Svallkött

Elise4321

Trådstartare
Har en häst med ett sår på insidan av framkotan där det bildats svallkött. Såret är i dagsläget ca 1x1 cm och vet skar bort svallkött för 2 v sen, då var såret större, kke 2x1 cm. Bandagerar med sorbact, pollsterlinda och vetwrap Finns det något so
Kan skynda på läkningen? Tex aloevera el honung? Eller luckrar det bara upp ytan och förlänger läktiden 🤔
 
Manukahonung plus sorbact har veterinär ordinerat mig. Och låt bandaget sitta så länge som möjligt, åtminstone 3-5 dagar.
 
Jag fick också ordination på medicinsk honung vid sårskada av första veterinären. Nu pratade jag med annan veterinär i dag och hon sa att honungen stimulerade bildning av svallkött 🙃

Googlade lite och hittade ett examensarbete från SLU (Johnzon, 2015) där honungen gav mer svallkött. Exjobbet hänvisade också till en ytterligare studie om honungens påverkan på svallköttsbildning.
Men kanske finns det nyare studier som säger annat?
 
När min haflinger hade ett svårläkt sår med svallkött så fick jag tips om att skrubba det så det blödde, jag använde en kökssvamp. Sedan baddade jag med outspädd probihorse och plåstrade över det med kompress och snöggtejp. Svallköttet var borta på drygt en vecka.
 
Jag fick också ordination på medicinsk honung vid sårskada av första veterinären. Nu pratade jag med annan veterinär i dag och hon sa att honungen stimulerade bildning av svallkött 🙃

Googlade lite och hittade ett examensarbete från SLU (Johnzon, 2015) där honungen gav mer svallkött. Exjobbet hänvisade också till en ytterligare studie om honungens påverkan på svallköttsbildning.
Men kanske finns det nyare studier som säger annat?
Jag har vid två tillfällen använt medicinsk honung på min häst vid lite större sårskador (ja, han är en klant som gör illa sig oftare än genomsnittet... :(). Båda gångerna har han fått svallkött som behövt skäras bort av veterinär. När unghästen nu haft lite större sårskador har jag skippat honungen och det har läkt utan svallkött varje gång. Visserligen är detta bara min, ytterst begränsade, erfarenhet men det verkar ju tyvärr vara helt i linje med studierna som nämns här.
 
Jag har vid två tillfällen använt medicinsk honung på min häst vid lite större sårskador (ja, han är en klant som gör illa sig oftare än genomsnittet... :(). Båda gångerna har han fått svallkött som behövt skäras bort av veterinär. När unghästen nu haft lite större sårskador har jag skippat honungen och det har läkt utan svallkött varje gång. Visserligen är detta bara min, ytterst begränsade, erfarenhet men det verkar ju tyvärr vara helt i linje med studierna som nämns här.
Ja, för min hästs sår så gick svallköttet tillbaka över natten när jag tog bort honungen. Möjligt att det bara sammanföll, men jag kommer nog inte välja honung i första hand iaf.
 
Vi skrubbade med grönsåpa och lindade dygnet runt efter veterinärs rekommendation. Hästen hade massor med svallkött efter ha fastnat i en stakettråd och skurit upp kotan rejält.
 
Har en häst med ett sår på insidan av framkotan där det bildats svallkött. Såret är i dagsläget ca 1x1 cm och vet skar bort svallkött för 2 v sen, då var såret större, kke 2x1 cm. Bandagerar med sorbact, pollsterlinda och vetwrap Finns det något so
Kan skynda på läkningen? Tex aloevera el honung? Eller luckrar det bara upp ytan och förlänger läktiden 🤔
Låt det ta sin tid. Ingen honung på.
 
Du kan be att veterinären skriver ut receptbelagd kortisonsalva. Det hjälper väldigt bra mot svallkött.
 
Vi har en med stort sår med svallkött, vi skar bort svallkött hos veterinär som sa att det mest troligt skulle behöva göras om med vissa intervall. Vi har haft honung på kompressen och bytt bandage ca var tredje dag. Svallköttet har hållit sig borta och nu sju veckor senare är såret nästan läkt. Hittade efter ett par veckor också studien om att honung kan stimulera svallkött men vi fortsatte eftersom det inte hade gjort det på vår häst fram tills dess.
 

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 609
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp