Svanskappa

bettysmatte

Trådstartare
Jag har en fundering ang. svanskappa. Hur hårt ska den spännas egentligen, för att undvika att sadeln åker fram, och så att det inte blir för hårt för hästen? Tycker mig komma i håg att man ska få plats med en handsbredd, men var någonstans på hästen? Eller har jag helt enkelt helt fel :eek: ?

Sv: Svanskappa

Jo en stående hand har jag hört i alla fall, men hur sjutton ska det funka. Om man sadlar där den ska ligga och sedan drar gjorden så åker jus adeln framåt i alla fall. Har en shetytis i stallet med det problemet, enda som funkar hyfsat är att sadla utan vojlock men det ser gasnka knas ut och undrar om inte pälsen vänder sig till slut. Sadeln åker framåt i takt med att gjorden dras...

Sv: Svanskappa

den ska inte vara så hård spänd att svansen "åker upp", om du förståe vad jga menar. du märker om den är för hård, för då trycker den på "rumpan".

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
867
Senast: Lisen82
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
543
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
653
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 191
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?
  • Akvarietråden V