Surdegsbak för Dummies.

Köp inte det som kallas surdeg i affären från jästbolaget. Det är död surdeg och därför skriver de "glöm inte jästen". Det är endast en bluffvara för att få smaken av surdeg. En riktig skitprodukt som lurar folk.

Man gör lätt egen surdeg med rågmjöl och vatten.
HUR gör man lätt en egen surdegsbas? Har provat typ femtielva gånger nu men inte tusan händer något???:banghead:
 
Min egen erfarenhet är att surdeg är något för MÄN. Surdeg är PROJEKT. Mat är för mig något mans vänger ihop på en höft, äter med njutning och går vidare i och med livet.

Med surdeg handlar det om vetenskap. Som sedan utvecklar känsla. Något för den omsorgsfulla mannen, inte för den vardagslagande kvinnan. Ja, jag vet. Jag är fördomsfull. Men ändå erkänner jag att all min empiriska forskning vederlägger min teori.

Maken har torkad surdeg i frysen, att återuppliva när så önskas. Han har också gett sig hän på ovanstående länk och resultatet har blivit mycket bra.

Själv håller jag mig till enkla, stadiga, okomplicerade recept som t ex pruttbullar by @Camilla Osterman
 
HUR gör man lätt en egen surdegsbas? Har provat typ femtielva gånger nu men inte tusan händer något???:banghead:

Jag har också provat, två gånger... Har fått skräck för surdeg nu! :nailbiting: Första gången väntade jag flera dagar utan att det hände något alls, surdegen förblev en sörja. Andra gången blev burken en tickande bomb, då hände allt! Surdegen bubblade och såg väldigt bra ut, tyckte jag, fram tills jag öppnade burken och jag hade surdeg i precis hela köket, ingen hit!!
Jag undrar alltså också, HUR är det lätt?! :confused: :cautious:
Inser att jag måste ge surdegen en till chans, för det är ju väldigt gott med surdegsbröd :d
 
Jag har också provat, två gånger... Har fått skräck för surdeg nu! :nailbiting: Första gången väntade jag flera dagar utan att det hände något alls, surdegen förblev en sörja. Andra gången blev burken en tickande bomb, då hände allt! Surdegen bubblade och såg väldigt bra ut, tyckte jag, fram tills jag öppnade burken och jag hade surdeg i precis hela köket, ingen hit!!
Jag undrar alltså också, HUR är det lätt?! :confused: :cautious:
Inser att jag måste ge surdegen en till chans, för det är ju väldigt gott med surdegsbröd :d
Meneee...du öppnade väl och matade och rörde om degen? Det låter som du hade dött mjöl första gången, och ett potent mjöl men att du inte luftade andra gången? Man ska inte stänga helt och skruva åt locket när man gör startern, det ska komma in lite luft och burken ska stå i rumstemperatur.
 
Meneee...du öppnade väl och matade och rörde om degen? Det låter som du hade dött mjöl första gången, och ett potent mjöl men att du inte luftade andra gången? Man ska inte stänga helt och skruva åt locket när man gör startern, det ska komma in lite luft och burken ska stå i rumstemperatur.

Haha, jo jag räknade ut att jag nog inte skulle ha stängt igen burken efter andra försöket :o, men jag fick en djup respekt för surdeg efter det och har aldrig vågat ge mig på ett nytt försök :nailbiting:
Men jag inser att jag måste ta itu med det här och vinna över surdegen! :banana:Tack för tipsen här i tråden! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp