Bukefalos 28 år!

Svår svängd fjording

D

dodge

Vad göra? Fjordsto 4år,vill inte svänga,man måste antingen flytta henne med sporrar eller spö.Hon har alltid gjort så.Rider man på en grusväg tex.och man vill flytta på henne för det kommer bilar så hjälper det inte med vikter eller tygeltag man måste använda skänkel.Eller helt enkelt hoppa av och leda henne.Utan sporrar reagerar hon inte.Hon är genomgången i munnen av tandläkare och där är inga fel.Hon tycker det är jätte roligt att hoppa men det är inte så lätt med en fjording som galopperar i etthundra och inte går att svänga!! När man är ute och galopperar kan hon helt plötsligt få för sig att vi galopperar ut på den ny sådda åkern i stället,det verkar mycket roligare där!! Och där sitter man som en liten flugskit och tycker:stanna ditt ånglok,vägen är åt andra hållet!! Finns här några kloka bukefalister som kan ge mej några bra tips och råd?
 
Sv: Svår svängd fjording

:rofl: :rofl:
Åh va jag får bilder i huvudet av din beskrivning

"där sitter man som en liten flugskit och tycker:stanna ditt ånglok,vägen är åt andra hållet!! "

jag säger bara typiskt fjordingar :angel:
 
Sv: Svår svängd fjording

Inga svar men några frågor.

Hur länge är hon riden? Vad har hon lärt sig så här långt (sidförande hjälper eller bara start och stopp? tempoväxlingar? osv)? Uppträder hon likadant när du rider på banan (om du gör det ibland för att lära henne nya saker i lugn och ro t.ex.)? Eller fungerar de sidförande hjälperna då och hon ignorerar dig när ni är ute? Har du fått några tips från tränaren eller inridaren (om du inte ridit in själv dvs, det framgår inte av inlägget)?
 
Sv: Svår svängd fjording

Tycker det låter som att det är dags att lämna iväg hästen till en mycket duktig tillridare som vet vad hon gör. Som vet vad som ska göras och som kan ge rätt signaler.

Om hästen bara är fyra år är det viktigt att hästen förstår vad man menar annars kan det bli totalt fel i framtiden.

Lycka till :)
 
Sv: Svår svängd fjording

:rofl: :rofl:
Åh va jag får bilder i huvudet av din beskrivning

"där sitter man som en liten flugskit och tycker:stanna ditt ånglok,vägen är åt andra hållet!! "

jag säger bara typiskt fjordingar :angel:

NÄHÄ!!! :eek: :mad:
Typiskt dåliga ryttare som inte lyckats med lyhördheten!! ;)
(Inte riktad mot TS)

// M
 
Sv: Svår svängd fjording

Jag menar inget negativt med fjordingar, tvärtom. Har själv haft en fjordingkorsning med många egna ideér :angel:
Gillar deras "humor" å visst är det brist på kommunikation och lyhördhet i det här fallet, det håller jag absolut med om.
 
Sv: Svår svängd fjording

Min lilla fjording är riden i ett år.Hon kan start stopp Skritt trav och galopp rakt fram eller på stor volt! flytta lite för skänkel.Hon tränar för tillfället galoppfattning.
Rids i paddock 1 dag i veckan.
I paddocken går det bra förutom i galoppen där hon kan vara lite svår svängd, för på en stor volt eller på fyrkant spåret går det bra men om du vill rida snett igenom är det lite värre,det går men det tar långtid.Hon svänger ungefär vid mitten på långsidan!!!Det är precis som om hon inte känner tygeltag för hon går bara efter vad hon gjort innan.Träna i paddocken går ju bra men vad ska jag göra när jag rider ut för det är ju dock det vi gör mest.Jag har haft henne hos inridare och då var det inga problem förutom att denna sa att hon behöver tid på sig att bygga muskler för hon tar stor plats i galoppen innan hon orkar bära upp sig själv.Men det ska väl inte betyda att hon inte går att svänga i galoppen? Det är ju dock stor plats ute att galoppera på,och hon går inte att svänga för det.i paddock går det ju bra för den är ju inhägnad med staket.Ska börja rida för instruktör 2dar i veckan nu i vinter när man inte vet hur vädret är.
 
Sv: Svår svängd fjording

Förresten...kom på en grej... :idea:
Har du kollat tänderna? Är det inte så att de kan ha det lite trixigt med tänderna i denna ålder! (kommer inte ihåg)

// M
 
Sv: Svår svängd fjording

Har varit och kollat tänderna och där är inget fel.En bekant sa att jag skulle prova med pelhambett och visst svängde hon men hon är jätte mjuk i munnen och det vill jag inte förstöra med att betsla upp när hon är så ung.Finns det ingen som har nåt annat tips?
 
Sv: Svår svängd fjording

Har varit och kollat tänderna och där är inget fel.En bekant sa att jag skulle prova med pelhambett och visst svängde hon men hon är jätte mjuk i munnen och det vill jag inte förstöra med att betsla upp när hon är så ung.Finns det ingen som har nåt annat tips?

Nä där tänker du rätt!!
Sätt inte på henne skarpare bett, huuuuuuga :eek:

Jag har också fjording och jag försöker fundera på vad ni kan göra...
Men det enda som gäller är nog att träna, träna och åter träna. Berömma direkt när hon är lyhörd för dina tygeltag. Se till att vara samstämmig och lägg till skänkel när du tar tygeltaget så att det blir tydligt för henne.


// M
(Mitt 800-ade inlägg ju!! hi hi)
 
Sv: Svår svängd fjording

Tack för dina fina inlägg! Du får gärna lämna mer goda råd om du kommer på några.Jag och min fjording har inte tänkt att vara med i os så vi har ingen brådska men det hade varit skönt med en häst som svänger när man vill,men det kommer nog:D
 
Sv: Svår svängd fjording

Träna för tränare så kommer det nog med tiden.. hästen är ju inte så gammal!
 
Sv: Svår svängd fjording

Har varit och kollat tänderna och där är inget fel.En bekant sa att jag skulle prova med pelhambett och visst svängde hon men hon är jätte mjuk i munnen och det vill jag inte förstöra med att betsla upp när hon är så ung.Finns det ingen som har nåt annat tips?

Va noga med att aldrig "hänga i tygeln", va tydlig och konsekvent och massor med eftergift så fort hon ens gör en ansats att svänga. Begär bara lite i början!
Jag håller med, inte skarpare bett!
Hur gör hon när du tar i tygeln? Vänder hon på huvudet men fortsätter framåt eller stretar hon bara emot?
 
Sv: Svår svängd fjording

Jag tror att du kanske ska ge det tid och kanske även låta hästen få en viloperiod. Har hon blivit kontinuerligt riden det senaste året dvs. sedan hon var tre år kan det hända att hon behöver vila, det kan säkert göra henne gott både psyiskt och fysiskt. Man får tänka på att kallblodshästar och ponnyer i regel inte utvecklas riktigt lika fort som t.ex. halvblodshästar.



Jag hjälper till och rider en fjording på ridskolan lite då och då problemet med henne är dels att sadeln inte passar och att dom struntar i att åtgärda det felet och att hästen behöver ridas på ett vettigare sett lite oftare då vi endast bara har ponnyridskola och det är mycket småbarn här som inte har någon egentlig ridkunskap.

Den hästen som ridskolan har hon är f-97 så nästa år fyller hon ju hela 10 men hon känns mycket grönare. Problemet med denna häst är att hon först blev inriden som ca 4 åring, blev riden och grundutbildad under något år , dock kanske inte riktigt som hon borde. Efteråt har hon stått och bara ätit i flera års tid , sedan skulle hon säljas och hamnade på en privatridskola som skulle ha henne för försäljning. Hästen var när hon hamnade där rejält överviktig, på endast 5 veckor hade dom bantat ner henne över 100 kg, enligt mig är det alldeles för mycket och inte schjyst det heller men så var det i alla fall. Under 5 veckor hade dom även börjat hoppa med henne(!)


Men hon är inte alls så 'klar' egentligen , när jag rider henne jobbar jag med att hon får aktivera bakdelen och bära sig själv och att försöka ha ett så litet stöd som möjligt i handen, för hon vill jätte gärna lägga sig i framvikt på bogarna , helst låta mig bära henne i handen och bli skitstark.. Nu går hon jättebra i skritt men i trav orkar hon inte , jag är övertygad om att denna häst är en toppenhäst, hon har hjärta av guld och är jätte arbetsvillig men det är svårt att kunna lägga upp det vettigt så att hon kommer vidare på ett vettigt sett i sin utbildning eftersom hon går lektioner flera gånger i veckan också och jag kan ju inte låta henne gå hur mycket som helst heller.


Men i det fallet när denna häst blir stark då är det alltså att hon går på bogarna och i framvikt och därför blir så satans stark. Men när man efter en stund får henne att aktivera sin bakdel, trampa under sig, spåra och bära ordentligt - då har man ingenting i handen.



Så jag måste fråga hur du upplever att din fjordis går och jobbar? Orkar den bära sig ordentligt och i vilken form rider du den i, spårar den och jobbar den helt som den ska? Orkar den det verkligen i skritt, trav och galopp? Som sagt så har du ju en ganska så ung häst fortfarande.
 
Sv: Svår svängd fjording

Hon vänder bara på huvudet när man vill svänga och fortsätter rakt fram:devil: Hon har inte blivit riden konternuerligt i 1 år,hon har vilat 2 längre perioder.När jag rider henne orkar hon gå i form i skritt och trav,inga längre stunder men det är inte det jag är ute efter heller för hon bygger fortfarande muskler osv.Hon hänger sig inte i handen utan bär sig själv.Däremot i galoppen kan man få bära henne vilket är väldigt jobbigt.Så jag galopperar mest ute på rakt spår och lite uppförsbackar för att bygga upp henne.Vi har inte kommit så långt att vi kräver några hårda dressyr pass utan vi har bara roligt,lite cavaletti för att lyfta på fötterna,lite tömkörning för omväxling och vi är bara ute och rider max 30min per gång.Som sagt hon är bara 4 så man ska inte kräva för mycket men jag hade gärna kunnat svänga med henne i galopp också,för hon är en hel mysig häst annars.:banana:
 
Sv: Svår svängd fjording

Vet inte alls hur du rider, men jag märker själv att jag ibland lägger vikten utåt när jag rider - speciellt åt en hållet dit hästen också gärna "puttar" mig. Det gör att hästen får svårare att svänga och fatta galopp. Men så fort jag trampar till i inner stigbygel och korrigerar sittsen så går det bra igen. Ett litet tipps - tror unghästar är särskilt känsliga för vikten eftersom de inte har tillräckligt med muskler för att bära sig själva.

Och så vill jag bara påpeka att man INTE svänger med innertygeln. Tygeltaget visar vägen, man svänger för ytterhjälperna! Iallafall är det så jag har fått lära mig och så jag upplever det fungerar bäst. Utgår fortfarande ifrån mig själv: vikten lite för mycket på yttersidan och för mycket ledande innertygel och en ytterhand som går frammåt -> en häst som böjer på halsen, skjuter ut bogen och inte kan svänga pga att jag tagit all balans ifrån honom. Om jag då helt släpper innertygeln, försiktigt tar tillbaka stöd på yttertygeln, lägger vikten lite mera innåt (utan att överdriva) och lägger till ytterskänkeln så fungerar det mycket bättre.

Lycka till!
 
Sv: Svår svängd fjording

Tack för ditt goda råd Whirlie:bow: Det ligger säkert nåt i det du säger,det kanske är min sits!!
 
Sv: Svår svängd fjording

Hon vänder bara på huvudet när man vill svänga och fortsätter rakt fram:devil:

Aha! Den berömda gummihalsgenen alltså, frekvent förekommande hos denna ras. :devil:

Jag skulle vilja veta om du har grepp om bogarna när du rider? Det är ju inte huvudet som svänger hästen, det är bogarna du måste flytta för att kunna svänga. Det ska gå att flytta hästen åt höger även då den är ställd åt vänster.

Några pass för instruktör kan säkert ge er en knuff i rätt riktning!
 
Sv: Svår svängd fjording

Nja,jag var ute och red idag och då kom jag på att jag är nog väldigt klen i benen. Har ridit en valack i 4år som var väldigt framåt och känslig.För tog jag i utav hel*ete så svängde hon så fint så.Så jag måste nog träna upp mej själv också:angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp