Surdegsbak för Dummies.

Jeffery

Trådstartare
Jag har tidigare aldrig varit intresserad av att baka. Däremot, att äta bröd - det har varit ett livsintresse.
Som nyskild tänkte jag om lite grann, tanken flög i mig att det här med bak, det kan ju inte vara någon omöjlighet.

Först prövades bakmaskinen som av någon anledning hade hamnat i mitt våld. Det är en historia för sig, och förutom att den fick ett eget liv och hade planerat att väcka upp hela socknen vid fyra-snåret, så tänkte den också självantända mitt under gräddningen, lite senare på morgonkvisten.
Det var enda gången den har fått ström under 2000-talet. Den visade sig vara en fara för allmänheten.


Jag har alltid vetat att min mamma bakar bäst bröd av alla - hon gör bl.a ett gudomligt rågbröd. Och ofta har jag fått med mig sån't hem, när jag varit på besök. Eller hon har kommit med, då hon hälsat på. Förra sommaren slog det mig att mamma kommer inte ge mig detta bröd i all evighet. Hon fyller ändå 80 nästa sommar, så jag beslöt mig för att börja baka detta bröd med henne.

Det var dock inte så lätt, för det fanns inga måttangivelser, utan allt bestod av känsla, 'på en höft' och ta en näve sån't. Att dokumentera var en mardröm, för det fanns inget facit.
"Se, nu känns degen så här. Då har jag lite sån't. Rör om. Hur ser degen ut nu? Nja, vi tar lite till...!"

Jag har bakat det brödet själv, men det blir aldrig riktigt 100%.
Min entusiasm avtog något.
----

Så började det en ny kille på jobbet. En rolig jävel, på alla sätt och vis. Och förmodligen en av de brightare jag jobbat med inom mitt skrå. Jag nämde för honom att jag hade prövat baka.
"Har du använt surdeg?"
"Nej, det är vanlig jäst."
"Då måste du pröva surdeg. Jag bakar sån't två gånger i veckan. Du ska få det enklaste recept som finns på rågbröd, så ska du se att det blir bra."

Tre dagar senare kom han till jobbet, glatt flinande, älgade iväg till kopieringsmaskinen med en jätteväska.
Så kom han tillbaka. Ur en gigantisk bakbok hade han kopierat sidan 82 och något som kallade sig RÅGBRÖD MED HONUNG.

Han plockade fram en liten plastburk, skakade på den och sade
nu blev du allt yr, din lille fan. Jo, nu Jeffery gör du så här...

---
Och så gjorde jag så. Och det blev rätt - överraskande...
Man skulle kunna säga att jag föll för tanken med surdegsbak.
 
Syftet med den här tråden är att visa hur en fullständig novis vid bakugnen kan till slut baka godare och nyttigare bröd än vad som säljs nånstans.

Min tanke med ingredienserna är att minska ner mitt ätande av vetemjöl, samtidigt som jag skulle få i mig massa nyttigheter.
Det har jag lyckats ganska bra med. Degen innehåller kanske bara 40% vetemjöl, jag äter både färre och tunnare skivor - eftersom det här mättar på ett helt annat sätt än vad t.ex Skogaholmslimpan gör. Samtidigt är det en diger innehållslista med saker som är bra för ens organism.

Jag har alternerat det ursprungliga receptet väldeliga.
 
Hembakt surdegsbröd är något särskilt!

Karln här hemma älskar att baka, så det är inte ofta jag behöver äta köpebröd överhuvudtaget. Han har även utforskat lite och gjort bland annat kanelbullar med surdeg :d
 
Sköta om surdegen:
-------------------------------------------------------------------------------
Först måste man få tag på en surdeg. Har man inte en kompis som kan ge, då finns det att köpa på affärn. Jag vet inte hur den köpta är.

Gör en blandning av lika delar Vetemjöl Special med Fullkorn och Grovt Rågmjöl, och spara den i en glasburk så att du tycker att det är enkelt att mata din surdeg. Dessa båda mjölsorter används senare till degen, så det blir ingen extrakostnad.

Mata surdegen med två matskedar av blandningen, rör ned den i degen så att det inte finns något torrt mjöl kvar, inte ens i klumpar. Fyll sedan på med ungefär lika mycket vatten, och rör så att vattnet helt tas upp av degen.
Degen ska bli ganska blöt, men bara ganska...

Det är en mycket bra idé att förvara sin surdeg i en transparant behållare, plast- eller glasburk. Genom glaset ser man då när degen är glad, genom att se det bildas bubblor.

Om surdegen ska fortsätta att vila, in med den i kylen. Mata nästa gång om en 5-7 dagar.

Om surdegen ska växa inför bak eller delning, låt den stå i rumstemeratur, och fyll på med mer (lika delar) mjöl/vatten då den vuxit sig stor om några timmar.
 
Ingredienser:
-------------------------------------------------------------------------------

Degen:
1 dl rågkross
havregrynsgröt på 2dl havregryn (jag har iofs 1/3 rågflingor i min grötblandning)
1 msk honung
3 msk rapsolja
7½ dl ljummet vatten (40c)
12 dl Grovt Rågmjöl (typ 875gr) (Kör numera hellre på vikt än rymdmått...)
11 dl Vetemjöl Special med Fullkorn (typ 825gr) (...ty det är enklare och exaktare)
1 påse kummin, 20g
surdegskultur, nånstansmellan 2-5 dl
1 msk salt

Vad man kan fylla på med efter förstajäsningen, om man vill:
1 dl havrekli
1 dl hasselnötskärnor, delade eller grovhackade.
1 dl valnötskärnor, grovhackade.
1 dl bovete
1 dl solroskärnor
1 dl pumpakärnor
1 dl linfrön
De tre sista finns i 1kg-storpack, Risenta på mina ICA-affärer. Pumpakärnorna är dyra, typ 75 kr, men rymmer kanske 15 dl. De andra kostar 20-30 kr/st, så de är gratis i sammanhanget.

Vad jag garnerar eländet med
3-5 teskedar boveteflingor

Ibland fyller jag på med allt, ibland saknar jag något.
Men mer än hälften av dessa ingredienser kommer alltid med i mina bak.
 
Senast ändrad:
Förarbete:
-------------------------------------------------------------------------------

1 dl rågkross
Häll ned rågkrosset i 3 dl vatten, och låt koka upp.
Det kokar över sju sekunder efter att det börjat sjuda.
Antingen är du beredd att plocka av grytan, eller så får du skura din spis.
Låt svalna och svälla nån timme innan bak. Blir kanske 3 dl rågkross,
och håller mycket vätska. Utan detta måste du minska på vetemjölet.

havregrynsgröt på 2dl havregryn (jag har iofs 1/3 rågflingor i min grötblandning)
Koka havregrynsgröt i micron, enligt dina egna fria fantasier. Eller recept på havregrynsförpackningen.
Låt också gröten svalna nån halvtimme eller så. Det ska ju inte bli för varmt i degen.
 
Degen:
-------------------------------------------------------------------------------

Först och främst, jag använder hela tiden en ugnstermometer i degen, för att hålla koll på temperaturen.
Surdegen ska hålla sig mellan 30-35c, gärna i övre spannet - och inte aldrig mer än så.

Häll vatten, honung och olja i hushållsassistentens knådbunke.
Tillsätt först rågmjölet, sedan så mycket vetemjöl att det fortfarande går bra att
knåda, utan att det bara är en torrboll som rullar runt i bunken i sina egna astmaattacker.
Knåda nu ett tag till, tillsätt nu avsvalnade rågkrosset, mer vetemjöl, havregrynsgröten, mer vetemjöl - allt medan knådningen fortgår.

Om temperaturen nu är bra, mellan dessa 30-35c, så tillsätter vi också surdegen, och fortsätter att knåda.
Mängden surdeg är för slutresultatet ointressant.
Mer surdeg = jäser snabbare. Mindre surdeg = jäser långsammare.

Fortsätt knåda en 10-15 minuter.
Tillsätt resten av vetemjölet då och då under knådningen.
Tillsätt saltet på slutet. Och kumminen!

När degen är liksom trådig, då är den i bra skick.
Såvitt jag förstår kan man inte knåda degen för mycket. Så knåda lite till. Det är bara bra!
Degen ska också vara ganska fast. Om den kan tänkas vilja rinna ut, när den jäser över kanten på formen, får man nog tillsätta lite mer mjöl.
 
Jäsningen:

-------------------------------------------------------------------------------
En sån här surdeg jäser långsamt på 2dl surdeg, 8-12 timmar nånstans. Jag vill gärna att den
påbörjar sin jäsning på kvällen, typ 22:00, så att jag på morgonen efter kan sätta
igång baket.
Har jag mer bråttom - eller natten ligger fel - ser jag till att jag har mer surdeg. På 5dl kommer jag ner till 6-7 timmars jäsning.

Degen vill stå varmt, och gillar inte att bli kyld med luftdrag.
Jag ställer in hela knådabunken med knådaarmar och allt i ugnen över natten. Där
blåser det inte alls, och sätter man på endast ugnslampan får degen den stödvärme
den kanske behöver.
Ugnstermometerns spets mitt i degen, för att ha koll på temperaturen. Mellan 30-35c.

Låt eländet jäsa. När degen passerat maximum, och börjat sjunka ihop - ja, man
ser det på kanterna var degen varit - då är det dags för nästa fas.
Det gör nog inte så mycket om man missat zenit med ett par timmar - i varje fall inte så mycket att man behöver slänga sin deg.
 
Förberedelse under jäsningen:

-------------------------------------------------------------------------------
Medan degen jäser i godan ro, kan man blanda ihop allt man ska fylla på med i andra omgången.
En deciliter av havrekli, bovete, solroskärnor, pumpakärnor och/eller linfrön ned i en stor bunke. Eller vad man nu har lust med. Hacka dina nötter.

Jag gräddar brödet i tre sockerkaksformar. Det blir lagom mängd deg i varje. Smörjer in dessa med rapsolja, så att brödet inte fastnar däri, utan att jag bara kan skaka ut dem.


Nu har degen jäst klart:

-------------------------------------------------------------------------------
När det jäst klart flyttar jag tillbaks knådabunken på hushållsassistenten, och knådar igång. Nu förstår du varför
du lämnade kvar knådaarmarna i degen. Allt det där extra du vill ha i, hälls nu i, och blandas in i degen.
Och knåda en tio minuter till. Eller femton.
 
Efterjäsning:

-------------------------------------------------------------------------------
Skopa upp degen i de väl inoljade sockerkaksformarna. Se till att det blir ungefär lika mycket i alla tre formarna. Platta till ytan till jämn form med en slickepott doppad i ett glas med vatten. Då fastnar inte din deg.
Strö över lite boveteflingor som garnering på brödet. Tryck ned dem i degen med den blöta slickepotten.
In med dem i ugnen - forfarande med ljus men utan värme - och låt få jäsa lite till, så att degen höjer sig över sockerkaksformskanten. Stektermometern har du apterad nedstucken mitt i degen, och håller koll på de där 30-35c.



Gräddning:

-------------------------------------------------------------------------------
När degen rest sig så högt du vill, och innan den börjat sjunka igen, sätter du på ugnen på 200c
När ugnen når sina 200c, startar du klockan. Bara därför att. Det är ju termometern som bestämmer när det är klart.

Om du vill kan du öppna lucka, och spraya in lite vattendimma ett par gånger. Det har någon sagt ska vara bra. Jag är scheptisk.
Du beundrar hur degtemperaturen stiger och stiger, och till slut når 97-98c. Enligt teorin ska det nu vara klart. Öppna luckan och dra ut termometern. Sitter den fast, vrid lite. Är degen på termometern fortfarande klibbig, är det nog inte riktigt klart. Låt stå en fem minuter till eller så.
Gräddningen under 200c varierar mellan 45-60 min. Men det är termometern som bestämmer.

Plocka ut formarna, skaka ut brödet på galler, låt svalna under köksduk.
 
Dagens bak blev 3.4 kg bröd, fördelat på tre sockerkaksform-formade limpor - och delade på mitten, för att passa ett enkelhushåll.
Provsmaka inte mer än tre fyra skivor åt gången.

br_d.jpg
 
Denna tråd kommer extremt lägligt. Jag har en levain som inte riktigt fick det krut jag önskat. Jag gjorde en sats deg på levainen igår eftermiddag. Den brukar jäsa färdigt på 3 timmar i rumstemperatur, men det hände inte ett jota. Jag har vikt degen några gånger och viss höjning har skett. Degen fick stå framme resten av kvällen och den jäste yttepyttelite till men den var näppeligen färdig när det var dags att gå och lägga sig, så den fick stå i kylen över natten. I morse hade den svält rätt mycket, men näppeligen till dubbel storlek. Nu har den stått framme i rumstemperatur i två timmar efter en dubbel vikning och jag börjar faktiskt ge upp!

Ska jag (1) vänta lite till, (2) provbaka och se vad som händer trots att den inte har jäst till dubbel storlek, eller (3) kapitulera och väcka degen med lite vatten, mjöl och jäst och ny knådning?
 
Denna tråd kommer extremt lägligt. Jag har en levain som inte riktigt fick det krut jag önskat. Jag gjorde en sats deg på levainen igår eftermiddag. Den brukar jäsa färdigt på 3 timmar i rumstemperatur, men det hände inte ett jota. Jag har vikt degen några gånger och viss höjning har skett. Degen fick stå framme resten av kvällen och den jäste yttepyttelite till men den var näppeligen färdig när det var dags att gå och lägga sig, så den fick stå i kylen över natten. I morse hade den svält rätt mycket, men näppeligen till dubbel storlek. Nu har den stått framme i rumstemperatur i två timmar efter en dubbel vikning och jag börjar faktiskt ge upp!

Ska jag (1) vänta lite till, (2) provbaka och se vad som händer trots att den inte har jäst till dubbel storlek, eller (3) kapitulera och väcka degen med lite vatten, mjöl och jäst och ny knådning?
Vad använder du för mjöl?
 
Men fortfarande - vad för vetemjöl då?

(är det ekologiskt, är det "specialvetemjöl"(som bara är vanligt vetemjöl med tillsats av askorbinsyra för att jäsa lite bättre), eller är det något annat?)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp