Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Varför skulle travet vara förskonat från dumheter när varken hoppsporten eller dressyren är det?
Dock tycker jag att allvaret med elektrisk påfösare överdrivs.
Om man ser hur hästar bankar på varandra för att få sina viljor igenom så är ju både piska och elektrisk stöt en mild fläkt.
Det finns värre saker som djuren utsätts för och som man borde koncentrera sig på att få stopp på.

Däremot så är det ju sportmässigt fel.
Eftersom att sportens regler skall gälla lika för alla.
Annars så blir det ju fusk från vissa.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

använder han det är det ju förfärligt och spöt borde man inte ens få tävla med. få hästen att tycka det e kul att springa i stället för att slå den eller elektriska stötar
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Fast om två hästar "bankar på" varandra så kan ju förhoppningsvis den som är lägre i rang komma undan.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Ja jag tycker det var en ovanligt dum liknelse faktiskt :confused:

Varför är då inte elhalsband tillåtet i hundträning längre? Hundarna hugger ju varann bra mkt hårdare än vad ett "liten" stöt känns.

Bara för att det finns värre saker behöver väl inte det betyda att man andra ska ignoreras?
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Kalla Fakta säger jag då bara... om de var lika duktiga på att ta med folk som är verksamma inom sporten som får ge sina åsikter/tankar istället för att i stort sätt bara ta med motståndarna emot sporten och vrider all information/fakta åt fel håll. Förstår att Svanstedt blir förbannad, vem hade inte blivit det när en tjatande reporter kommer mitt i en travdag där han förmodligen hade flertalet hästar som skulle ut i lopp och hästar ska hinnas värmas. De kunde allt sökt upp honom en vanlig dag hemma på gården.

Läsas bör denna artikel:
http://classic.atg.se/index.jsp?newsId=1.7409

Men det skulle behövas strängare regler emot för hård drivning/spöbruk, men inte bara i travet
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Spö är ju bra som en säkerhetsåtgärd om hästen försöker att vända eller kasta sig åt sidan.
Springer gör väl de flesta hästar av sig själva.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Men om jag förstod det rätt så har det varit spöförbud i Norge i 30 år och INGA olyckor har inträffat som spöna kunnat hindra !
Jag tycker att om spöna används på felaktigt sätt så ska ev seger fråntas dom !
Uppenbarligen används det inte på korrekt sätt i Sverige !
Jag tycker faktiskt Svanstedt betedde sig lite skyldigt när han stormade fram mot fotografen och sedan mot reportern !

Om han nu var så upptagen ( vilket JAG inte kunde se )så hade han ju kunnat be dom att återkomma en annan tidpunkt .
Hambo
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Ur artikeln:

"Grisfösare är en liten stav med batteri i. Den används för att fösa grisar och nötkreatur. Det märkliga är att det kallas djurplågeri när man använder det på en häst men inte när den används på andra djur."

I mina ögon också minst sagt märkligt. Det borde vara förbjudet på alla djur.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Ja. ÅS humör är vida känt (tom så känt att jag som inte är mer insatt i trav än att jag tittar på Vinnare några ggr/vecka känner till det) så de gjorde ju en "hit" då de gav sig på honom, speciellt på en tävlingsdag.
Det gav precis den utdelningen de ville ha för att vinkla till ett program. Att fråga någon som inte blir upprörd ger inte lika stort "Ååååhhh" bland tittarna... Ett journalistiskt smartdrag helt enkelt:grin:
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Så du tycker att det är ok då med elchocker-för att förmå hästarna att springa sönder sig-bara det blir lika för alla- så du tycker att alla skall få nyttja det.
Du ,jag skulle ärligt vilja sätta en elkabel i aschlet på dig, så får vi se hur fort du springer.
Just for the fun ot it !
OCH FÖR MIG ÄR ELSTAVAR ALLTID DJURPLÅGERI OCH BORDE DIREKT FÖRBJUDAS.
BÅDE VID DRIVNING VID SLAKT(HEMSKA TANKE )-SJÄLV ÄR JAG VEG.SEN 43 ÅR
OCH VID AVLIVNING VID PÄLSDJUR ,DÅ EN ELSTAV FÖRS IN I MUNNEN OCH EN FÖRS IN I ANALIS CANALIS.
Kan det bli mer inhumant-allt för att det inte ska bli hål på era pälsar -tänk på det nu när det åter är på modet med att stjäla djurens päls.
Själv har jag end. fejk-och det med GOTT SAMVETE.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

du känner inte att du överreagerar nu?
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Ur artikeln:

"Grisfösare är en liten stav med batteri i. Den används för att fösa grisar och nötkreatur. Det märkliga är att det kallas djurplågeri när man använder det på en häst men inte när den används på andra djur."

I mina ögon också minst sagt märkligt. Det borde vara förbjudet på alla djur.

Man får köpa och inneha el-påfösare inom jordbruket... men dom får endast användas i samråd med veterinär.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Varför skulle travet vara förskonat från dumheter när varken hoppsporten eller dressyren är det?
Dock tycker jag att allvaret med elektrisk påfösare överdrivs.
Om man ser hur hästar bankar på varandra för att få sina viljor igenom så är ju både piska och elektrisk stöt en mild fläkt.
Det finns värre saker som djuren utsätts för och som man borde koncentrera sig på att få stopp på.

Däremot så är det ju sportmässigt fel.
Eftersom att sportens regler skall gälla lika för alla.
Annars så blir det ju fusk från vissa.
Ja effter att ha läst alla kommentare kring detta så blir jag lite trött.. Det var ju ett väldigt ståhej runt Robert Bergh för många år sen ang grisfösare. Jag har arbetat en del både inom dressyr hopp och inom travet samt på ridskola och jag tycker naturligtvis att hästarna skall behandlas väl, men fy fan rent ut sagt vad skit jag sett.. Detta med en liten stöt för att väcka hästen blir väldigt humant i det stora hela, eller vad sägs om en liten hoppeponny som vägrar och får så mkt spö av instruktören att den kissar på sig? Folk som drar osliter imun på hästen samtidigt sporrar den..? Har varit med när hopphästar blir barrerade, ja det sker i sverige.. Dressyrhästar som aldrig får vara i hage nää för då kan man skada sig och då kan vi inte gå grand prix...blablabla skulle kunna sitta här och skriva länge.. Men är det ingen som reagerar på hur mycket vassa tänder vi har på våra kusar,trasiga ärrade insidor smärtor som gör att hästen slår med huvudet tjafsig i mun mm . travhästar med munskador springer ifrån smärtan men blir trött på upploppet. Magsår ja det är väl egentligen inget nytt fenomen. Jag vet att det pågått, pågar försök med losec men det är ju bara en lindring av symtomen. Vilken djungel..!
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jaså, nu är det HUMANT också att använda elstavar för att förmå hästen att springa fortare ,hoppa högre etc.
Jag tvår mina händer .
Du borde direkt ha djurförbud
Och hur kan du ,moraliskt sett, åsett dylik misshandel utan att ingripa /anmäla ?
Då är du medskyldig till brott och kan bli anmäld själv.
Tror du jag försvara barrering etc etc -BIG NO-
Vice verca-skärp straffpåföljden för djur abuse /misshandel. till LIVSTID.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Vi har ju elstaket till hästar så att använda elstötar för att kontrollera dem är ju något som vi har accepterat.
Och om man accepterar elfösare på andra djur så har man ju beslutat att det inte är fullständigt förkastligt.
Varför det då skall bli värre att fösa på en häst än en ko eller gris har jag svårt att förstå.

Men visst, att om man anser att de är farliga så kan man väl totalförbjuda dem.
Inte mig emot, jag anväder inte sådana så för mig blir det ingen skillnad.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Hundar har jag i det fallet inga åsikter om, eftersom jag inte kan något om hur hundar fungerar.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Jag har faktiskt en.
Men jag har aldrig använt den och inte heller köpt den.
Vi hittade den i en husvagn som vi köpte.
Husvagnen hade använts för något forskningsprojekt med björn och fösaren var en försvars och säkerhetsåtgärd om björnen blivit för närgången.
 
Sv: Svanstedt svär sig fri från grisfösare

Dina inlägg blir litet väl fanatiska och sadistiska för att riktigt kunna tas på allvar.

Det som du beskriver att du vill göra med mig visar ju inte på en direkt fredlig personlighet.
 
!

Hoppas verkligen att du anmälde instruktören som piskade upp ponnyn så att den kissade på sig. Fruktansvärt!

Jag tycker för övrigt det är bra att det blir debatt om avarter inom såväl trav som övrig hästsport. Är man medveten att man sköter sig så behöver man inte gå i försvar på sådant sätt som jag läst i debatten om Kalla faktaprogrammet här på Buke. Det är väl jättebra att de problem som finns verkligen kommer fram. Ingen kan väl säga att det inte är ett problem att 40 procent av travhästarna har magsår eller att tvååringsloppen slår ut massor av hästar för tidigt.

Elfösare ÄR förbjudet och ska således ej användas. Om det nu förekommer så är det bra att det kommer fram. Det kan alltid avskräcka någon att i framtiden använda sådana metoder.(Svårt att hålla hemligt hur länge som helst.... )
I det aktuella fallet har det kommit in flera anmälningar. Svårt att tro att dessa skulle vara rena påhitt. Nu kommer det väl inte gå att bevisa på något sätt men om det nu är sant så är det nog stopp på detta nu skulle jag tro. ( Se där- en fördel med programmet om än i det lilla )
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (DN) Om Åke Svanstedt fälls sänks en av travets största profiler. Travsporten? Inte mycket. Svanstedt blir bortstädad, bortglömd...
Svar
1
· Visningar
1 011
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Trots att superligan i hoppning utökades till tio lag lyckades inte Sverige behålla sin plats i högsta ligan. De svenska...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) Den holländska dressyrstjärnan Anky van Grunsven, världsetta och OS-guldmedaljör, kommer till Scandinavium och Göteborg horse show...
Svar
0
· Visningar
826
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (DN) De flesta ägare älskar sina hästar. "Du kan tala illa om någons hustru, men aldrig om hans häst", heter det i trav- och...
Svar
1
· Visningar
914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp