Svängd ,bred,kort sadel

MaRomer

Trådstartare
Ny ponny = ny sadel

Kort, svängd, bred. Har en bomlös som barnen rider i. Känns mer som en barbacka sadel. Super duper mjuk och mysig. Ska vi fortsätta rida i den?

Yngsta sitter bäst i den. Ju större ryttare, destu ostabilare känns det som det blir. Men kan ju även bero på att jag är van att rida storhäst 😂 ponnyn kommer ridas av liten vuxen 2-3 dagar i veckan. Resten av barnen. Ingen grandprix ridning. Utan lätta pass på banan.

Jag är inbiten dressyr ryttare. Så en dressyrsadel hade varit super. Vad ska vi kika på?

Ponnyn är maxad b. Drar 115-120 I täcken.
 

Bifogade filer

  • DSC_4544.JPG
    DSC_4544.JPG
    279,6 KB · Visningar: 51
Bästa är att ta ut en erfaren sadelutprovare som kan hjälpa att se vilken sadel som passar och vad man ska tänka på osv.
Man måste inte köpa sadel från sadelutprovare, vet flera stycken som provat ut och sen hittat samma sadel på begagnat marknaden. Själv köpte jag sadel från sadelutprovare då jag visste att just den sadeln låg bra på hästen osv.
 
Bästa är att ta ut en erfaren sadelutprovare som kan hjälpa att se vilken sadel som passar och vad man ska tänka på osv.
Man måste inte köpa sadel från sadelutprovare, vet flera stycken som provat ut och sen hittat samma sadel på begagnat marknaden. Själv köpte jag sadel från sadelutprovare då jag visste att just den sadeln låg bra på hästen osv.

Det vet jag oxå. Men jag bor där vi inte har super sortiment av utprovade 😉 den som jag brukar anlita tror inte hon har något som passar.
 
Det vet jag oxå. Men jag bor där vi inte har super sortiment av utprovade 😉 den som jag brukar anlita tror inte hon har något som passar.
Jättesvårt att ge råd över nätet, bästa är med någon som kan se ponnyn fysiskt, bilder ger sällan rättvisa till hur ponnyns rygg ser ut, en sadel kan ligga bra på ryggen och sen när någon sitter i den ligger den inte alls bra osv. Därav bättre med någon som fysiskt kan se med egna ögon.
 
Just kort, bred och svängd är iof rätt lätt att ge åtminstone ett råd över vad som kan vara värt att prova och det är Dominus. De är korta sadlar med rundbossor och svängd bom som finns upp till haflingerbom i bredd. Speciellt dyra brukar de inte vara heller och finns alltid ett par ute på begagnatmarknaden. Sen är det förstås ingen garanti på att det passar men värt att hitta en att prova i alla fall.
 
Just kort, bred och svängd är iof rätt lätt att ge åtminstone ett råd över vad som kan vara värt att prova och det är Dominus. De är korta sadlar med rundbossor och svängd bom som finns upp till haflingerbom i bredd. Speciellt dyra brukar de inte vara heller och finns alltid ett par ute på begagnatmarknaden. Sen är det förstås ingen garanti på att det passar men värt att hitta en att prova i alla fall.
Precis tips som detta jag är ute efter. Så man kan få en chans att testa.
 
Av en slump. Så passade faktiskt en av de sadlar som jag hade hemma! Har ju "bara" 4 dressyrsadellar :laugh: vad den hette kan jag inte komma på. Något med frans...

Oavsett, den är bred nog, svängd nog och kort nog 😂 för att användas 1-2 pass i veckan. Övriga pass används en bomlös när barnen rider.
 

Bifogade filer

  • IMG_20191010_172135_224.jpg
    IMG_20191010_172135_224.jpg
    105 KB · Visningar: 18

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 634
Senast: Mogge
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 679
Senast: lillamy73
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 259
Senast: Fibusen
·
Utrustning Jag åkte av rejält för snart ett år sen och skadade mig allvarligt vilket gjort att jag varit 'out of action'. och jag har tyvärr...
Svar
15
· Visningar
2 545
Senast: angelwings
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp