Svampinfektion, smittsamt?

Citron och lime skulle jag inte våga prova. Äppelcidervinäger utspätt med hälften vatten att badda med kan ha övergående sveda om sår finns och om man har mycket svamp. Sen kan man ha starkare om man vill.
Förr användes just äppelcidervinäger inom humanvården mot just svamp.

Vid dricka brukar man ta en mask i ett glas vatten och dricka. Det hjälper till från insidan mot svampen.

Tack vare detta köpte jag idag äcv och ska prova att dricka det i vattnet. Samt badda i munnen.

Tack!
 
Svamp kan vara mycket svårt att bli av med. Tyvärr är kunskapen om svamp inte alltid så stor. Ibland är det långtidsbehandling på flera månader som gäller.

Eftersom du har problem på fler ställen på kroppen så är min gissning att tabletter under en längre tid är nödvändigt. Två veckor är en kort tid och något man provar första gången för att se om det hjälper. Är infektionen återkommande så behövs det oftast en mer aggressiv behandling.

En gissning är att även din dotter kanske kan vara smittad. Du får hålla koll på henne.

Tomaten (om du är lite överkänslig) du äter kan irritera din mun så att svampen får fäste igen. Dvs den i sig orsakar inte svampen men den skapar en gynnsam miljö för svamptillväxt.

Även eventuell partner kan behöva behandling om du får svamp igen och igen.

Svamp i underlivet kan också vara bakteriell vaginos. Eller snarare det ena kan "dölja" det andra. I så fall behövs även antibiotika. Det är därför man egentligen skall ta prover och det går oftast att göra även om man behandlar med tex krämer.

Det du skriver om tomat är en ny vinkel. Låt oss säga att svampen får fäste och blommar upp i munnen, för att sedan påverka kroppen?

Det skulle faktiskt kunna förklara både för mig och väninnan.

Jag åt antibiotika i somras, kan den orsaka att jag fick problem efter? Jag har mest problem i munnen, det kommer där först. Sedan kliar det på kroppen, sedan är det snippan. Endast när jag fick problem där som jag tog tablett, och insåg att allt det andra försvann..
 
Det du skriver om tomat är en ny vinkel. Låt oss säga att svampen får fäste och blommar upp i munnen, för att sedan påverka kroppen?

Det skulle faktiskt kunna förklara både för mig och väninnan.

Jag åt antibiotika i somras, kan den orsaka att jag fick problem efter? Jag har mest problem i munnen, det kommer där först. Sedan kliar det på kroppen, sedan är det snippan. Endast när jag fick problem där som jag tog tablett, och insåg att allt det andra försvann..
Antibiotika slår ju även ut dom bra bakterierna. Det är inget ovanligt att man får svamp om man tar antibiotika.
 
Jag ska kolla min mun! Ska ha mens strax, får se. Dock tänka på om jag har småsår osv. Hur det blir om svampen kommer. Om den kommer parkera mig på vc och försöka få tid för en längre behandling och hänvisa till att tvåveckorskuren hjälpte.

Tack!

Ska se om väninnan har någon tid från pojkvännen. Isf kan ju hon fundera på samma... Visat henne tråden så hon får alla tips :-)
 
Värt att tänka på är vad som utlöser svampangreppen. Är det antibiotikan eller något annat?
I mitt fall är socker en stor bov och jag äter så sockersnålt jag kan. Om du inte vet orsaken kan man behandla i evighet om det inte är en ren tillfällighet vill säga som av tex antibiotika.
 
Värt att tänka på är vad som utlöser svampangreppen. Är det antibiotikan eller något annat?
I mitt fall är socker en stor bov och jag äter så sockersnålt jag kan. Om du inte vet orsaken kan man behandla i evighet om det inte är en ren tillfällighet vill säga som av tex antibiotika.

Jag äter inte frukt så ofta, ca någon gång i månaden. Detta pga jag blir hungrigare av det. Socker överlag undviker jag, kan använda lite i mat istället för buljong tex, lagar nästan all mat hemma från grunden osv.

Jag hoppas ju att det var antibiotikan gför mig....
 
Jag äter inte frukt så ofta, ca någon gång i månaden. Detta pga jag blir hungrigare av det. Socker överlag undviker jag, kan använda lite i mat istället för buljong tex, lagar nästan all mat hemma från grunden osv.

Jag hoppas ju att det var antibiotikan gför mig....
Hoppas på det :)

frukt funkar dock för mig men inte vanligt socker.
 
Pratat med min vän, varje gång hon är hos sin pv kommer tungans svullnad tillbaka, samt kliat insida läppar. Däremot blir det inte värre just nu för när hon åker tar hon en antisvamptablett och är då symptomfri tills nästa gång. De har gjort så nu att han också tar en när hon gör, men ändå, samma varje gång. Visste inte om det förrän nu. Varit så endast två helger iofs. Vad mer kan de göra?

Han har mycket mjäll tex, det har blivit bättre dock ej bra, av all svampbehandling....
 
Så tack vare lite nya vinklar jag fått i denna tråden spenderade jag en tråkig natt sökandes på mer generella blåsor på tungan, kilande mun. Hittade både afte och karttunga, och satte mig och gjorde en tidslinje.

Första gången jag fick medel mot svamp hade jag en mycket stressad period, hade massor på jobbet, massor hemma... hittade gamla kort och de såg precis ut som afte.

Nu andra gången som det blev så här illa är det antibiotika. Denna gången har jag sprickor i tungan dessutom, så som det kan vara både för afte men ffa karttunga.

Inget av det smittar. Både och beror på nedsatt immunförsvar vilket jag nog haft båda gångerna (?).

Det ena kan triggas av vissa matvanor, tex tomat, kiwi, mango, ananas o liknande. Det kan också triggas av långa nivåer av B-vitamin och/eller zink.

Jag har alltid ätit bl.a. Zink men iom det tog slut i våras köpte jag inte mer pga pengar och sedan inte kommit mig för.

Jag tog en antisvamptablett tidigare i veckan, stod inte ut längre. Då blev allt bra utom några vita blåsor. Det var dessa som jag sökte efter förklaring på den där natten...

Att dricka äppelcidervinäger verkar hjälpa, vilket jag inte tyckt innan, men då med vanlig vinäger. Så tack!

Tog i förrgår och handlade zink igen, den mest lättupptagliga varianten samt B-vitamin. Blåsorna på tungan är nästan helt borta efter två dagar. Känner av vart de var, men både sprickor och blåsor syns inte!

Kompisen ska prova lite också. Återkommer med hennes rapport. :)

Finns det fler med problem, prova! Just nu är jag helt överlycklig!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag orkar inte göra ett anonymt nick, så ni som känner mig IRL läser på egen risk :D (risk för att endast kunna tänka på min fisse när...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
17 905
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp