Suspekta sjukdomssymptom

Jag hade ju verkligen trott på korsförlamning, men de proverna visade ju inget.
Eller ngåon form av giftig växt, det finns ju så många som ger olika symptom.

Men hästen är alltså helt bra nu?
Då kan du antagligen låta bli att läsa nedanstående

Nu spånar jag bara, men finns det kanske fler muskelsjukdomar än korsförlamning som kan vara aktuella?
Selen och/eller E-vitaminbrist, kan de ge sådana symptom tro?

https://brogaarden.se/blogs/artiklar/selen-en-livsnodvandig-mineral
https://www.agria.se/hast/artiklar/om-hast/vitamin-och-mineralguide-for-hast/
Tack för tipsen - ska läsa vidare på länkarna!
- ja, han är helt bra nu. Går med de andra o mår gott på gräset.
 
Min häst fick något liknande för drygt ett år sedan men han fick förutom feber, hängig, tjocka ben oxå akut kolit. Riktig systemkolaps så vi fick spruta honom med kortison. Hittade inget på proverna och letade igenom hagen efter giftiga växter men inget där heller.. Repade sig efter någon vecka. Vi lyckades aldrig utröna vad det var som han drabbades av.

Märkligt..... men det är väl så det får vara ibland. Är väl det att man vill undvika saken igen som gör att man gärna vill ha lite svar...
 
Min fick för två år sedan, samma symptom, feber, svullna ben som stockar. Dock med nällefeber til. Prover togs och inget hittades. Tror själv evt. att det var en allergisk reaktion mot Ultra-Shield. Det kom aldrig tillbaka och han var bra efter ett par dagar. Har heller inte använt Ultra Shield på honom efter det.
 
Min fick för två år sedan, samma symptom, feber, svullna ben som stockar. Dock med nällefeber til. Prover togs och inget hittades. Tror själv evt. att det var en allergisk reaktion mot Ultra-Shield. Det kom aldrig tillbaka och han var bra efter ett par dagar. Har heller inte använt Ultra Shield på honom efter det.

Ahhh.... han har iof fått både z-itch o ultra-shield i vår. Men det var iaf en 10-12 dagar innan reaktionen. Så tveksamt..., men kan vara värt att hålla ett öga på. Tack!
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 702
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 262
Senast: Ela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp