SUV-baklucka + släp

fast nog borde man väl tänka på utsläppen?

behöver man inte en såpass stor bil så är det väl bättre att ta en mindre av den anledningen?


4hjulsdrivna bilar finns i mindre format.
 
Jag o sambon har oxå varit sugna på att köpa en jeep-aktig bil men har börjat titta närmare på Subaru istället.

Då får man en bil med 4-hjuls drift, hög/låg växel, drar inte alls lika mycket bränsle och framför allt att man får dra närmare 1500 kg med ett vanligt B-körkort.

Kolla lite närmare på Subaru Legacy så hittar du en mycket bekväm bil.
 
Alltså.. jag vet inte vem du riktade ditt inlägg till men jag meande 4-hjulsdrift. Hag har själv en Audi A4 Avant quattro, dvs en personbil med fyrhjulsdrift. Vi är helnöjda, den är snygg, snabb, dragvillig, hög dragvikt på b-kort (1530 kg) men ändå en ganska liten bil. Samt att jag slipper oroa mig över leriga tävlingsplatser :cool:
 
Hur mycket soppa drar din personbil? Min SUV ligger på ca 0,9 liter/mil, när vi drar släp med den så ökar den ungefär till 1 liter/mil.
Ingen aning om varför andra kör SUV, men jag själv gör det för att jag tycker att dom är snygga och praktiska, inte en chans att jag skulle köpa en bil bara för att "styla" för andra. Gillar "vanliga" 4WD-bilar också!
/Anna
 
Den drar drygt 0,6 l/mil på landsväg och ca drygt litern med transport.

Om du läser mitt inlägg en gång till så ser du nog att min huvudinvändning mot SUV:ar är att dom är livsfarliga för andra i trafiken och för att dom är miljöbovar av stora mått. Att det finns en stor del av SUV-ägarna använder dom som glassarbilar i stan betyder verkligen inte att alla gör det...

Ett hypotetiskt exempel: Din bil drar en 1/3 mer bränsle än min, tänk om alla skulle köra SUV:ar, det skulle innebära en 30% ökning av bränsleförbrukningen och då är ändå din SUV extremt bränslesnål...

Jag håller med 4WD är överlägset! Säkert och tryggt och roligt att köra.
 
Hej!

Vem jag riktar mitt inlägg till syns i raden: "Re: SUV-baklucka + släp [Re:cowboy]" till exempel!

Jag håller med, har en liknande bil själv. En bra kompromiss helt enkelt.
 
Jo jag vet, det är bara det att jag fick intrycket att det var riktat till mig :smirk:

Ibland så klickar jag bara svara och tänker inte alltid på att det kanske inte var just det inlägget jag ville kommentera :crazy:
 
Min Grand Vitara drar mindre än pappas förra volvo gör! Vissa SUV´ar drar faktiskt inte så mycket.

Sen håller jag med dig Anna om - jag själv gör det för att jag tycker att dom är snygga och praktiska, inte en chans att jag skulle köpa en bil bara för att "styla" för andra.
:bow:
 
Jag menade blandad körning, det är då min Vitara drar 0,9 l/mil. Min lilla Toyota Starlet drar nästan lika mycket nu när det börjar bli kallt, så det hade inte hjälpt miljön att jag tog lilla bilen i mitt fall iaf. Vad har du för bil? Många SUV:ar drar ju soppa som en vanlig personbil. Det blir ju dom större varianterna med t ex automat och V8 som sticker iväg i bränsleförbrukning.

Jag vill skydda mig själv och min familj, till viss del är det också därför jag vill ha en lite större variant av bil. Sen är det ju upp till var och en om man åker liten eller stor bil, många av oss har ju valmöjligheten. Och man kan ju vinkla det som man själv vill. Visst, det är livsfarligt för personer i en liten bil att krocka med en SUV, men för personerna i SUV:en var det kanske tack vare sin stora bil som dom överlevde. För cyklister och gångare, så är det livsfarligt med bilar överhuvudtaget, så det kanske är lika bra att vi alla börjar gå, cykla och åka tåg istället för att ta bilen. Förbjud alla stora saker i trafiken, speciellt lastbilar och bussar.... :confused:

Men men, oavsett åsikt så önskar jag alla en trevlig allhelgonahelg! :)
/Anna
 
Hej, och trevlig allhelgona-helg på dig också!

Du missar min poäng, bussar och lastbilar behövs, dom fyller en viktig funktion i samhället. Det kan man inte med all vilja i världen få en SUV att göra. Den är bara stor, farlig och tung. Detta med undantag för de som verklien behöver en 4WD bil för att ta sig fram där vägen tar slut i arbetet och kanske även i viss mån när det gäller obskyra fritidssysselsättningar.

http://www.suv.org/safety.html är en länk till en iofs amerikansk sida, men i USA är problemet uppe vid ytan på ett helt annat sätt än i Sverige. SUV:arna är dessutom större där. (Precis som allt annat...) :crazy:

Vet inte om jag kan hålla med om ett resonemang som går ut på att man vill skydda sin familj och därför tycker att det är ok att skada andra, speciellt när all statistik visar att en stor vanlig bil är snällare mot omgivningen OCH säkrare för de som sitter i bilen. Sen är det väl dessutom så att en Vitara är en ganska liten bil egentligen? Den är mindre än en V70 eller en 9-5 skulle jag gissa. Det finns ju rätt många varianter på SUV-temat som inte är lika små...
 
Sen håller jag med dig Anna om - jag själv gör det för att jag tycker att dom är snygga och praktiska, inte en chans att jag skulle köpa en bil bara för att "styla" för andra.
:bow:

Som om någon skulle erkänna det... :smirk:
 
Men i vissa falla så klarar man sig inte med en vanlig personbil. SUV:arna ligger någonstans mellan pick-up och bil. Man får en bekväm bil med stora last möjligheter. Fränhetsfaktor kan väl vara viktigt en stund men med tanken på vilka merkostnader jag betalar för just en SUV skulle man vara ganska korkad om man grundade sitt val på enbart det.
Jag är lite allergisk mot dessa semisolidariska storebror-ser dig fasoner... :mad:
 
Skulle kunna erkänna det, varför inte liksom. När jag köpte en TransAm så var det delvis för att jag tycker dom är coola och att det är kul att "styla" lite. Men mina SUV:ar har jag köpt pga av min egen smak och mitt behov.

Och angående Vitaran och att den är liten, så tänker du kanske på den lilla 3-dörrars? Vi har en sk "wagoon", totalvikt 1870 kg, så den är inte så himla liten. Men visst, den är mindre än t ex Landcruiser 100 och Grand Cherokee.
 
En SUV är inte säkrare! Just för att den är större har den tyngd punkten högre och det gör att vid undermanöver välter den, en vanligt bil får "enbart" sladd. Vem tror du klarar sig bäst??
 
Jaha, här var det en till att dra alla över en kam :eek:
SUV:ar är bara bäst på en enda sak. Egoism.

Tack för den, anledningen till att undertecknad kör SUV är att vi drar hästsläp och bor ute på landet där det är nödvändigt att ha en bil som tar sig fram både på vägen och vid sidan av. På vintern är det t.o.m. nödvändigt här på österlen. Eftersom du inte vet vad SUV:ar är bra på kan jag säga dig att en ordentlig SUV med tyngd och vridmoment är oslagbart både för komfort och körsäkerhet.

Dom drar mycket mer bränsle än en personbil, vilket leder till ökade utsläpp och ökad växthuseffekt.

Ännu en fördom :eek: Kan då informera om att de moderna dieslarna drar mindre än normalbilen och släpper ut mindre skit i luften samtidigt som du har bra vridmoment.

Dom är fullständigt livsfarliga för dina medtraffikanter. Att du sitter säkert i en sån koloss gör ju att alla andra sitter osäkrare. En vanlig personbil är mycket snällare mot andra i en kollision.

Vore intressant att veta var du har fakta ifrån. Om du söker (NTF, vägverket m.fl.)hittar du ingen som helst statistik på SUV:ar inblandade i olyckor. Det är snarare så att en SUV inte inbjuder till offensiv körning vilket resulterar i lugnare körning.

Förbjud skiten, dom behövs verkligen inte och nackdelarna är långt större än fördelarna!

Jaha Du, är det något Du inte gillar så ska ingen annan heller kunna använda det :mad: Hur är det med alla andra likkistor som rulla på våra vägar, jag tänker då främst på småbilar som t.ex. Micra, Polo och liknande småbilar, har du sett hur de ser ut vid kollision med vilt, fasta föremål längs vägen eller påkörda bakifrån vid låg hastighet av "normalbil" m.m. Jag har i alla fall känt större ansvar för min familj än att sätta den i en småbil :cool:

lfa- som också gillar 4WD, men kör en personbil med 4WD, vilket räcker till i de allra flesta fall och slipper känna mig som en människa som behöver stärka mitt ego med en onödigt stor

Ja, som man känner sig själv känner man andra ;) Att det finns något som heter "coolhetsfaktor" är inget som vem som helst begriper :cool: :cool: :D

Sarskilt stora är de inte, yttermåtten på undertecknads Jeep® är mindre än på en Volvo.Vill du veta mer kolla Jeepsweden.net

Rolle på Österlen
 
Upp till var o en om man köper bilen ENDAST för att skryta med!! MEN då har man lite för mycket pengar!!

Jag köpte min bil av praktiska skäl

Drar lite soppa, klarar 1500 på B körkort. Är säker o framför allt är den mjuk o smidig!!

När jag drar hästar i mitt släp vill jag veta att bilen klarar!! Såg en FRUKTANSVÄRD sak för några år sedan när en bil inte klarade av att dra släpet som dessutom var lastat med 2 STORA hästar i ett pyttesläp o det välte för att bilen inte klarade (pratade med polisen på plats)! Polisen fick dessutom skjuta hästarna på plats!!!! :cry:

Tänker ALDRIG utsätta mina hästar för den risken! Visst olyckor kan hända! Men jag vet att bilen kan o klarar min transport o min häst!!
 
Hej Rolle!

Då möts vi igen! Kommer nog aldrig ha samma åsikt hur många gånger vi än drar igenom frågan är jag rädd ;)!

En sak ska du ha en eloge för och det är att du vågar posta en länk till Jeep-forumet. Om man tittar lite där så inser man (eller i alla fall jag) några saker. För det första att amerikanska bilar fortfarande är amerikanska med allt vad det innebär av slitstarka motorer och trasslig elektronik. Man inser vidare att förbrukningssiffrorna som jag pratar om snarare är i underkant än i överkant. Och till slut så inser man att de människor som äger en Jeep (och som postar på forumet) är riktiga entusiaster med allt vad det innebär av subjektivitet.

Återigen så pratar vi inte om samma saker. Visst tyngd och vridmoment är bra, för dig, men lika bra som det är för dig är det dåligt för alla andra i din omgivning. Vid eventuell kollision är det tyngden i kombination med höjden som är farlig och allt vridmoment och hästkrafter kostar bränsle som när det förbränns ger ökad växthuseffekt.

Detta är väl i alla fall inget som är någon nyhet, det borde till och med den mest reaktionära människa ha tagit till sig och accepterat som sanning vid det här laget.

Jag har i ett tidigare inlägg postat en länk som tar upp farorna och som hänvisar till statistik. Detta gäller USA men siffrorna är lika relevanta i Sverige.

Vad jag inte förstår är att du tror att jag inte gillar SUV:ar :smirk:? Jag älskar SUV:ar... :love:Men, på rätt plats! Jag har i tidigare inlägg påtalat att det är ett fantastiskt fordon, FÖR DOM SOM VERKLIGEN BEHÖVER DET... Vilket jag tror att långt färre gör än antalet sålda bilar. Om du behöver en sån bil, kanon! Jag vet inget om dina föhållanden men jag bor också på landet med dålig snöröjning och leriga vägar och har ännu så länge inte behövt "mer" bil än vad jag har... I mina trakter är det olagligt att köra vid sidan av vägen så det försöker jag undvika i mesta möjliga mån... :smirk:

Vad gäller att SUV:ar inte inbjuder till offensiv körning har du ju helt rätt så klart. Dom välter ju så fort man pressar dom. ;) Men läs lite på den amerikanska sida jag hänvisar till ovan så inser du rätt snart att det finns mer än en sanning på området säkerhet.

Ja, visst förbjud alla småbilar! Jättebra lösning. Om du läser alla mina så tror jag att du förstår vad jag menar. Om du behöver en Jeep för att ta dig fram, kör en Jeep. Om du inte behöver en Jeep för att ta dig fram köp annan bil.

Tänk om alla kunde känna bara lite ansvar för den värld vi lever i och sina medmänniskor, och inte bara för sina närmaste. Då vore världen en mycket bättre plats... Jag vet att det är mycket begärt.

Men det inlägg som du har svarat på har i alla fall fyllt den funktion som jag ville att det skulle fylla. Diskussionen är igång, med andra ord så lönar det sig att vara generalisernade, obstinat och småkorkad ibland...

Väl mött i snödrivan!

//Alfa
 
Hej!

Jo jag misstänkte att det var ett "flamebait" men kunde inte låta inlägget vara osvarat eftersom inte alla kanske insåg det ;)

Trevlig Hubertus alla, ska snart iväg..med Jeep®:en :cool: :D
Rolle på Österlen
 
Jag har en "ny" dragbil efter min Cheva VAN.
VAN:en är såld och tyvärr krockad till mos mot en stor älg av nya ägaren. Nya f.d. ägaren var mycket ledsen efter förlusten av bilen, men mycket glad över att ha överlevt med endast lättare blessyrer tack vare bilens storlek och Wildbaren.
Min "nya" bil är en VW Caravelle Syncro med turbo av årsmodell 1988 för 40 000:-. Den är knappt använd, utan har stått i ett garage för att kunna rycka ut och rädda folk.

Den har då permanent 4-hjulsdrift av samma typ som AUDI och WV. Plats för 7 passagerare och packning. Den får dra 2000kg på sitt triplexdrag, men man måste ha BE-körkort då. Bakluckan går att öppna helt även med släpet kopplat. Turbon kickar in när man behöver extra kraft och lågväxeln tar en ur de flesta krångliga situationer. Markfrigången är HÖG. Den drar under litern vid blandad körning och strax över litern med släpet efter. Men den vill ha 98 octanigt att dricka och litet blyersättningsmedel i bland.

Jag åker inte denna bilen till vardags, utan bara när jag skall få med mig mycket eller många. Det blir ju billigare att åka 8 st, inkl föraren, i en bil, än 4 + 4 i två bilar. Efterson den var så billig, så har jag råd med en till bil i stället. Nu så är den väl kanske litet väl lyxig, men man skulle ju kunna nöja sig med en liten bensinsnål en i stället. Jag har en AUDI 80 Avant med V6:a i från -95, den är ung. som en A4 men litet större och får också dra c:a 1500kg med B-kort. Man kan ju ha den som "vackert väder"-dragbil.
 
Mina kära svärföräldrar har en Toyota RAV4...den är super bra att dra hästtransport med..men bagageluckan går bara att öppna en liten bit....men fyyyyyy va fin bilen är :d :love:..dock lite för plastig för min del....men men.

Den är skön att köra i alla lägen...har i och för sig inte terrängkört men..hur ofta gör man det :confused: :D
 

Liknande trådar

Äldre Mina föräldrar är inne på sin tredje Toyota RAV4. Jättenöjda, men har märkt mystiska problem om man kopplar på släp. Nu sist när min...
Svar
11
· Visningar
5 851
Senast: Tora
·
Utrustning Hur är det med bakluckan på ex Honda CRV (äldre), Suzuki Grand Vitara mfl som öppnas som en dörr. Kan man öppna dem med släpet...
Svar
13
· Visningar
1 889
Senast: kvandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp