Svår att få stopp på i galoppen

Gullvivan00

Trådstartare
Hej! Jag rider en åttaårig valack som blir väldigt het i galoppen, mer eller mindre ostoppbar. Försöker att hålla lungt tempo och göra mig tung i sadeln & lägga till ett och annat ”ptroo”. Någon som känner igen sig & vill dela med sig med ett eller annat tips? :)
 
Min förra häst, Tant, lärde sig aldrig stanna. Hmmhm. Typ.

Vad som funkade för henne var massor av övergångar och en väldigt tydlig tygelhjälp. Bara en, och omedelbar eftergift + klapp. Sen skötte hon sig resten av ridpasset. Oftast.

I övrigt; rid inte rakt fram, använd volter och sidvärts för att bromsa utan att behöva sitta och dra. Se till att hästen är redo för uppgiften och inte 'drar' i galoppen för att den inte orkar, eller för att du påverkar den frammåt med tex sätet.

Sen; ta ut tränare som får hjälpa er, mkt lättare med någon som kan se er live.
 
Hej! Jag rider en åttaårig valack som blir väldigt het i galoppen, mer eller mindre ostoppbar. Försöker att hålla lungt tempo och göra mig tung i sadeln & lägga till ett och annat ”ptroo”. Någon som känner igen sig & vill dela med sig med ett eller annat tips? :)

Galoppera den inte om du inte får stopp.

Rid för tränare, och håll dig till skritt och trav tills den är lydig. Sedan bara ett galoppssprång och tillbaka till trav. Hamna inte i dragläge, stoppa den innan den hinner ramla iväg.

Det är antingen olydnad eller att den inte orkar hålla ihop galoppen. Oavsett så är fokus på lydnad och många fattningar (bygger muskler) - aldrig långa galoppsträckor. Ett steg, sedan trav. Två steg, trav. Beröm tydligt när den lyssnar.

Är den likadan på töm eller kan den galoppera ok där?
 
Rusar hästen eller är det bara att den håller galoppen jämn och fattar direkt igen när du brytit av?
Bara ute eller på banan också?

Rusar hästen så hade jag inte galopperat mer än i kort samlad galopp några steg åt gången och som mest en 50m i sträck innan trav/skritt övergång och fattning igen.
Och inte ute innan den lyssnade på banan.
Viktigt att inte sitta och tjuvbromsa hela tiden utan istället be om arbete och fortfarande att den ska gå framåt, men vara tydlig och konsekvent när du vill bryta av från galopp.

Väljer hästen galopp och inte rusar så kan det vara att du ger fel signaler och hästen väljer det som verkar roligast = galopp.

De stannar ju alltid tids nog så är ju "bara" att vara lugn och tydlig i sina kommandon och vänta ut/repetera tills hästen lyssnar. Att panikbromsa är sällan bra och leder i princip bara till att ni båda blir mer och mer stressade.
 
Min förra häst, Tant, lärde sig aldrig stanna. Hmmhm. Typ.

Vad som funkade för henne var massor av övergångar och en väldigt tydlig tygelhjälp. Bara en, och omedelbar eftergift + klapp. Sen skötte hon sig resten av ridpasset. Oftast.

I övrigt; rid inte rakt fram, använd volter och sidvärts för att bromsa utan att behöva sitta och dra. Se till att hästen är redo för uppgiften och inte 'drar' i galoppen för att den inte orkar, eller för att du påverkar den frammåt med tex sätet.

Sen; ta ut tränare som får hjälpa er, mkt lättare med någon som kan se er live.
Okej, tack för tipsen! :)
 
Galoppera den inte om du inte får stopp.

Rid för tränare, och håll dig till skritt och trav tills den är lydig. Sedan bara ett galoppssprång och tillbaka till trav. Hamna inte i dragläge, stoppa den innan den hinner ramla iväg.

Det är antingen olydnad eller att den inte orkar hålla ihop galoppen. Oavsett så är fokus på lydnad och många fattningar (bygger muskler) - aldrig långa galoppsträckor. Ett steg, sedan trav. Två steg, trav. Beröm tydligt när den lyssnar.

Är den likadan på töm eller kan den galoppera ok där?
Tack för tipsen, ska testa nästa gång! På töm fungerar det ok :)
 
Rusar hästen eller är det bara att den håller galoppen jämn och fattar direkt igen när du brytit av?
Bara ute eller på banan också?

Rusar hästen så hade jag inte galopperat mer än i kort samlad galopp några steg åt gången och som mest en 50m i sträck innan trav/skritt övergång och fattning igen.
Och inte ute innan den lyssnade på banan.
Viktigt att inte sitta och tjuvbromsa hela tiden utan istället be om arbete och fortfarande att den ska gå framåt, men vara tydlig och konsekvent när du vill bryta av från galopp.

Väljer hästen galopp och inte rusar så kan det vara att du ger fel signaler och hästen väljer det som verkar roligast = galopp.

De stannar ju alltid tids nog så är ju "bara" att vara lugn och tydlig i sina kommandon och vänta ut/repetera tills hästen lyssnar. Att panikbromsa är sällan bra och leder i princip bara till att ni båda blir mer och mer stressade.
Ja han rusar och det är som värst vid raksträckor & öppna ytor såsom åkern. Tack för de värdefulla tipsen!:)
 
Tack för tipsen, ska testa nästa gång! På töm fungerar det ok :)

Varje gång den drar iväg så befäster du beteendet att dra iväg. Kan den fatta ok på töm så träna på töm, fattning över bom, fattning på rakt och böjt spår. Träna in kommandot så det sitter.

Gör sedan samma uppsuttet, men bara halva fattningar, för höften och det verbala kommandot. Inget stress med slängtrav eller liknande, kort trav/skritt, fattning, ett steg, ned i trav igen. Beröm. Utöka allteftersom. Galopp är en gångart bland de två andra som du arbetar i, det är ingen hopp-och-lek-gångart.

Om den drar iväg på öppna fält och sådant så håller du dig till skritt och trav där.
 
Ja han rusar och det är som värst vid raksträckor & öppna ytor såsom åkern. Tack för de värdefulla tipsen!:)
Förutsatt att din pålle är frisk och stark och kan galoppera lugnt i balans men väljer att dra för att det är så jäkla kul (:D) så kommer mina tips här:

Min egen har fullblodsgener som tog över mycket i början.

För honom fungerade det bra att galoppera vissa sträckor på uteritterna, med avbrott på samma ställe varje gång. Dessa sträckor hade naturliga bromsar såsom brant backe eller skogsbryn.

På så vis lärde han sig nästan att bryta av på egen hand i slutet av galoppsträckan men kunde få sträcka ut ordentligt i backen och njuta av att använda kroppen. Jag behövde då inte tjuvhålla så att det blev dragkamp.

Idag kan vi galoppera i alla tempon utom fullt fyrsprång jämsides med en annan häst mitt på en åker. Duktig pålle.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
848
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
727
Senast: Lutten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 362
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp