Bukefalos 28 år!

"Superfoods"

Masqueradee

Trådstartare
När man läser runt på olika bloggar just nu så verkar de flesta hälsobloggar prata om "Superfoods", typ chia-frön, bär, nötter etc. Är det någonting ni äter? Vad är det ni i sådanafall äter och varför? Äter ni några andra sorters tillskott och kollar ni i sådanafall upp om ni verkligen behöver det eller litar ni bara på känslan?
Själv har jag börjat äta chia-frö. Det strör jag över müslin och jag har även gjort chiapudding någon gång, men är ännu inte riktigt säker på vad jag tycker om det :D Personligen tycker jag om att strö det över müslin för jag håller mig mätt så otroligt länge på det, och att det sedan innehåller mycket protein, omega3 och annat gör ju inte saken sämre.
Sen tar jag även extra järn, kalk (d-vitamin), zink samt multivitamin-tabletter och b12-sprutor men allt detta är utskrivet av läkare, alltså kollas upp så att jag vet att nivåerna är som de ska. :up:

Anledningen till att jag undrar är för att det ofta känns som att bloggar förskönar allting, så det skulle vara intressant att läsa om vad personer faktiskt upplevt när de käkat de där påsarna "superbär" ;)
 
Jag äter det inte och har inga som helst tankar på att börja göra det heller.

Jag försöker istället hålla mig till en varierad kost med mycket lagad mat, minimalt med snabbmat/halvfabrikat och så mycket ekologiskt det bara går. Omega 3-tillskott tar jag då jag har ett behov av det sen jag blev vegetarian och jag tar zinktillskott vid behov. Har dock tagit reda på vilken mat som ger mig zink och försöker att i första hand äta sådant. Har jag däremot slarvat en längre tid, då äter jag tillskottet.

Förut åt jag diverse olika vitamintillskott, men inte sjutton mådde jag nämnvärt bättre, inte jämfört med hur bra jag mådde av att ändra grunden i min kost. Sedan är det klart, vissa personer kan av olika anledningar ha svårt att ta upp vissa näringsämnen trots en bra kost och att de då äter extra tillskott är ju inget konstigt. Att däremot äta tillskott för att man inte orkar bry sig om vad man äter, det tror jag inte hjälper sådär jättemycket.
 
Förut åt jag diverse olika vitamintillskott, men inte sjutton mådde jag nämnvärt bättre, inte jämfört med hur bra jag mådde av att ändra grunden i min kost. Sedan är det klart, vissa personer kan av olika anledningar ha svårt att ta upp vissa näringsämnen trots en bra kost och att de då äter extra tillskott är ju inget konstigt. Att däremot äta tillskott för att man inte orkar bry sig om vad man äter, det tror jag inte hjälper sådär jättemycket.

Det var lite det här jag ville åt (förutom att få veta mer om varför andra åt vissa produkter). Du äter ju extra omega3 på grund utav att du är vegetarian, jag måste ta dessa tillskott för att min kropp ej tar upp vitaminer och liknande som den ska. Men många äter tillskott men verkar inte riktigt kolla upp om de behöver det eller inte :)
Ska väll kanske även slänga med att jag personligen skiljer på "tillskott", typ tabletter & vitaminer i flytande form och "riktig mat"/"superfoods/-bär" så som chiafrö, torkade blåbär, nötter och liknande :)

(Jag vill också påpeka att jag inte är här för att döma någon, utan jag är genuint nyfiken, speciellt om man nu äter "Superfoods" då jag vill lära mig mer. Tillskott kom liksom med på kanten, och om man tar det, för vilken anledning det nu är, så är ju det självklart okej :) )
 
Jag äter mycket superfood, men inte enbart (älskar italiensk mat alldeles för mycket för det). Har fått mer energi efter att jag började med det, inga blodsockerfall eller någon matkoma efter måltider. Tabletter villl jag unvika i största möjliga mån (tar aldrig febernedsättande t.ex) så det känns skönt att kunna komplettera på ett "naturligare" sätt.

Älskar chiapudding som nu blivit min standradfrukost men klarar t.ex. inte av gojibär. Får magont och blir alldeles utmattad, vilket är synd för de är ju så goda!
 
Jag äter mycket superfood, men inte enbart (älskar italiensk mat alldeles för mycket för det). Har fått mer energi efter att jag började med det, inga blodsockerfall eller någon matkoma efter måltider. Tabletter villl jag unvika i största möjliga mån (tar aldrig febernedsättande t.ex) så det känns skönt att kunna komplettera på ett "naturligare" sätt.

Älskar chiapudding som nu blivit min standradfrukost men klarar t.ex. inte av gojibär. Får magont och blir alldeles utmattad, vilket är synd för de är ju så goda!
Något speciellt du äter då? Några recept eller liknande du vill dela med dig av? :)
 
När jag ska laga "riktig" mat blir det mest färgglada sallader samt soppor. Blir mycket improvisation annars söker jag bara efter recept på internet. Får väl investera i en riktig bok snart..
:p

Enklast är ju att börja med smoothies eller juicer. Bara att mixa ner allt och blir nästan alltid gott
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 609
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp