Svängda gjordar.

Sv: Svängda gjordar.

Den hästen ser ut att ha samma problem som våran, sadelgjordsläget och sadelläget skiljer sig så mycket att det blir snett och trångt för armbågen att röra sig fritt. Vi löser det problemet med en Eric Le Tixerant-gjord som är flexibel och kan ligga lite längre ifrån armbågen och i bättre linje med sadelns stroppar. Dock är gjorden inte billig.

På min ligger i alla fall tixerantgjorden stilla längre bak, även fastän min häst har väldigt välvda revben så det blir en böj där (luddigt beskrivet, hoppas du förstår vad jag menar..).

Den hästen ser ut att ha samma problem som våran, sadelgjordsläget och sadelläget skiljer sig så mycket att det blir snett och trångt för armbågen att röra sig fritt. Vi löser det problemet med en Eric Le Tixerant-gjord som är flexibel och kan ligga lite längre ifrån armbågen och i bättre linje med sadelns stroppar. Dock är gjorden inte billig.

Jo han har inte det minsta roliga sadelläget :crazy:
Blir till att spara pengar nu då.. :devil:

På min ligger i alla fall tixerantgjorden stilla längre bak, även fastän min häst har väldigt välvda revben så det blir en böj där (luddigt beskrivet, hoppas du förstår vad jag menar..).

Låter väldigt lovande!! Synd att denna inte finns som kombinerad lång och kort gjord.... Hade vart väldigt ekonomiskt :p

Ha ha.. ja eller hur?! :p Har oxå funderat på om det finns någon billigare hobby.. :devil: Du har ingen i närheten som har en sådan gjord som du kan låna o prova? Om den funkar är den ju faktiskt värd pengarna..

Ja det är fasen inte billigt att hålla på med dethär!!!!! :devil: Tänk om man kunde nöja sig med att strutta runt i skogen med en sliten häst och rida i sin gamla sadel från 90talet och nöja sig med sitt träns från hööks som kostade en hundring för 11 år sedan. Fy fasen vad BILLIGT det hade blivit! :D Inte köpt en grej på 8 år.. :p

Själv ska man betala ridhushyra, träningsavgifter, nya skydd hela tiden, byta sadel varannan vecka, byta bett, köpa nyare snyggare ridkläder osv osv... ;):D

Tyvärr känner jag INGEN som har en sådan gjord. Hade lånat en för länge sedan då jag vart sugen på en ett bra tag. Men har aldrig behövt den.. hahaha tji fick jag!

Jag har en svängd gjord till min häst, hon har väldigt stora bogblad vilket gör att sadeln måste ligga ganska långt bak. En vanlig gjord vinklar sig framåt och drar sadeln framåt, den svängda håller sig på plats. En ridskolaponny som blir extremt fet på sommaren, och får stoora hemska sår har också en lika gjord. Den lämnar såren och håller sadeln på plats.

Gjorden är märkeslös och är köpt för 600 kr på en ridsportsbutik i Borlänge. Men de är identiska med en Glen Gordon gjord, fast halva priset då.

Hittade bara 2 dåliga bilder..

85012_1274039079.jpg

98130_1274817270.jpg

Vart bor du? Finns du i närheten utav mig kan du få prova mina gjordar.
jag har 65cm och 130cm.

Men :cry: Jag hatar att bo långt bort... :crazy: Bort tyvärr i Östersund. men du är en ängel som erbjuder din hjälp!! :love::bow:

hej. Jag har två svängda gjordar och jag är jättenöjd. En av sveriges mest anlitade sadelutprovare och sadelmakare rekommenderar svängd lång gjord men att det kanske inte funkar på exakt alla hästar. Detta för att sadelgjordsläget är längre fram än sadelläget. Det är en globus tror jag och en prestige kanske, man jag tycker hööks variant ser exakt likadan ut. Knights har jag också haft och den funkade bra.

Liknande trådar

Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
498
Senast: iNHALE
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
436
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 751
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 976
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S