Svar på träckprov

Taz

Trådstartare
Hejsan!

Vill ni hjälpa mig och tolka resultatet på träckprovssvaret jag fick.

Prover är gjorda på hästar som är 12 år, 15 år och 5 mån.

Skickade till vidilab.se och tog 503 som då innehåller Stora och/ eller lilla blodmasken + spolmasken + bandmasken.

resultatet blev:
<50 på Blodmasken på alla
Inget på spolmask eller bandmask på någon av hästarna

Då är min undran:
Vad betyder <50 ?
Vad ska jag avmaska med? om jag ska avmaska.
När ska jag avmaska? (alla går på bete fortf)

Tacksam för svar :bow:

:bump:
 
Mindre än 50 ägg per gram träck, dvs väldigt lite mask.

När avmaskade du sist och med vilket medel?
 
Hästarna är avmaskade sist:

12 åringen sist i feb-03 med phyranthel (gjorde träckprov innan betessläppning och ingen mask)

15 åringen sist 1 juni-03 ivomec (varit på foder så hon blev avmaskad innan hon kom till oss)

5 mån fölet sist mitten av juli med ivomec

:bump:
 
Iom fölet och att ni trots allt fått liten smitta skulle jag avmaska när det är dax för fölet, dvs i september med Ivomec.
 
Hur mycket kostar det att göra ett träckprov?
Var skickar man skiten :D :confused:
 
Hejsan!
Man skickar skiten :D till vidilab, gå in på derad hemsida vidilab.se så står där pris och hur du ska göra :)

:bump:
 
Hejsan Magdalena!

En fråga till bara :crazy:

Om jag avmaskar alla hästarna nu ska jag ändå avmaska fölet i feb mot spolmask igen då :confused:
Vilket maskmedel isåfall?

Tack för hjälpen :bow:

:bump:
 
Precis, fölisen ska avmaska ändå i februari. Du kan ta vilket medel som helst, även Axilur eller Rintal eftersom de tar spolmask.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 607
Senast: L.N
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 271
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 558
Senast: Miamamman
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 601
· Visningar
153 891
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp