Bukefalos 28 år!

Svår svängd fjording

Sv: Svår svängd fjording

Kul att det fungerade bättre!

Stadiga skänklar för att rama in henne och ge henne trygghet, plus balans uppe på hästen. Träna även att rida mycket rakt fram utan stöd av vägkant/vägg, t.ex. vända rätt upp på ridbanan. Då måste ni båda träna på balansen! Träna sedan på att när som hellst medan du vänder rätt upp övergå till snett igenom eller volt eller vända 90 grader och gå rakt ut på spåret.

Och angående att träna upp benen - ha istället som mål att träna upp hästens lyhördhet för skänkeln! Nu i början kanske du måste vara övertydlig men ha som mål att kunna använda mindre och mindre signaler.

Kanske ska du testa att träna vändningar genom tömkörning också (vet inte om du gör det idag).

Lycka till!
 
Sv: Svår svängd fjording

hallå. kul att höra att det finns fler som gillar gulingar:banana:
har själv ridit in flera fjordingar och dom har det ofta jobbigt i galoppen. det är som du har märkt stadiga hästar båda psykiskt och fysiskt. smarta nog att begripa att "vill jag inte flytta på mig nu så kan jag göra det senare":D det som har funkat bäst för mig har varit träning i skogen. galopp i intervaller av olika längd. inte kort,samlad galopp utan galopp på långa tyglar på skogsväg- där hästen på ett naturligt sätt måste böja och samla sig i svängarna. när detta funkar utan att hästen tappar eller bryter av är det dax att börja kräva galopp på volt....
att inte flytta sig för bilar etc är bara dumheter. be henne flytta sig en gång och klappa sen till med spöt! böjer hon bara halsen och fortsätter framåt - lägg till spöt på halsen. detta är faktiskt lite typiskt fjordingar...förlåt alla fjordtokar;)
lycka till och skynda långsamt. hon växer i tre år till....
 
Sv: Svår svängd fjording

Hon är en mkt besämd dam min lilla guling.Vill jag att hon ska flytta sig så gör hon inte det.Hon måste vilja flytta på sig själv.Man måste försöka få henne att tro att det var hon själv som kom på att vi skulle flytta på oss.Hon växer nämligen fast i marken och vill inte flytta på sig och lägger man då till spöt gör hon en spark mot spöt står fortfarande still och sen får man vara lite mer hårdhänt och ta i rejält med spöt och då studsar hela hästen ser lite sur ut och sen går hon.Möter man då en bil vill man ju inte vara så hårdhänt,man vet ju inte vad det är för folk dom kanske tror att jag plågar min stackars häst.Det skulle jag aldrig göra!Ska tilläggas att hon är alltid pigg och glad och har alltid öronen framåt när vi rider.Så bara jag får bukt med svängandet så är detta en underbar häst! Har tömkört henne några gånger men bara rakt fram så jag tänkte att vi skulle prova att tömköra lite i paddocken och se hur det går.Hon har även varit med och dragit ut små stockar i skogen en gång.Det tyckte hon var jätte roligt.Och som sagt hon är ju inte så gammal.Vi har lång tid på oss.
 
Sv: Svår svängd fjording

låter precis som mitt tolvåriga sto. hon är fortfarande lika dan...:rofl:
lycka till. hoppas ni får lika kul ihop som vi har - och har haft!
nyfiken: vad är det för härstamning på henne?
min är efter Siljar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2024
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp