SVARA NU!!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare toddy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 026
T

toddy

Blir en häst pigg av att man ger den ett stort mått havre en gång per dag? :confused: :confused: :confused: :confused:

Tja, det beror på hästen och på måttets storlek. Vissa flyger i luften av en näve och andra kan få flera kg och inte röra en fena mer än nödvändigt.

Att hästar blir pigga av havre är överreklamerat.
Hos några få hästar går havren direkt upp i huvudet,
men långt ifrån hos så många som folk vill tro.
Många som inte vill ge havre för att hästen kommer bli för
pigg, har inte ens provat.

det beror helt och hållet på. om man har ett hö med lågt proteinhalt och mycket energi i sig och den får havre som då inte innehåller tilräckligt med protein för att komma upp i rätt kvot, så blir hästen stressig och fjantig av sig. får den däremot tillräckligt med protein så lungar den snabbt ner sig och sparar sin energi tills dess att den jobbar eller känner för att dundra runt i hagen och är därför mycket lungare och mera kontrolerad när man rider den och den hetsar inte upp sig lika fort.

Om du med stort mått menar STORT mått riskerar man att ge hästen kolik istället. Kraftfodergivor bör fördelas under dagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 209
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
870
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 759
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
663
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka