Svalaste hjälmen!

ForeverYoung

Trådstartare
Min älskade Lamicell-hjälm som jag haft i nästan 4 år blev för någon vecka sedan avlivad efter en ordentlig avramling. Tävlingshjälmen (och en Lamicell) har därför fått hoppa in som ordinarie hjälm, men jag vill ändå köpa en ny. Jag är väldigt nöjd med Lamicell-hjälmarna just för att de är så lätta och svala att rida i - men finns det några som är ännu svalare? Era åsikter, tack! :)

Sv: Svalaste hjälmen!

Jag har haft en Lamicell i några år nu, innan dess en LAS, nu fick jag en Uvex i julklapp och den slår Lamicellen med hästlängder när det gäller ventilation och vikt.

Jag har en Lamicell Master och tycker inte den är särskilt sval, men har inte Lamicell släppt nån ny modell?

Annars är ju GPA outstanding, och många verkar gilla Uvex också.

Jag har också en Lamicell Master och tycker att den är jättesval!
Men det kanske beror på att det är min första lättviktshjälm... :grin:

Lamicell är mkt svalare än GPA har både och det är jättskillnad till Lamicells fördel när det gäller svalhet.

Jag har en casco. Känns typ som att man rider utan hjälm! Dessutom är dom ställbara vilket jag gillar. Blåser det ute kan jag ha en tunn skidmössa under för öronen (gillar inte öronmuffar som man sätter på hjälmen eller sådana man sätter direkt på örat) :)

jag har en Uvex, super sval och skön enda nackdelen att för min del känns det sitter ovanpå huvudet om du förstår vad jag menar.

Har du Lamicell Master? Märker ingen skillnad från min gamla GPA Titium (knappt någon ventilation alls) och min Lamicell Master.

Japp har Lamicell Master och märker en enorm skillnad jämfört med GPA. Skall mkt till innan man blir varm och svettig i Lamicellen tom så att jag tar en annan hjälm om jag är frusen på kvällen för det blir rent av kallt om huvudet om det är lite kyligt.

Jag har 2st GPA hjälmar en "vanlig" och en speed air och speed air är superskön på sommaren! Man känner verkligen att det kommer in luft när man gallopperar.

Har en uvex floral som är toksval! Känner fartvinden i håret när man rider :love:
Minuset med den är ju priset :crazy:

Fast om man jämför med Speed Air är den fortfarande billigare;) min gick på 2500, så klart dyrare än Lamicell som jag dock tycker har klart lägre komfort än Uvex.

Ja speed air är ju galet dyr :crazy:
Jag har alltid varit lite anti mot lättviktshjälmar för jag har inte hittat någon förutom speed air som jag har tyckt varit skön... men min uvex är jag helt såld på :love:

Speed Air är för dyr, inte värt de pengarna tycker jag.

Är sugen att testa en Uvex, men tycker att många får lite "bollskalle" med dem, tror det är något med skärmen som ger det intrycket...hmmm.

Hatar min Lamicell Master, får ett sjukt fult märke i pannan av den (alla här som har Lamicellhjälmar får likadana märken).

Speed Air är för dyr, inte värt de pengarna tycker jag.

Är sugen att testa en Uvex, men tycker att många får lite "bollskalle" med dem, tror det är något med skärmen som ger det intrycket...hmmm.

Hatar min Lamicell Master, får ett sjukt fult märke i pannan av den (alla här som har Lamicellhjälmar får likadana märken).

Verkar som Lamicell hjälmarna kan skilja sig markant från hjälm till hjälm, när jag köpte min så tog jag på mig provhjälmen och blev totalt såld har annars alltid svårt att hitta sköna hjälmar då de nästan alltid trycker mitt i pannan (bla GPAn gör det) naturligtvis vill man hellre ha en oprovad hjälm som man vet ingen har tappat i golvet odyl så började ta upp en efter en av de som låg nya i kartong (de hade 5 till i samma storlek), ingen av dem satt bra utan de tryckte just mitt i pannan, tittade på tillverkningsdatum då var provhjälmen gjord ett par månader före de andra och alltså inte från samma sändning. Provhjälmen fäljde med mig hem den är så gudaskön helt skapt efter mitt huvud oavsett hur hårt man spänner åt den så finns inte tillstymelse till tryck i pannan, så helt klart kan de skilja i form så kan vara värt att prova sådana från annat tillverkningsdatum än det din egen är ifrån kanske har du samma tur som mig och hittar en med rundare pannform.

Den svalaste hjälmen jag vet om är nog den jag har när jag åker Inlines.. den har massa sköna hål och små kuddar som ligger an mot huvudet bara, dessutom snygg och skön.
Och den har en hög säkerhetsgrad eftersom man oftast åker på asfalt och slår i om man falleromkull rätt hårt i backen.

Om den är godkänd för att tävla hästeri med vet jag inte men som träningshjälm funkar den super varma dagar.
Den finns att köpa i en sportaffär

Jag älskar min Las Hitek Anvil(distanshjälm), sval och skön! Hade en Lamicell innan men Lasen är betydligt svalare.

Jag skulle också rekommendera Uvex eller Casco. Du som tyckte att den satt "på huvudet" har du provat o ställa "ner" den. Du kan inte bara justera omkretsen, utan även hur den ska sitta på huvudet. I de flärparna som sitter vid öronen kan du dra dem upp eller ner. Det krävs lite teknik, manlyckas inte om man böjer dem. Men prova att dra ut dem en bit, skruva upp lite i nacken, ta på dig hjälmen o skruva åt tills den sitter lagom. Vet inte om du redan gjort detta, men om inte så är det ett bra tips!

menar du skruven där bak som reglerar storleken?? om det är den så har jag försökt... älskar hjälmen men som sagt får känslan av att den sitter ovanpå huvudet.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver köpa en ny hjälm. Är dressyrryttare och har ganska mycket hår, både tjockt och långt. Tanken är att jag ska ta upp tävlandet...
Svar
2
· Visningar
653
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 393
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 663
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka