utländska sidor. Så dem blir det inte!

Jag är rädd att de ska bli ''bränd'' av att gå lindade med fleecelindor hela dygnen när det är så varmt och solen ligger på. Visst, han har aldrig visat obehag när han vart lindad men jag är väl lite feg.
Undrar hur de Cashels är? Synd att ingen verkar ha erfarenhet av dem. Men de har iafl fått mycket bra lovord på nätet på olika utländska forum. Men de verkar så jäkla svåra att få tag på :(

Kanske ska prova Rambos? Det vet man ju iafl att det är ett bra märke. Nackdelen där är ju att de inte går hela vägen ner till hoven. Fast jag kan klara mig då det är ganska högt upp i karlederna han får exem.

Jag har inte hittat någon johannesört i min hage. Bara Alsikeklövern. Så det borde vara den som är boven. Och något måste det vara som han äter, då en till häst i stallet med vita ben har fått ''mugg'' på sommaren som aldrig ger sig. Hästen i fråga har aldrig någonsin haft problem med mugg annars. Och den muggen har sett lika dan ut som för min, som brännskada/exemliknande som bara går bort med kortison. (eller installning under alla soliga timmar i en vecka, vilket skulle innebära dygnet runt i norra sverige) :crazy:

Det är så jäkla jobbigt med de här exemen var eviga år som spricker och blöder när man rider. Just nu går han ju lindad dygnet runt med mjukgörande salva och de håller på bli bättre. Men sen kommer de ju tillbaka efter några veckor igen om det är soligt och fint väder lite för länge..
 
Sv: Sun Chaps

En fundering. På Apoteket finns det ju som tubformat bandage, alltså som en "strumpa" som man kan trä på ett ben eller arm (tror det heter Tubiform?). Kan man inte ta en lång bit sån och trä på hästens ben så att det går ner till kronranden, och sen sätta på ett par såna där perforerade vanliga lättviktsdamasker ovanpå och vika ner tuben över överkanten så att det inte glider ner?
 
Sv: Sun Chaps

Jag har också väldigt bra erfarenhet av Equilibriums "muggskydd", minns inte vad de heter, men de sitter skitbra iaf. Dock antagligen lite för varma för sommarvärme... Som sagt, jag hade köpt/tagit tunna damasker och sedan lakansväv, kan nästan lova dig att det är det bästa alternativet:)
 
Sv: Sun Chaps

En fundering. På Apoteket finns det ju som tubformat bandage, alltså som en "strumpa" som man kan trä på ett ben eller arm (tror det heter Tubiform?). Kan man inte ta en lång bit sån och trä på hästens ben så att det går ner till kronranden, och sen sätta på ett par såna där perforerade vanliga lättviktsdamasker ovanpå och vika ner tuben över överkanten så att det inte glider ner?

Hmm ska absolut fundera på det!

Jag har också väldigt bra erfarenhet av Equilibriums "muggskydd", minns inte vad de heter, men de sitter skitbra iaf. Dock antagligen lite för varma för sommarvärme... Som sagt, jag hade köpt/tagit tunna damasker och sedan lakansväv, kan nästan lova dig att det är det bästa alternativet:)

Ja jag ska ta och fundera ut nå bra :) Muggskydden där, är det nåt annat än solskydden?
 
Sv: Sun Chaps

Tror jag tänker köpa Rambos Fly Boot och sedan sy fast tyg i kanterna som täcker ner till hoven. Lär bli en tygkant på typ 5-8cm kan jag tänka mig. Det lär kunna funka tror jag. :) Ska jag köpa nya damasker eller liknande för att kunna sätta fast lakarn så kan jag lika gärna köpa dessa så får jag till runt om. Dessa går bara på 300kr för 4. :)
 
Sv: Sun Chaps

Har nu fått hem Rambo-skydden och innan jag har provat dem så är jag iafl nöjd! De är INTE fleecefodrade som det stod i beskrivningen,utan det är kanterna som är fleecefodrade. Så det var jäkligt skönt!! De är väldigt luftiga och kommer nog bli jättebra bara de sitter bra. :)
 
Nu väcker jag en ett år gammal tråd men..
Jag har funderat på om man kan köpa uv byxor eller shorts och bara klippa isär och ta byxbenen och sätta kardborreband högst upp som man sen fäster ovanför knät för de är lycra och trikå tyg som man kan trä över hoven
Va tror ni om de de har ju spf +50
http://www.sunmate.se/badklader-med-uv-skydd-50/barn-7-14-ar/badshorts/badshorts-marin-4/
För de verkar vara väldigt dåligt med just solskydd för häst
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har under större delen av sommaren försökt hitta bra benskydd som ger bra stöd till både senorna och även kotorna. Det finns ju en...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: iNHALE
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 121
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 516
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 896
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp