Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Nej, dom kanske inte är mindre trovärda. Men informationen om dom och deras kopplingar till ÅS är viktig, för den journalistiska trovärdigheten
Sedan informationen i sig inte friar eller fäller ÅS, det kan ju bara den stundande utredningen göra.
Som jag sagt innan, hela denna historia har blivit absurd på grund av dålig journalistik. Det innebär inte att jag för den skull tror att det inte finns en historia. Förstår ni.
TV4 hade för brottom och både vittnen och ÅS får lida för det. Hade de gjort ett bra jobb så hade inte vittnena idag fått utstå spekulationer om lögn. För om journalisterna hade gjort sitt jobb och det visat sig att det inte fanns trovärdighet i uppgifterna så hade det inte blivit något program. Hade de gjort sitt jobb och funnit uppgifterna trovärdiga så hade vi inte haft denna diskussion och i stället undrat, hur f.. kan ÅS.
Att gå ut med ett dåligt underbyggt arbete i vårat största media är det som jag irriterar mig på.
Sedan hoppas jag innerligt att ÅS inte har gjort detta, och det med tanke på hur många hästar han har haft i träning under åren som i sådanna fall fått utstå det.

Hmmm, ja jag kan hålla med i delar av det du skriver. Förutom att jag anser uppgifterna extremt troliga. Mängder av anmälningar, tidigare tillslag, rykten och vittnen gör saken trolig...och därför intressant. Högre krav kanske man inte kan ha på ett debatt program i TV 4, vad vet jag.
Nej nu tar vi helg. Ha det gott alla travvänner :)
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Nej, dom kanske inte är mindre trovärda. Men informationen om dom och deras kopplingar till ÅS är viktig, för den journalistiska trovärdigheten
Sedan informationen i sig inte friar eller fäller ÅS, det kan ju bara den stundande utredningen göra.
Som jag sagt innan, hela denna historia har blivit absurd på grund av dålig journalistik. Det innebär inte att jag för den skull tror att det inte finns en historia. Förstår ni.
TV4 hade för brottom och både vittnen och ÅS får lida för det. Hade de gjort ett bra jobb så hade inte vittnena idag fått utstå spekulationer om lögn. För om journalisterna hade gjort sitt jobb och det visat sig att det inte fanns trovärdighet i uppgifterna så hade det inte blivit något program. Hade de gjort sitt jobb och funnit uppgifterna trovärdiga så hade vi inte haft denna diskussion och i stället undrat, hur f.. kan ÅS.
Att gå ut med ett dåligt underbyggt arbete i vårat största media är det som jag irriterar mig på.
Sedan hoppas jag innerligt att ÅS inte har gjort detta, och det med tanke på hur många hästar han har haft i träning under åren som i sådanna fall fått utstå det.

Jag säger inte emot dig, håller med dig :)
Men jag funderar över:
Jag antar du tex tänker på det rykte som går om varför Disa slutade hos ÅS. Det är ju ett rykte till att börja med, sen finns det 2 sidor av en historia och det kan ju sen länge vara utagerat o förlåtet. ÅS har ju tex kört deras häst i lopp efter det o haft den i träning (om jag förstått det rätt?)

Å andra sidan, varför låter man en människa man anmäler för djurplågeri ha med sin häst att göra?
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

kl

"Det finns inte bara en, utan tusen andra!" - Hästskötare

Har inte läst tråden alls, men följt affären om ÅS lite och är INTE förvånad att detta nu kommer upp. Tyvärr är det mer vanligt än vad man tror och detta vet jag är den riktiga sanningen. Vi hade en travhäst hos en b-tränare (förvisso), men som har mycket kontakt med en a-tränare som använder samma metod som ÅS blivit anklagad för (båda två). Våra travhästar har tyvärr ALLA blivit utsatt för detta, både i amatör och proffesionell träning. Hade jag mer kött på benen än det jag har skulle jag utan tvekan höra av mig till dem som har hand om detta. Tycker att följande citat avslöjar mycket då barn är de mest ärliga individiteterna som finns: "Men pappa, hämta pinnen med ström på som du brukar så går hon (hästen) in!". Den amatörtränarn visste inte vad han skulle göra när dottern sa så, och tyvärr vet jag inte om det hade hjälpt då i och med att jag då var 14 år när jag fick höra det.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

kl



Har inte läst tråden alls, men följt affären om ÅS lite och är INTE förvånad att detta nu kommer upp. Tyvärr är det mer vanligt än vad man tror och detta vet jag är den riktiga sanningen. Vi hade en travhäst hos en b-tränare (förvisso), men som har mycket kontakt med en a-tränare som använder samma metod som ÅS blivit anklagad för (båda två). Våra travhästar har tyvärr ALLA blivit utsatt för detta, både i amatör och proffesionell träning. Hade jag mer kött på benen än det jag har skulle jag utan tvekan höra av mig till dem som har hand om detta. Tycker att följande citat avslöjar mycket då barn är de mest ärliga individiteterna som finns: "Men pappa, hämta pinnen med ström på som du brukar så går hon (hästen) in!". Den amatörtränarn visste inte vad han skulle göra när dottern sa så, och tyvärr vet jag inte om det hade hjälpt då i och med att jag då var 14 år när jag fick höra det.

Så här skrev jag i en annan tråd o klistar in det här:

Jag har "smygläst" på många olika ställen nu o blir väldigt häpen över alla inlägg som hävdar att detta är vanligt inom travsporten o nästan alla gör det? :eek:

Jag har aldrig sett en grisfösare och självklart inte använt en o då har jag hållit på med trav ganska länge (ca 20 år), i många olika stall både små och stora, i både sverige o utomlands och som sagt, aldrig stött på en grisfösare

Och gör tillägget:
Jag har aldrig ens hört någon nämna det som ett alternativ om man beklagat sig över en "häst som inte tar i"?
Och enbart en gång hört det från en person som sagt att det använts.
och Den personen kommer förmodligen vara en del av den undersökning som nu görs!

Så för mig, är det inte vanligt inom travet.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Det här har väl fått lite orimliga propotioner. Hur kan ett tydligen fruktansvärt redskap vara tillåtet på en gris. Är det ingen som reagerar på det, är det bara för att den ska ätas upp, så då spelar det ingen roll eller....
Kan inte kalla fakta ta tillfället att bilda opinion för att förbjuda detta tortyrredskap som är lagligt att använda på gris, istället för att få folk att tro att detta förekommer i travet.
Jag har jobbat med trav i 35 år och aldrig stött på en grisfösare som används på häst.
Däremot vet jag att det används inom lantbruket, lagligt.
I travet är det förbjudet.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Tycker bara det är väldigt konstigt att någon som slutat på ett ställe bl.a. för att de misshandlar djuren där sen anser att denne tränare är bra nog att träna andra hästar och även sätter upp denna "djurplågare" i sulkyn i löp EFTER han slutat.........
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Tycker bara det är väldigt konstigt att någon som slutat på ett ställe bl.a. för att de misshandlar djuren där sen anser att denne tränare är bra nog att träna andra hästar och även sätter upp denna "djurplågare" i sulkyn i löp EFTER han slutat.........

Ja, den delen är nog ok, de är ju inget rykte.. :)
Och ja det har jag oxå funderat över. Tyvärr utan att komma på ett bra svar.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Ja, den delen är nog ok, de är ju inget rykte.. :)
Och ja det har jag oxå funderat över. Tyvärr utan att komma på ett bra svar.

Därför att det kanske inte är sant?? han kanske blev sur på Svanen för något och ville sätta dit honom tycker jag låter som en trolig förklaring....

Men vi får la se efter jul hoppas bara allt går bra.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

BUMP !
Ja vi har inte sett hur det slutar för Svanstedt, men något hände mig i julas som jag vill förtälja.

På en liten julträff så dök min halvsyster upp som jag träffar två gånger per år. Hon har vigt sitt liv till trav, har några tävlingshästar och amatörlicens själv. När frågan om Svanstedt kom upp så skrockade hon bara och menade att det sannolikt är så att Åke strömmar hästar. Hon menade också tyvärr att det är väldigt vanligt och att hon själv deltagit i detta hos proffstränare på närmaste V75 bana. Idag är det inte lika vanligt sa hon, men för 10 år sedan höll nog varannan tränare på med dyligt.
Har ingen som helst anledning att tro att detta skulle vara påhitt och hon närmast försvarade Åke med att detta VAR väldigt vanligt.

Så det är kanske så vi får se på frågan...........Är han bara den stackare som blev avslöjad???
Jag börjar överväga den teorin.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag kan bara ge min erfarenhet.

Jag har jobbat heltid med trav hos både stora och små tränare, både i sverige och utomlands, jag känner en hel del travfolk och jag har aldrig sett en grisfösare, jag har hört rykten tidigare (precis som alla andra) att ÅS har strömmat, men inte hört någon(*) själv säga att de varken sett nån strömma eller strömmat själv.

* En gammal tränare berättade om travet förr, alltså ca 40 år sen tillbaka att det fanns de som använde el, men metoden var osäker o det var få som sprang samt de som sprang gjorde det bara ett fåtal lopp innan de helt sket i travet.

Travfolk är ju som alla andra människor och snackar om både bra o dåligt hos olika tränare, jag har hört om tränare som är sura att jobba åt, om hur tränare tränar sin hästar, helt enkelt om det mesta olika från misshandel till stora fester för peronal.
Men aldrig hört någon säga att de jobbat hos en tänare som kört med ström?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (DN) Om Åke Svanstedt fälls sänks en av travets största profiler. Travsporten? Inte mycket. Svanstedt blir bortstädad, bortglömd...
Svar
1
· Visningar
1 011
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Trots att superligan i hoppning utökades till tio lag lyckades inte Sverige behålla sin plats i högsta ligan. De svenska...
Svar
0
· Visningar
773
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Den holländska dressyrstjärnan Anky van Grunsven, världsetta och OS-guldmedaljör, kommer till Scandinavium och Göteborg horse show...
Svar
0
· Visningar
826
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) De flesta ägare älskar sina hästar. "Du kan tala illa om någons hustru, men aldrig om hans häst", heter det i trav- och...
Svar
1
· Visningar
913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp