Svanskappa

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Alpin87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 208
A

Alpin87

Ni som är för svanskappa, vad ser ni för fördelar?

Ni som är emot, vad har ni emot svanskappa?

För/emot dressyr med svanskappa?

För/emot hoppning med svanskappa?

Jag vet redan att det inte är snyggt ;) Jag syftar på de praktiska för och nackdelarna. :)

Sv: Svanskappa

Jag hade svanskappa förut på min islandshäst när sadeln åkte fram hela tiden, men på senare tid har jag slutat med det eftersom det blev märken på korset och det kan ju heller inte vara så skönt som häst att ha det heller.:( :crazy:

Men tror du inte att det är bättre än att sadeln glider fram på bogarna på en sommarrund mage eller på en häst som är överbyggd och har låg manke?

Glider sadeln fram så passar den ju inte... Att använda svanskappa är lika fel som att fixera sadeln med en föbygel.

Går det egentligen att vara för eller emot svanskappa? Antingen så beöver hästen det eller ej. Naturligtvis är det väl inte särskilt behagligt men finns det ingen annan lösning så får man antingen använda det eller rida barbacka. Sadlar som ligger för långt fram är det värsta jag vet, hämmar hästen totalt och gör mer skada/obehag än en rätt avpassad svanskappa. Tycker jag i alla fall.

Glider sadeln fram så passar den ju inte... Att använda svanskappa är lika fel som att fixera sadeln med en föbygel.

Håller med dig, naturligtvis ska man försöka hitta en sadel som passar i första hand! Men det finns faktiskt hästar där ingen sadel ligger stilla, och då tycker jag att det är bättre att använda svanskappa än att sadeln glider fram.

enligt en del i andra trådar (folk som haft kontakt med sadelutprovare och kiropraktorer, dvs folk med kunskap) så gör svanskappan INGET ILLA på hästen.. själva svansen är så ofantligt stark och ryggraden där är kraftig så det ska extremt mycket kraft till med en svanskappa innan hästen skadas.. har man en sadel som iaf sitter bra men glider fram lite är svanskappa ett bra alternativ..

det enda som kan vara svårt är att vänja in små bockmaskiner på svanskappan som givetvis känns litegranna för hästen i början.. :p

Om det är absolut, helt omöjligt att hitta en sadel som inte glider fram utan svanskappa, så är svanskappa OK enligt mig. Bättre det än att sadeln ligger och trycker eller stör bogarna.
Så länge svanskappan är väl tillpassad och inte skaver eller spänner så.

Man kan kanske padda under ryggstycket med fårskinnsludd eller liknande om man ska använda den ett längre tag eller om hästen är känslig.

Glider sadeln jättemycket så att svanskappan spänns åt hårt runt svansroten, kanske man bör prova ut en ny sadel eller komma på någon annan lösning. För det är ju inte så trevligt för hästen menar jag.

Har ju svanskappa när jag kör hästen, och det har hon alltid accepterat.

Liknande trådar

Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
777
Utrustning Läst lite forskning om skaderisk på överhettade senor i för varma benskydd. Många är emot fårskinn/ludd i benskydd och menar att det...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej Någon som vet hur en glidskena på en skrittmaskin modell äldre skall smörjas hittar inga smörjnipplar eller dylikt så alla råd tas...
Svar
1
· Visningar
198
Senast: Angel
·
Gnägg Jag har börjat fundera kring det här med vad raser avlas emot. Tex svenskt varmblod avlas mot hoppning, dressyr och fälttävlan... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka