Supreme Shortback D

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Esperanza_1980
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 352
E

Esperanza_1980

Har möjlighet att köpa en ny sådan till ett väldigt bra pris, men jag måste bestämma mig snabbt och får inte skicka tillbaka den. Vill höra gärna höra era erfarenheter. Vad jag förstått behöver man ingen pad till den. Ska ligga på ett kallblod m kort ganska rak rygg, ngt överbyggd behöver ca 125 grader vid sadel. Snälla hjälp!

Sv: Supreme Shortback D

Oj vad svårt, jag har den vanliga tölt supreme & den passar min bredaste häst, garanterat över 130 grader, man kan ställa en stol på hans rygg utan att stolbenen hamnar utanför, typ:angel:
Använder bara schabrak under, den är stabil, men jag tycker bomlösa är allmänt osköna att rida i pga att man inte kan hålla om hästen ordentligt med låren pga brett säte.

Denna skulle det tydligen vara ett ganska smalt säte på..

KL

Puttar upp denna gamla tråd.

Någon som har en shortback D eller T (islandssadel) och har åsikter??

Tycker den ser fin ut. Som en riktig sadel. Har en häst som är i stort sett helt platt över rygg och manke, dessutom rätt kort rygg. Denna sadel ska tydligen både vara kort och riktigt bred. Finns typ inga begagnade att få tag på, betyder det att det är bra sadlar??

*puttar lite till på denna tråd*

Är nyfiken på Supreme T, är det någon som har denna sadel och vad tycker ni om den?

är också nyfiken på det :) den ser ju ut som en vanlig sadel o jag har hittat en väldigt billig begagnad. men vet ej normalpriset på dom för hittar dom ingenstans på internet. :confused:

*kl*

Dressagen är inge rolig alls, sissu här på buke har testat den. Sadelns tyngdpunkt kommer så långt bak så stolsitsen kommer som ett brev på posten. Sedan så känns det som lädret är bättre i Tölten.

Tölten är bred, 130 grader skulle jag tippa. Den är också väldigt bred i midjan. Har inte alls samma bakvikt som dressyren.

Skulle visat bilder om inte pixbox låg nere...

Jag har en soft supreme t.
Enligt säljaren (köpte den ny) passar den på hästar som är 120-125 grader breda men skulle vara lätta att padda upp om den var för bred.

Min häst var då ca 110 grader så jag slog till.

Tyvärr var många grader sommarmage:crazy: så den passar inte längre:( det går ju inte att padda upp hur mycket som helst.

Jag som har problem med att sitta i vanliga sadlar och alltid har min hipsaver på oavsett blev faktiskt glatt överaskad, den är inte mycket bredare än en vanlig sadel.

Den är verkligen jätteskön att rida i och man får bra stöd.

Det blir inte den vingel känsla som jag har upplevt i "kuddsadlarna" och bättre stöd än den bomlösa jag hade som såg ut som en vanlig dressyr sadel (minns inte namnet nu) förmodligen beror det på att den har liksom en läderbom som gör sadeln stabil.

Nypriset ligger på ca 6500-7000 kr.
Orsaken till att du inte hittar något nypris är för att de inte görs längre (eller i allafall finns de inte längre på de hemsidor som haft den förut)
Jag betalade 7500 kr för min inklusive sadeljord och webbers som hör till.

Jag har en shortback T, men inte ridit i den, då hästen ännu inte är inriden! kan länka till bilder då den ligger på min häst. sadeln ser fånig ut, pga att hästen är en shire, som EGENTLIGEN inte behöver en kort sadel, men en bred! Hon är mätt till 125 grader omusklad.. Nehepp, Pixbox funkar fortfarande inte.. Då får jag återkomma ikväll..

*puttar lite till på denna tråd*

Är nyfiken på Supreme T, är det någon som har denna sadel och vad tycker ni om den?

Jag köpte en supreme shortback Ny Jag mailade bilder från alla möjliga vinklar på hästen och dom sa att dom trodde den skulle passa trots att han inte är så bred över ryggen dom menade att man om sadeln inte passade perfekt kunde jag använda en specialpadd. Jaha tänkte jag det låter juh bra och köpte sadeln (på Rea) Visade sig dock att sadeln kunde inte passa mycket sämre den satt jätte konstigt så jag provsatt den inte äns jag menar det fins juh en gräns över hur mycket man vill palla upp sadlarna med paddar också. så jag packade ner den i kartongen igen och la ut den på annons då jag ej fick returnera en rea sadel. En ev köpare hörde av sig och kom och hämtade sadeln, Hon kom tillbaka med sadeln dagen efter och kunde visa på en rad fel som jag själv inte sett (är inte så bra på sadlar själv men hon som lånade sadel håller på att utbilda sig till sadelprovare) fel som att bossorna var olika tjocka och ena bossan såg liksom helt vriden ut. Returnerade då sadeln till återförsäljaren och fick mina pengar tillbaka dock inte fraktkostnaderna då dom menade på att det egentligen inte var något fel på sadeln, ingen som inte skulle räta tillsig med en lite tjockare badd/vojlock.
Jag har hyfsade bilder där man klart ser att sadeln inte ser allt för bra ut. Så min uppfattning om sadeln är väl att har det hänt en gång så kan det säkert hända fler gånger så om man köper en sådan sadeln så ska man nog vara noga med att kolla så att sadeln ser ut som den ska och inte vara lika godtrogen som jag som tog förgivet att sadeln skulle vara ok bara för att den var ny. Hur den sedan är att rida i kan jag juh inte svar på men själva sadeln är väldigt mjuk och väldigt bred så¨den kan säkert vara väldigt skön att rida i.

ok då är de kanske int e inde att köpa den sadeln. blir nog en knights jag köper istället. :) eller vilken skulle ni välja av dom två? :bump:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 933
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 120
Senast: Alexandra_W
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
36 177
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 172
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka