Svanskappa vid tömkörning?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _Sparris__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 744
Sv: Svanskappa vid tömkörning?

Jag använder. Annars åker gjorden fram på halsen eller trycker på manken.

Jag använder det. Om jag använder tömkörningsgjorden UTAN svanskappa så snurrar gjorden runt och däckeln är nästan under magen. (rund som en tunna) Ibland använder jag travselen och då sitter den där automatiskt.

Alltid. För att gjorden inte ska trycka på manken eller hämma frambensrörelserna om den åker fram.

Nora skrev:
Alltid. För att gjorden inte ska trycka på manken eller hämma frambensrörelserna om den åker fram.

Där kom min tanke!
Just det där med att den skulle trycka på manken har jag funderat över. För dem blir ju lixom nedtryckande där oavsett om man har en "figurgjord" eller inte.
Så de är möjligt att svanskappan lättar på trycket.

Det beror ju på vad man har för gjord. Jag har en med stålförstärkning, så den ligger helt stilla, och snurrar inte. Och jag har också en häst som är rund som en tunna.

Samtidigt så tycker jag att hästen jobbar bättre (mer) med ryggen eftersom att den oftast lyfter svansen lite med svanskappa.

Jo, En med mankfrihet kan ju också komma så långt fram att den trycker också. Och med den sorten är risken lika stor att trycka på frambenen. Fast risken att den åker runt är ju mindre. Tyvärr är det så att bara de stålförstärkta gjordarna säljs med svanskappa och de billiga som VERKLIGEN skulle behöva det (mjuka i plast eller tyg) ibland inte ens har något fäste för en!

Alltid därför att inte gjorden ska kasa fram/runt.
Har en gjord med mankfrihet men anser inte att det skulle vara bra om den kasade fram över min ponnys obefintliga manke och korta hals. ;)
Dessutom är magen klotrund så allting snurrar runt...

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 101
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
268
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Är det någon som provat det? Funkar de? Alltså en munkorg som är av mjukt hönätsmaterial. Har inte hittat nån i Sverige. Sweet net...
Svar
1
· Visningar
228
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka