Svanspåse till transport

the_connemara

Trådstartare
Min häst har en enda nackdel, han lutar sig mot luckan o bajsar ner precis hela bakdelen när han åker släp. Såklart har han kritvit svans :p

Behöver jag hålla den ren fixar jag det. Men jag vill ha en enkel drapålösning för vardagsresor. De långa på Hööks tex blir blött rakt igenom, lika kortare som dessutom såklart inte skyddar svansen.

Hur gör ni andra med vit svans o hästar som är lite grisiga? Nu får han vara fläckig i svansen, det går inte att torka väck med vatten på ett smidigt vis utan att svansen är blöt igen.
 
Min häst har en enda nackdel, han lutar sig mot luckan o bajsar ner precis hela bakdelen när han åker släp. Såklart har han kritvit svans :p

Behöver jag hålla den ren fixar jag det. Men jag vill ha en enkel drapålösning för vardagsresor. De långa på Hööks tex blir blött rakt igenom, lika kortare som dessutom såklart inte skyddar svansen.

Hur gör ni andra med vit svans o hästar som är lite grisiga? Nu får han vara fläckig i svansen, det går inte att torka väck med vatten på ett smidigt vis utan att svansen är blöt igen.
Jag har två svanspåsar. Den ena har jag köpt av en westernryttare så kolla butiker med westernprylar. Den andra har min medryttare sytt. :)
 
Har samma bekymmer ;). Har provat ett par varianter från hööks men de satt ju inte kvar ens under den korta tid det tar att lasta hästen :D.
 
Jag syr egna i vaxat tyg (tyg vaxduk) men kolla på diverse westernaffärer tex. western horsemen finns i nylon vet dock inte om de är vattentäta.
 
puttar upp tråden lite :p,
hästen min grisar ner svansen en hel del vid transport, hjälper inte att bara fläta.
hade hästen varit lättlastad så hade jag nog nöjt mig med att fläta upp och linda bara (billigt och bra ;))
men vill ha ngt jag kan sätta på då hästen står på transporten.
vad för modell tror ni kan fungera?
 
är det bara en kardborre runt svansroten som håller den uppe?
känns lite klent faktiskt..
tänker att en idealisk svansskydd/påse har typ gel/antiglid padd mot svansen och breda kardborrar runt allt, med en lätt glatt påse som det är enkelt att lägga in svansen i utan att behöva trä på den hela nerifrån vägen upp :p

Alltså jag har aldrig själv satt den på men svansen flätas och så stoppas den in i påsen och fästs med kardborre, har också alltid undrat mig över hur de blir sittande men de sitter på i flera dagar ibland trots piskande svansar och det ser ut som de är lätta att dra på då man kan välja att ha den öppen i botten.
Finns ju ett svansskydd för svansroten som man kan köpa till och fästa den i annars.
 
Bucas har en modell som kan fästas i (Bucas-)täcket. Har ingen egen erfarenhet av denna. Bara sett på bild...
 
Bucas har en modell som kan fästas i (Bucas-)täcket. Har ingen egen erfarenhet av denna. Bara sett på bild...
Har sällan täcke på i släpet. Inte världens bästa ventilation och blir varmt snabbt.
(Sen jag satte i en extra ventil så svettas hästen i alla fall inte :p)
 
En svanspåse från vilken westernbutiker som helst fungerar jätte bra. Har det till min häst (vit smuts häst) jag gör en inbakad fläta och sen för jag upp påsen enda upp till första delen av flätningen. Sticker igenom en av tamparna i flätningen och knyter en rosett. Klarar resor utan problem till Tyskland 17 h i transporten (med avrastning ej inräknat) och svansen blev inte skitig. Tumbleweed, wsternhorseman, pryss, men min favorit butik är highridge hound and horses.
 

Liknande trådar

Hästvård Fann denna text på nätet. Tänkte att det kanske var något för er med skimmel eller bara vit man o svans som är svår att hålla ren...
Svar
5
· Visningar
3 655
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp