Superdum fråga om luftstoppning...

toughcookie

Trådstartare
Hur vet man om det är luft eller ullstoppning? Har köpt en sadel (E-bay) som det var sagt skulle ha luftstoppning men jag är osäker. Iofs tycker jag att bossorna är mjukare än på min ullstoppade sadel men det är inte så stor skillnad. Därför undrar jag om det finns något säkert sätt att själv kolla hur det ligger till.

Sv: Superdum fråga om luftstoppning...

om det är en bates/wintec så finns det ett märke under bakvalvet.

luft är inte så mjukt som man skulle tro, min childeric har mjukare bossor än vad bates har..

för det mesta är lufft bossor ganska hårda och går inte att trycka ín sådär jätte mycket. och om du känner med handen längs hela bossan så kan man ofta känna någon liten knöl om det är ull stoppning.
är det luft så är bossan altså, hård, och helt fri från "knölar"

Ok, jag tycker nog att den är "onormalt" slät.
Skälet till att jag undrar är att hästen beter sig lite märkligt med den sadeln på ryggen och jag funderar på om det är för att luftstoppningen är väldigt olik från andra sadlar.

Om du stoppar in handen på baksidan av bossarna, mot sätet så skall man kunna hitta små springor nånstans. Där kan du stoppa in fingret och känna efter om det är ull.

JR har väl flair om den är luftstoppad och i så fall så bör det sitta nått litet munstycke på nån av bossarna.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 285
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 734
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka