Svängda gjordar.

Nominous

Trådstartare
Jag är på jakt efter svängda gjordar tror jag. Alla mina raka gjordar drar fram sadeln lite eller lägger sig för nära armbågarna fast jag har anatomiska gjordar så han får sår på armbågarna. Jag har provat att lägga gjordarna längre bak men de glider bara fram under passet och när de glider fram drar de med sig sadeln. Om jag lägger gjorden i normalläge så ligger sadeln kvar där den ska.

Så jag tror jag måste prova svängda gjordar nu. Om jag lägger mina raka gjordar lite längre bak så glappar de i bakkant och trycker i framkant. Så då borde väl kanske en svängd funka?? De brukar väl kunna sitta hårdare i bakkant?? Han verkar inte skapt för raka gjordar :crazy:

Så nu vill jag ha förslag på bra lädergjordar som svänger, både dressyr och hopp med platta, om det inte finns bra med platta så får det bli utan. Det jag är ute efter är bilder på gjordarna utlagda platt på golvet så jag ser hur de svänger.
Någon som har förslag och/eller bilder på bra gjordar?? :)

Sv: Svängda gjordar.

Såhär ser det ut med raka gjordar. :crazy: Nu ligger gjorden så långt bak den måste ligga för att armbågen ska gå riktigt fri och inte bli sårig och blodig efter ridtur. Men den lutar ju kraftigt bakåt nu gjorden och den trycker i framkant av gjorden. Sadeln dras fram av gjordarna som gärna vill glida fram ännu mer mot armbågen och lägga sig precis på armbågen.

Obs, på denna bild är hästen fet sedan skada och bete och har precis börjat skrittats igång igen efter ett halvårs konvalescens. Han är smalare nu!! Men problemet kvarstår.

Är jag rätt ute som funderar på svängda gjordar??

31981376.jpg

Och sedan nästa problem. Jag hittar någorlunda bra vanliga långa gjordar som är svängda och anatomiska, men de jag hittar finns bara upp till 130cm. :devil: Hästen drar 140....:o:mad:

Är det lika stabilt och bra med en lång gjord och att man sätter dit en lös platta om man inte hittar gjord med platta som är svängd?? Har aldrig haft lös platta på någon gjord. :)

Jag har blivit avrådd av både tränare, veterinär och equiterapeut att använda svängda gjordar eftersom trycket blir helt fel av dom. Min häst har stor mage (skapt sådan) som trycker fram sadelgjordarna, men använder Amerigos anatomiska dressyrgjord på honom och den funkar super, de har även en lång modell med liknande konstruktion.

Fast beror inte det på hur de är skapta??? Problemet är väl att de svängda kan trycka i bakkant. men de raka trycker i framkant på min häst. Då borde väl svängda kanske ligga mer jämt på honom??

Grejen är den att jag är inte ute efter en gjord som ä'r svängd så den lutar bakåt. För så blir det ju på bilden som jag lagt in ovan, även om den är rak. Det jag mer är ute efter är ''svängd'' där en gjord ligger an där de ska men sedan svänger väldigt mycket bakåt för en sadel som ligger an långt bak och sedan går rakt upp till sadeln. Alltså den är inte svängd, men man flyttar bak spännena. Någon som fattar???
Typ såhär. Man ser ju att vinkeln blir en helt annan jämfört med gjorden som sitter på. För den lutar ju bakåt pga sadeln ligger så långt bak.
Någon som vet om en liknande gjord?? Om en sådan här ligger kvar där den ska så klarar han armbågarna om jag kan lägga den där jag ritat den.

31982966.jpg

Senast ändrad:

Jag kan rekomendera Wintec cair gjordarna, de är helt super på hästar där sadelgjorden drar fram sadeln och skaver, har själv 2st. kan visa bilder imorgon.

Jag har en svängd dressyrgjord från Glen Gordon som jag tycker är suveränt bra, använder den nu på alla mina, oavsett om de egentligen behöver en svängd gjord eller inte o den funkar lika bra på alla. Det enda jag ändrar är att på den ena spänner jag främsta spännet ett hål hårdare o på de andra spänner jag lika.
exakt samma här. (fast jag har den bara på en häst)

Jag kan rekomendera Wintec cair gjordarna, de är helt super på hästar där sadelgjorden drar fram sadeln och skaver, har själv 2st. kan visa bilder imorgon.

Ja tack gör gärna det!! Problemet är dock inte att de skaver - det är armbågen som slår i gjordarna och då kläms skinnet och det går hål på det. :crazy: Fantastiska sadelläge...

Men jag tror jag har kommit på en liten bov i problemet.. Iafl nåt dom påverkar det lite grann. Det är nog martingalen som drar fram gjorden lite... Hur löser man det om man verkligen behöver martingalen i hoppningen?? :( Såg idag när han ryckte upp huvudet att gjorden drogs fram... :devil:

Men om gjorden ska vara svängd som du ritat på bilden så kommer ju armbågarna slå i ännu mer? Därför jag tipsade om Amerigos anatomiska gjord, den är rejält "utskuren" både för magen och armbågarna samt har en liten tryckplatta undertill.

Varför ska jag ha svanskappa när sadeln ligger blockstilla bara gjorden inte glider?? Jag har ju en gjord som är i dåligt skick som ligger bra. men jag måste ha en ny. De finns inte längre att få tag i. Alla andra gjordar i samma form glider fram. Det är alltså inte sadeln som glider fram, utan gjorden - och den drar med sig sadeln fram. Förstår inte hur svanskappa ska kunna förhindra det..

Men om gjorden ska vara svängd som du ritat på bilden så kommer ju armbågarna slå i ännu mer? Därför jag tipsade om Amerigos anatomiska gjord, den är rejält "utskuren" både för magen och armbågarna samt har en liten tryckplatta undertill.

Nä jag vet.. Men om man har en sådan gjord så kanske den går att lägga tillräckligt långt bak för att klara armbågarna utan att glida fram som de raka gör. De vill inte ligga still där bak där jag vill sätta dem. Det är skitsvårt.. :crazy: men som jag skrev ovan funderar jag på om martingalen kanske försvårar det hela. Ska rida utan ett tag och se vad som händer..

Det var ett skämt men jag fick faktiskt det som ett tips av min tränare till min förra ponny men jag hittade nån supergjord som låg stilla..

Kolla begagnat om det finns en sån gjord?

Det var ett skämt men jag fick faktiskt det som ett tips av min tränare till min förra ponny men jag hittade nån supergjord som låg stilla..

Kolla begagnat om det finns en sån gjord?

Haha får väl sätta den åt andra hållet, alltå runt svansroten och mellan bakbenen under magen till gjorden så den hålls fast där bak :D :angel:

Jag hade lite samma problem som du, gjorden drog fram sadeln och hästen fick skav utav gjorden då.
När jag var på sadelprovning så fick jag testa Wintec gjorden och den gjorde underverk! sadeln ligger stilla och skavet försvann!
Den väldigt tryckutjämnande eftersom den är luftstoppad med resår innuti.
Dessutom har min häst lätt sadeltvång och det blev oxå bättre med denna gjord.
Jag tycker du ska prova en sådan om du har möjlighet.

Bilder. på 3e bilden ser du skavet och att gjorden inte ligger där längre.

CIMG1727.jpg

CIMG1736.jpg

CIMG1737.jpg

Har liknande problem med min pålle, alla gjordar glider fram eftersom han har sadelgjordläget långt fram. Har testat svängda gjordar, men det har inte funkat. Det som fungerat är amerigos anatomiska gjord (som du fått tips på tidigare) och eric le tixerant sadelgjorden. Hästen föredrar helt klart tixerant-gjorden, den är suverän!

Hmm man kanske ska testa en trixerant gjord. jag gillar dem. Men ligger de stadigt även om man lägger dem längre bak?? Men det blir ju så hemskt mycket pengar om de inte ligger nå bättre än nån annan gjord. Finns ju knappt några bra gjordar alls på beg.markanden :(

Wintecgjorden ser också bra ut. Men jag vet inte hur de kommer ligga på min häst. Det jag även upptäckt är att han ''gillar'' smala, alltså tunna gjordar. Läderjordar tenderar ofta till att bli rätt tjocka. Men min globusgjord i neoprene är suuuupertunn, och den funkar hyfsat fast den glider fram. Han klarar iafl från att få sår på armbågen. Men frågan är hur mycket han slår i den ändå och hur mycket det påverkar honom i arbetet.

Problemet är inte att han får skav av gjorden där hästar brukar få skav, utan han får skav PÅ armbågen. Där den röda lilla pilen visar..:crazy:

31993843.jpg

Liknande trådar

Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
498
Senast: iNHALE
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
436
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 751
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 976
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S