Svamp mellan tårna

Problematisk

Trådstartare
Ena hunden är lite rödaktig i pälsen mellan tårna och trampdynorna. Han verkar inte besvärad av det, slickar inte eller liknande men jag vill såklart stoppa det innan det blir värre. Helt säker kan jag förstås inte vara, men jag misstänker starkt att det är svamp. Vad är bästa sättet att behandla och förebygga att det blir värre?
Är det nödvändigt att klippa bort all päls mellan trampdynorna?
Har läst om nåt schampo, men nu minns jag inte vad det heter och kan inte hitta var jag läste det. Det rekommenderades iallafall att tvätta tassarna med det varje dag, tankar om det?
Någon salva, spray eller liknande?
Han springer ut och in som han vill hela dagarna, så det är ju svårt tyvärr att torka tassarna torra varje gång han kommer in. Då kommer vi inte få göra annat än torka tassar...
 
Klipp bort päls och håll torrt. Tvätta med fungoral i några dagar och sen kan du spraya eller tassbada i utspädd äppelcidervinäger för att underhålla.
 
Ena hunden är lite rödaktig i pälsen mellan tårna och trampdynorna. Han verkar inte besvärad av det, slickar inte eller liknande men jag vill såklart stoppa det innan det blir värre. Helt säker kan jag förstås inte vara, men jag misstänker starkt att det är svamp. Vad är bästa sättet att behandla och förebygga att det blir värre?
Är det nödvändigt att klippa bort all päls mellan trampdynorna?
Har läst om nåt schampo, men nu minns jag inte vad det heter och kan inte hitta var jag läste det. Det rekommenderades iallafall att tvätta tassarna med det varje dag, tankar om det?
Någon salva, spray eller liknande?
Han springer ut och in som han vill hela dagarna, så det är ju svårt tyvärr att torka tassarna torra varje gång han kommer in. Då kommer vi inte få göra annat än torka tassar...

Om hunden har svamp kliar, naggar och slickar den. Missfärgad päls är inte samma sak som svamp så varför behandla om hunden är obesvärad?
Mina hundar har också missfärgad päls mellan trampdynorna, pga av att de svettas och alla kroppsvätskor och andra vätskor med annat pH kan missfärga päls.
Jämför med hundar som har skägg och dreglar mycket eller har rinniga ögon. De har missfärgad päls men inte svamp. Jästsvampsinfektionwr sätter sig i hud och klor och inte på hårstråna.
 
Mina blir alltid lite röda i pälsen i tassen den blöta årstiden. De visar dock inga som helst tecken på att vara störda, ha klåda eller liknande, så jag låter det bara vara.
 
Om hunden har svamp är själva huden röd och irriterad. Att pälsen är röd är inget symtom på svamp. Precis som @Malibu_Stacy säger så färgar hundens egna kroppsvätskor pälsen. Min hund har bruna ränder under ögonen, men när jag klipper bort den pälsen så är huden fin.

Så behandla inte i onödan. Är huden fin-låt det vara.
 
Tack för alla svar! Jag har tyckt han varit lite rödaktig i huden också, men det är lite svårt att se ordentligt. Men idag fick jag tillfälle att verkligen sära på pälsen mellan alla trampdynor och titta, och han är möjligtvis lite röd på vissa ställen men inte mycket. Då är det bäst att inte göra något alls då, utifrån era svar? Men självklart fortsätta hålla koll på om huden blir mer röd/irriterad.

Nu kommer jag förresten också ihåg att han hade en period för ett tag sen, minns tyvärr inte när, då han slickade och "bet" en del under tassarna ibland. Det var ingen lång period, inte så vi var till veterinär innan det försvann av sig själv. Kan det ha varit svamp då? Och isåfall, kan det försvinna av sig själv på kort tid (uppskattningsvis ur minnet, en vecka kanske)? Han var inte jätteirriterad, men var där och pillade en del när han låg och vilade.
 
Tack för alla svar! Jag har tyckt han varit lite rödaktig i huden också, men det är lite svårt att se ordentligt. Men idag fick jag tillfälle att verkligen sära på pälsen mellan alla trampdynor och titta, och han är möjligtvis lite röd på vissa ställen men inte mycket. Då är det bäst att inte göra något alls då, utifrån era svar? Men självklart fortsätta hålla koll på om huden blir mer röd/irriterad.

Nu kommer jag förresten också ihåg att han hade en period för ett tag sen, minns tyvärr inte när, då han slickade och "bet" en del under tassarna ibland. Det var ingen lång period, inte så vi var till veterinär innan det försvann av sig själv. Kan det ha varit svamp då? Och isåfall, kan det försvinna av sig själv på kort tid (uppskattningsvis ur minnet, en vecka kanske)? Han var inte jätteirriterad, men var där och pillade en del när han låg och vilade.
Det kan vara en helt "vanlig" irritation i huden av skräp och fuktig päls. Vid sådana tillfällen smörjer jag lite med Aptus Derma SpotOn och det brukar bli bra på ett par dagar. Det står att man ska behandla i 14 dagar men det tycker jag är onödigt när det så snabbt blir bra. Behöver kanske göra det nån gång i månaden eller så på grund av regn och blötsnö.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag hoppas kunna få några åsikter om min hunds kliande. Han är nästan 8 år och har haft klåda under hela sitt liv, vissa säsonger...
Svar
9
· Visningar
1 253
Senast: Vitsippan
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej! Vi har fått bekräftat giardia på vår valp 13v. Vi började behandlingen i söndags med axilur som ska ges i 5dagar. Vi badade han i...
Svar
18
· Visningar
2 642
Senast: dobbis
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp