Svärmor...

Flera dagar i veckan?
Jag tror att allting beror på hur man ser det och hur man uppskattar människorna som finns i ens liv. Jag har gärna middagsbesök flera dagar i veckan, varför inte? Vad får jag ut av att sitta själv och äta varenda dag? Att man behöver tid för återhämtning förstår jag absolut, men att folk kommer på besök en eller flera dagar i veckan är inget större problem för mig. De är ju här av en anledning! Förhoppningsvis är den anledningen att de gillar att umgås med mig. Och jag vill ju umgås med människor jag tycker om. Tyvärr är man upptagen med annat, men man måste ju äta, så det är perfekt att ha en middagsdejt med någon och sen fortsätta med kvällens aktivitet.

Jag ser inte hur svärmor är ett problem faktiskt, så länge svärmor är en annars bra människa, och det verkar hon ju vara.
 
Jag tror att allting beror på hur man ser det och hur man uppskattar människorna som finns i ens liv. Jag har gärna middagsbesök flera dagar i veckan, varför inte? Vad får jag ut av att sitta själv och äta varenda dag? Att man behöver tid för återhämtning förstår jag absolut, men att folk kommer på besök en eller flera dagar i veckan är inget större problem för mig. De är ju här av en anledning! Förhoppningsvis är den anledningen att de gillar att umgås med mig. Och jag vill ju umgås med människor jag tycker om. Tyvärr är man upptagen med annat, men man måste ju äta, så det är perfekt att ha en middagsdejt med någon och sen fortsätta med kvällens aktivitet.

Jag ser inte hur svärmor är ett problem faktiskt, så länge svärmor är en annars bra människa, och det verkar hon ju vara.

Jag skulle bli knäpp om det kom folk hit flera gånger i veckan.
Jag har inga släktingar jag inte gillar så det har ingenting med saken att göra.

Svärmor är här ibland upp till två veckor i taget, det är inga problem.
 
Här är måltider väldigt fritt och inget som alla måste göra samtidigt. Rent logistiskt kan det också bli lite struligt att hitta en tid då vi äter alla samtidigt.

Vi har inte heller haft något "måste" över måltiderna, men faktum är att alla har gillat att äta tillsammans så ofta det gått även om logistiken oftast satt stopp, men då är det bara logistiken. Ingen demonstration av att "jag vill minsanna inte äta med dig"
 
Men vem har påstått att TS demonstrativt skall hålla sig undan?

Om svärmodern och sonen vill umgås så låt dom göra det i lugn och ro.

Jag hade aldrig krävt av min man att han skall sitta och hålla min pappa sällskap vid maten. Varför liksom?

Nej, det är väl klart att man inte kan kräva något sådant av sin partner. Jag menar bara det jag skriver: att jag hade tyckt att det hade känts konstigt om en person inte ville närvara vid middagen (av någon slags princip snarare än att hen nödvändigtvis var väldigt upptagen med något annat).

Sedan kan jag förstå TS åsikt om det hela, men tycker som sagt att det lämpligtvis är något att diskutera och försöka komma överens om med partnern i första hand.
 
Vi har inte heller haft något "måste" över måltiderna, men faktum är att alla har gillat att äta tillsammans så ofta det gått även om logistiken oftast satt stopp, men då är det bara logistiken. Ingen demonstration av att "jag vill minsanna inte äta med dig"
Fast någon demonstration har det inte varit här heller. Vi ser det bara som inget tvång. Vill man så vill man, vill man inte så måste man inte.
 
Nej, det är väl klart att man inte kan kräva något sådant av sin partner. Jag menar bara det jag skriver: att jag hade tyckt att det hade känts konstigt om en person inte ville närvara vid middagen (av någon slags princip snarare än att hen nödvändigtvis var väldigt upptagen med något annat).

Sedan kan jag förstå TS åsikt om det hela, men tycker som sagt att det lämpligtvis är något att diskutera och försöka komma överens om med partnern i första hand.
Och jag ser inte det konstiga i att någon inte är med. Varför måste man närvara av någon form av princip?
Mat skall vara en trevlig frivillig tillställning och inget tvång eller av principer.
 
Vi har nog samma matkultur här som Tora verkar ha. Ibland äter vi tillsammans, men inte alltid, beror på när vi blir hungriga, vilket inte alltid är samtidigt. Vi äter inte alltid samma maträtt heller.

Jag hade inte uppskattat att någon kom hem flera gånger i veckan och åt middag, så jag kan förstå TS.
TS, kan ni inte begränsa till någon gång i veckan bara? ni får försöka mötas på halva vägen du och sambon :)
 
Ja, visst och jag menar inte heller att TS ska känna tvång över något i sitt eget hem. Det kanske handlar om helt olika middagskultur, men både som den som lagat maten och (framför allt) som gäst hade jag tyckt att det kändes konstigt och tråkigt om en person inte ville närvara vid middagen - bara var för att gästen var närvarande. Att TS ser det som ett så stort problem tyder ju också på att det är en obekväm situation.

Men om ingen bryr sig om vem som äter var och med (eller utan) vilka är det väl helt lugnt, alla nöjda, annars tycker jag att det känns som fel väg att gå att bli personlig mot mamman genom att dra sig undan henne, snarare än att ta diskussionen med sin partner för att försöka komma överens om hur hantera situationen.
 
För mig skulle det vara extremt underligt om mannen och svärmor åt middag medan jag inte deltog i det, hemma hos oss när jag var hemma. Det finns liksom inte. Min svärmor hade trott att jag var sjuk.

Men ts måste ju prata med mannen, det är enda vägen fram. Tror jag.
 
Jag är ofta trött på veckorna och orkar då inte umgås så mycket på kvällen. Om "folk" hälsar på, vilket de gärna får göra, så får mannen och barnet umgås med dem. Jag säger hej och pratar en liten stund, sen går jag undan.

Jag vet att det kanske uppfattas som lite udda av de som inte känner mig så väl, men det må va hänt. De som känner mig, vilket definitivt innefattar svärmor, tar inte illa upp och vet att jag umgås lite mer nästa gång de hälsar på en ledig dag.
 
TS behöver snacka ihop sig med sambon. Jag förstår båda parterna, personligen hade liknande besök flera gånger i veckan tröttat ut mig totalt. Jag behöver ladda batterierna helt enkelt för att orka jobba. Samtidigt förstår jag också sambon som vill umgås med sin mor och jag misstänker också att svärmor känner sig ensam.

Det bästa vore att komma fram till någon balans, kanske färre besök på vardagarna?

Att inte vara med och äta middag skulle kännas jättemärkligt och för min del otrevligt (även om jag förstår att det inte ser ut så i alla familjer). Är jag hos särbon och någon av hans kompisar kommer äter vi tillsammans, sedan gör de något (för det är oftast planerat att de ska göra något) och är det ointressant för mig gör jag något för mig själv (eller går upp till svärföräldrarna).
 
Jag tycker attityden i trådstarten är problematisk, "hur kan hon med"... Som att det är självklart att hon gör något fel, men gör det ändå. När det ju inte handlar om något annat än att folk vill olika saker, har olika vanor och kulturer, och ser situationer på olika sätt. Inställningen att svärmor inte borde kunna med att bete sig såhär gör det svårt att lösa situationen, det kan inte vara bara ett sätt som är rätt om man ska komma vidare.

Ja, jag hade tyckt det vore jobbigt att ha henne på besök ofta, men så hade jag ju inte stått ut med att ha karln där heller... Folk är olika, och ska man komma överens måste man acceptera att min utgångspunkt är den rätta för alla. (I så fall vore ju lösningen enkel: gör dig av med sambon så blir du dubbelt så lättad! :up:) Svärmor tycker knappast att hon tränger sig på (jösses hon hör ju av sig innan! det hade ingen i min släkt gjort...) och sambon tycker det är välkommet besök. Han i sin tur tycker TS inställning är, vad var det nu snål och något annat? Det finns väldigt lite förståelse för varandras utgångspunkter här tycker jag. Börja där, ta en ordentlig diskussion där ni - ickedömande! - förklarar er upplevelse, och vad ni faktiskt behöver för att den ska bli bättre. När ni har det i klartext, och båda accepterar att den andra faktiskt får glädje av något helt annat än en själv, då kan ni försöka pussla ihop någon sorts lösning som kanske (inga garantier) kan göra situationen lättare.
 
Jag tycker attityden i trådstarten är problematisk, "hur kan hon med"... Som att det är självklart att hon gör något fel, men gör det ändå. När det ju inte handlar om något annat än att folk vill olika saker, har olika vanor och kulturer, och ser situationer på olika sätt. Inställningen att svärmor inte borde kunna med att bete sig såhär gör det svårt att lösa situationen, det kan inte vara bara ett sätt som är rätt om man ska komma vidare.

Precis så. Det verkar så vanligt, det där med att runda sambon och istället lägga ansvaret på någon tredje part. Uppenbarligen är han okej med att hans mamma kommer och äter. Är han det inte får han väl säga till henne.
 
Precis så. Det verkar så vanligt, det där med att runda sambon och istället lägga ansvaret på någon tredje part. Uppenbarligen är han okej med att hans mamma kommer och äter. Är han det inte får han väl säga till henne.
Så tänker jag också. Ungefär som i de regelbundet återkommande trådarna om hemska bousbarn.

Det är intressant och inte så lite obehagligt att det uppenbarligen är så besvärligt för så många att ta upp vardagliga relationsfrågor med sina (manliga) partners, att de hellre skuldbelägger svärmödrar och barn än bara tar diskussionen.
 
Så tänker jag också. Ungefär som i de regelbundet återkommande trådarna om hemska bousbarn.

Det är intressant och inte så lite obehagligt att det uppenbarligen är så besvärligt för så många att ta upp vardagliga relationsfrågor med sina (manliga) partners, att de hellre skuldbelägger svärmödrar och barn än bara tar diskussionen.
... och att det dessutom är de själva som är ansvariga för familjens relationer, han är det inte.
 
I din situation hade jag dragit iväg kvällarna hans mamma kom. Tycker han det är roligt får han bjuda sin mamma på middag för SINA pengar och laga maten SJÄLV. Jag hade gjort något annat som jag gillade :)

Undrar svärmor hade jag helt enkelt sagt att det kan bli lite mycket när hon kommer över så jag åker iväg och tar det lite lugnt.
 
I din situation hade jag dragit iväg kvällarna hans mamma kom. Tycker han det är roligt får han bjuda sin mamma på middag för SINA pengar och laga maten SJÄLV. Jag hade gjort något annat som jag gillade :)

Undrar svärmor hade jag helt enkelt sagt att det kan bli lite mycket när hon kommer över så jag åker iväg och tar det lite lugnt.

Det känns lite väl passivt-aggressivt och jag undrar hur länge förhållandet överlever det.
 
Jättetrevlig kommentar, verkligen! :laugh:

Funkar toppen för släktsämjan :up:

Jag blir mer och mer glad för min svärmor när jag läser sådana här trådar. Hon är jättesnäll, tränger sig inte på men finns alltid där. Jag blir faktiskt jätteglad när hon ringer och ber mig handla något (utbudet uppe där är ju begränsat) så jag får chansen att återgälda hennes vänlighet och välkomnande :love:
 
Funkar toppen för släktsämjan :up:

Ja precis. "Jaså kommer du nu igen, ja då sticker jag ut tills du gått hem, det blir lite mycket när du är här".

:D

Jag har dessutom mycket svårt att föreställa mig någon som skulle ro iland en sådan kommentar, det låter mer som en sån där typisk buke "Om det var jag så skulle jag minsann ..." - om någon annans situation som man aldrig varit i men som är så himla lätt att hantera från läktaren.
 

Liknande trådar

Relationer Hur ofta umgås ni med vänner? Hur många vänner har ni? Hur ofta träffar ni familj? Jag träffar vänner 1-2 gånger i månaden och samma...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 774
Senast: nyponros
·
  • Låst
Relationer Jag måste få höra era åsikter om det här. En god vän och hennes två barn blev medbjudna till mitt och min mans sommarställe för några...
22 23 24
Svar
463
· Visningar
30 467
Senast: LenaH
·
Kropp & Själ börjar bli tokig... har sån inre rastlöshet jämt som jag får svårare o svårare o hantera. det har kommit gradvis o blivit mkt värre sen...
Svar
2
· Visningar
3 475
Senast: vtok
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 183
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp