Bukefalos 28 år!

Sv: Svamp

Det bästa är väl om du inte klipper hästen igen utan låter hårremmen växa ut. Då slipper hästen ha täcken i fortsättningen. Under tiden är det väl bra att kontakta vet. så du får ett bra medel mot svampen.
 
Sv: Svamp

Är det ett riktigt ylletäcke så är det nog bara i 30 grader som det går att tvätta alls. Ylle är extremt känsligt vid tvätt i lite högre tempraturer. Ett termotäcke tål nog bättre en tvätt i hög värme, men det kan ju behöva impregneras igen efter tvätten. Beror ju på vilken sort man har och hur det är konstruerat för att vara vattentätt.
 
Sv: Svamp

Kan ponnyn stå inne med endast fleecetäcke på natten eller är det för kallt ? MVH Louise

Har du ponnyn i ett varm-eller kallstall?
Är det ett varmstall och den står inne tycker jag inte att den ska behöva något täcke inne alls.
Är det däremot ett kallstall så kanske den behöver ett fleece eller ulltäcke när den står inne.

Har själv inte haft mycke täcken på min nuvarande (Quarter) och fd. häst (halvblod) när jag haft dom klippt och inne på natten. Bara täcke om det varit kallt, typ kallstall.

Sen som andra skriver se till att tvätta täcken och shabrak ofta och varmt så svampen dör.

Lycka till
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 213
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 455
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 615
Senast: tanten
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 774
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp