svår att lasta...

S

Speedster

Var på hoppträning igår och allt gick jätte bra :) Sen när madammen skulle åka hem så..nej.. hon ville inte gå in i transporten! vi stog och där och locka med mat, lyfte ben, prova med lina, höll en piska på 4 m håll för att bara visa henne men det gick inte alls (hon blev för rädd) så vi slutade med det genast. tog av bakskydden som hon kanske irriterade sig på, men inget gick så tillslut åkte pappa hem och hämta en till häst... :smirk: men det hjälpte inte heller... men tillslut efter 3 timmar så klev hon på ;) ibland undrar man VARFÖR dom inte vill gå in just då... hon visar inte rädsla för transporten utan hon bara sätter sig på tvären. vi brukar annars lasta från en loge så hon får plant hela vägen att gå in, men när man står på en stallbacke och hästen vägrar, vad gör man? har ni några tips? vill inte använda våld... finns det nått sätt att "lura" dom? eller är det bara att traggla och traggla så skäpper det sen? det brukar det ju göra men om man kan skynda på det? någon som har något bra last tips? :bow:
 
är det en stor häst?jag hadde det problemet med min första häst/ponny,men kom på att det hjälpte att rida in han.han litar på ryttaren så då gick det.men det går jui inte om din är för stor.om du lägger lina i kors bak bena på den har den inget val enn att gå inn i transporten,för det trycker bak bena.
lycka till
 
Jag har haft precis samma problem, hästen satte sig bara på tvären, inga extra hästar piska linor etc hjälpte...
Men Jag ställde transporten efter en vägg eller ett staket och satte på andra sidan upp ett hinder, två hinderstöd och en bom helt enkelt så att det blir som en smal gång in till transporten. och så lät jag henne gå så långt hon ville, vilket var oftast till rampen. sen fick hon stå där en minut och så manade jag på (jag stog bakom med ett grimskaft och en annan ledde henne) gick hon bakåt så mycket som ett steg fick hon en smäll på rumpan med grimskaftet, så då gick hon ett steg fram igen, och så länge hon hela tiden svarade framåt inom en minut fick hon beröm, ej godis. men om hon gick bakåt fick hon en smäll... och så övade vi i några dagar, och nu går hon in så fort man bara tar fram grimskaftet. det gjorde inte så ont på hästen men är ju naturligtvis irriterande att få en smäll på rumpan. är hon nångång tjurig ställer jag bara transporten efter en vägg el staket så lägger hon av direkt. det är ju bara för att jävlas som hon håller på så.
Det vikitigaste är att ha tid när man övar det kan ta en stund dom första gångerna och öva gärna några dagar på raken så att hon inte glömmer eller orkar tjafsa.. men hon ger nog snart upp ska du se. Lycka till...
:bump: :bump:
 
STOPP!!!diskuterar ni så och lastar på de här sättet så kommer ni ingen vart.och lura hästen var det värsta jag hört!du ska vara ärlig och rättvis mot din häst,är du inte det så räkna inte med att hästen tänker vara det mot dig!gå in och läs under NH på lastningstrådarna,där finns det mycket bra tips.det hela handlar om ledarskapsövningar.ta det lugnt och muta inte hästen med något eller tvinga in den för det tjänar ingenting till.låt hästen ta den tid på sig som behövs. /Tess :bump:
 
Sådär gjorde min häst också, jag hade inte haft han så länge men han hade alltid gått in i transporten, men sen en gång så var det tvärstopp han ville inte gå in.
Vi testade med linor men han stog bara å tryckte emot.
För mejj så gällde det att visa vem dt var som bestämde, han testade bara mig.
Jag tog pisken i ena handen och gick en bestämd väg emot transporten och var bestämd att nu ska han in. Se dess har det gått hur bra som hellst.

Kom ihåg att man aldrig ska titta hästen in i ögonen när du lastar den.

Lycka till.
 
Vad jag menade med lura var att få henne att glömma bort att sätta sig emot. Sen skulle jag aldrig tvinga in en häst.. Det jag menar med tvingar är att man får in hästen med våld i transporten. Och jag tvingade henne inte heller in för hon gick in av sig själv efter 3 tim så nog fick hon tid på sig. Och henne kan man inte tvinga in.. hon vet vad hon vill!
Ledrskapsövningar är bra och funkar :) Använde det mycket på våran 3-åring och när hon skulle åka på träning så gick hon som en "hund" efter mig in i transporten, litar på mig i alla väder.
Men denna madammen har jag inte haft så länge och hon var kronglig i början men sedan släppte det och gick jätte bra, men så var hon envis igår.. Stog med frambena på lemmen och såg allmänt putt ut :smirk:
 
Snälla.. lär er hur man hanterar en häst och hur man får hästen att lita på en, och respektera en utan våld eller trix. Ledarskap och åter ledarskap är det som gäller.
 
bara för att man har ett spö i ena handen betyder det inte att man använder det till våld.
Ledarskap handlar väl om att visa vem det är som bestämmer. Om jag har förstått det rätt. Och om du hamnar i sådana situationer att hästen testar sin ägare, när det gäller att lasta i detta fall är det viktigt att visa vem det är som verkligen bestämmer, annars kan det bli farligt för både sig själv och för hästen.
Dette behöver inte ske med våld, eller rättare sagt, det ska INTE ske med våld. Spöet eller linor på sidan om transporten kan användas mer som "markeringar" för hästen att uppmärksamma sig på.

Det här är vad jag har lärt mejj under mina 11 år som ryttarina men jag kanske har fel.... :o

/Frida :bump:
 
Det du inte förstått, som så många andra, är att ledarskapet befästs genom att föregå med gott exempel, och alltid vara uppmärksam på sitt kroppsspråk. Man ska få hästens respekt för att man förtjänar den. Hästen ska vilja göra som jag vill, inte för att jag säger åt den att göra det..

Och lastningsproblem av denna typ är inte problem med själva lastningen, utan det handlar om ledarskap.
 
Använder mig av ungefär samma metod... Så länge hästen står still eller rör sig framåt gör jag ingent ing men börjar de vända eller backa får de ett LITET rapp med spö grimskaft eller liknande = hästen drar ganska snabbt slutsatsen att det är bekvämare och trevligare att gå in i transporten än att gå ifrån den. Jag ger ALDRIG mutor i någon form förrän möjligen när alla luckor är stängda samt drar ALDRIG i grimskaftet eftersom många för att inte säga alla hästar försöker bli av med trycket genom att trycka tillbaka (detsamma är min erfarenhet av linor) vilket ju då blir riktning ifrån transporten. Använder endast grimskaftet till att hålla hästens huvud riktat åt rätt håll (in i transporten) med.
 
Jag har själv fått ett bakslag med min unghäst nyligen då han efter månader av åkande helt enkelt bestämde sig för att inte gå upp. Jag har använt mig av principen lätt obehag om han backar och upphörande av obehag när han går framåt. Obehaget har i detta fallet varit spröten på en kvast men det hade lika gärna kunnat vara ett spö som man bara petar lite lätt med eller en reptamp el liknande. Hur som helst så har jag endast haft min hästovane sambo till hjälp så han kan i princip bara hjälpa till med att hålla kvasten bakom och stänga om han går upp. På en träning för ett tag sedan så var det jättebesvärligt igen och tränaren kom ut ( och några andra vänliga själar ) för att hjälpa till. Hon gav tipset med lina bakom, något som jag inte har använt på honom eftersom jag var rätt säker på att han skulle protestera kraftigt och bara sparka ( han gillar att vifta med benen...) men vi provade och det gick jättebra.

Nu använder sambon och jag lina varje gång och vi slipper bråka, hästen verkar känna sig tillfreds med detta och står fint i transporten. Vi fäster linan i ena sidan på transporten, stänger ena innerdörren så att hästen bara har en smal sida att gå in i, på så sätt hinner vi stänga den andra innerdörren innan han hinner tänka bakåt igen.

Det känns mycket roligare att åka på träningar igen kan jag säga :idea: Prova om du inte redan har gjort det, det är ju en rätt mild metod i mina ögon. Jag måste säga att man blir rätt trött på allt snack om ledarskap framförallt från folk som förmodligen inte vet vad de snackar om. Det enda som händer med en stackars hästägare när nån viktigpetter säger att du "saknar ledarskap" det är att denne tappar det lilla själförtroende man ev hade och det läser hästen av direkt.

Det är klart att det handlar om tricks och att lura hästen till att vilja göra som man själv vill för med muskelkraft är det ju lögn! All dressyr oavsett djurslag handlar ju om att ge obehag vid "fel svar" och upphöra med obehaget eller om man så vill med påverkan, då djuret utför någonting rätt.
Man ska inte krångla till det för mycket, det är ju faktiskt inte människor det handlar om, de är betydligt mera enkelspåriga än vi. Min erfarenhet är att ju mer man funderar på ledarskap desto osäkrare känner man sig och hästen snappar detta direkt!

Lite funderingar bara :) Nä, tro på dig själv, ta till dig handfasta råd från erfarna människor och använd det som du tycker passar din person och din häst.

Hoppas att ni löser det :)

Och till er som ev retar sig på vad jag skriver - det är bara min alldeles personliga åsikt ingenting annat ;)
 
jag håller med dig att man måste visa vem som är ledaren och att man kan hålla en piska i handen vid lastningen av hästen,men det bevisar også att man inte har hästens tillit.
det bästa är att gå fram och tilbax mot transporten hela tiden och inte ge sig,en annan sak også är att hästen ofta litar på ägaren när den sitter på hästen men inte när man står på backen,det man kan göra då är att rida den rundt transporten och lite upp på lemmen,för så att gå av igjen,( alltså inte rida in den)det man kan +passa på att göra i framtiden är att bygga upp en tillit från backen.
 
Men hur föregår man med gott exempel om hästen inte går in för att testar sin ägare? Min häst har bara vägrat en gång, å det var då fick tips om att jag skulle visa vem det var som bestämde. Sen dess har allting rullat på hur bra som hellst, det är bara att öppna transportluckan å traska in, träna och sen åka hem. All är frid å fröjd!

:)
 
Ja vi verkar vara aldeles överens i hur man bör gå tillväga och jag håller med om att lina kan fungera bra också men det KAN bli problematiskt de gånger man ska åka själv!! Jag kan numer lasta i och ur min häst själv och ska jag kunna åka och träna överhuvudtaget måste jag kunna det. Men det är bara en parentes och jag håller helt med om vad du skriver om detta med ledarskap och dess (inte i detta fall så stora) betydelse.
 
Som sagt, om du har ledarskapet så kommer inte din häst testa dig vid lastning.
 
Var och träna i onsdags igen, kom visserligen lite försent.. :smirk: men vi fick på henne i alla fall! Den här gången lyfte vi bara ben, så fort minsta tänkande och ynka rörelse framåt lättade jag på trycket i grimman. Gav bara tryck när hon backa. På hemvägen gjorde vi likadant, så var hon så nära att gå på, var nästan framme vid bommen...och så backar hon. När vi hade stått där ett tag så ställde sig pappa bakom hästen några meter (lite riskabelt jag vet..) och sträckte ut armarna så att hon såg dom på båda sidor om sig och hon lunkade på. Men jag vill ha tips på ledarövningar som hjälper henne att lita på mig. Hon har lixom som en "tröskel" som hon måste över, hon vill in ibland men hon vågar inte ta steget in i transporten, hon lägger tyngden frammåt och så tvekar hon. Eller står hon bara på rampen och gör ingenting.. Hon kan ha sina "trösklar" när man rider henne också har jag märkt. Som när vi skulle öva på galoppfattningar här om dan (hon var extra het då) då kom hon lixom inte frammåt heller hoppa bara på stället, gjorde så ca 4 gånger innan tränaren gav mig en piska att ha i handen och så gick hon frammåt. Det liknar ju lite problemet vid lastning också. Eller? Hon kan även tveka när hon ska in i stallet?! men har alltid gått in sen, (hon bara stannar och backar nått steg för att sedan gå in). Det tar lixom bara stopp ibland och går inte alls, hon är en "back" häst. När jag fick henne kunde hon backa å backa å backa ville INTE gå frammåt, och så små stegra. Men det har försvunnit kan komma ibland om hon är rädd för något men då hoppar jag ibland av och hon går efter mig. Jag har visst lite småproblem som verkar hänga ihop märker jag när jag rabblar upp dom... Men åter tillbaka till ledarskaps övningar. Vill gärna ha tips, har en del böcker, men vill ju ha sådanna tips från er som håller på med sånt här, som man kan fråga följdfrågor till om det är något som inte funkar :smirk: Hon är ranghög.
 
Tycker att du ska glömma det här med ledarskap o ranghög mm ett tag. Fundera lite...Hästen gick inte fram på träningen och din tränare gav dig ett spö för att få fram henne bättre. Fungerade det? Om jag läste rätt så var det så. Spöet hade ingenting med ledarskap, ranghög eller andra tjusiga termer att göra eller hur?

Tycker att du ska lyssna på din tränare så mycket som möjligt om du har förtroende för henne/honom.

Jag har också en "backhäst" och det enda som har hjälpt är tvång i lagom doser plus lite trixande om han tycker att en metod är "gammal". Och - mycket beröm när han gör bra saker för det verkar fungera mycket fint med röst och en klapp på halsen :)
 
ja, kanske det.. japp hon gick framåt av spöt. behövde inte använda det. skulle åka och träna idag. men det blev ju för sent :smirk: hon skulle INTE in.. men jag och min pappa ger aldrig upp hon skulle in innan vi gav upp. och hon kom in tillslut. gjorde en annan grej nu. får vi se hur ni reagerar på det här men det var det bästa hittills! vi lsatte fast henne i en longeringslina (vi hade satt ihop två långeringslinor för att få en extra lång lina). linda den runt bomen (ett halft varv så linan kan löpa) och så gick pappa runt ändan med linan och i och med att det var en sån lång lina så blev ju resultatet av attnär hon backar så drog hon ju själv i linan och det var ju inte så skönt att backa då. så efter att hon testat att backa några gånger så klev hon in!!!! vi stängde luckan och hon fick morötter och kraftfoder. och så starta bilen (bara för att hon skulle tro att hon skulle åka nånstans). stängde av bilen och så lasta ut igen. satte dit linan igen och samma sak igen och hon gick på! detta sätt var det ända som funkade på henne och vi har nog prövat ALLT. och så kom pappa att tänka på en svår häst han hade.. och nu har det kanske löst sig. för den hästen han hade gick på av sig själv sen. tröttna väl på att dra sig själv i huvudet :smirk: men om nu ni ska testa detta så se till att ha någon van med sig! det kan gå snett om man inte vet vad man gör..
 
Jag tycker som så att man måste komma ihåg att hästar är precis som människor individer, bara för att "ledarskap" fungerar på en del så är det inte för alla. det finns faktiskt hästar som behöver en tillsägelse och lite jävla anamma för att sluta testa och sätta sig emot. Men med det säger jag inte att det är ok att använda våld eller tricksa, det gäller helt enkelt att komma på vad som funkar för just din häst. Så om det här med linor funkar för dig så kör hårt! Förtroendet kommer med vanan, att det faktiskt inte är så farligt att åka att träna.
 
Kanonbra! Du ser att lite "tricks" kan funka. Inte så pjåkigt med en fiffig farsa heller :smirk:

Lycka till i fortsättningen!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 620
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp